پرسش: یک کسبوکار خدماتی را مدیریت میکنم و در مدت دو سال، کم و بیش مشتریانی برای خود دست و پا کردهام. چطور میتوانم مزیتهای رقابتی خود را به دقت شناسایی کنم؟
پاسخ کارشناس: توجه داشته باشید که مزیتهای رقابتی میتوانند در حوزههای مختلفی مانند مدیریت، فناوری، بازاریابی و قیمتگذاری و. . . نمود پیدا کنند و مورد ارزیابی قرار بگیرند. مزیتهای رقابتی اگر در طول زمان و دشواری در تقلید پایدار بمانند، موجب تقویت جایگاه برند در سازمان و حفظ و بقای آن در بازار خواهند شد. معمولا مزیتهای رقابتی از توانمندیها و منابع درون سازمانی مانند کیفیت منابع انسانی نشأت میگیرند. همین مزایای رقابتی استراتژی سازمان را ترسیم میکنند و مهمترین راهبردهای شرکت را جهت میدهند.
بهطور کلی مزیت رقابتی لازمه فعالیت شرکتهای اقتصادی امروزی است، با این حال در بازار آشفته و شلوغ مشخص کردن جنبههای تمایز و مزیتهای رقابتی دشوار است. برای شناسایی مزایای رقابتی سازمان در نخستین قدم باید اهداف مشخصی را برای سازمان تعریف کنید. دراین زمینه سوالاتی را از خود بپرسید؛ مانند اینکه دلایل این کسبوکار برای ورود به بازار این صنف چه بوده است؟
آیا به دلیل وجود خلأهای موجود در بازار وارد این حوزه کسبوکار شدهاید یا شاید گمان کردهاید که پیشنهادات بهتر و متفاوتی از رقبای موجود برای بازار دارید؟ با طرح این سوال، اهداف اولیه خود را برای ورود به بازار مورد بررسی قرار خواهید داد. سوال بعدی این است که اگر روزی کسبوکار من در بازار فعالیت نکند، بازار چه چیزی را از دست خواهد داد و با چه مشکلاتی روبهرو خواهد شد؟ یا عکسالعمل بازار در مقابل نبود محصول شما چه خواهد بود؟ آیا بازار این نبود را حس خواهد کرد و سراغ محصولاتتان را خواهد گرفت یا بعد از مدتی محصول شما را فراموش خواهد کرد؟
و سوال آخر اینکه، دوستدارید برداشت رقبا از کسبوکار شما چگونه باشد و چگونه از کسبوکار شما یاد کنند؟ با پاسخ به این سوالات میتوانید ارزیابی دقیقی از شرایط داخلی و خارجی کسبوکار خود به عمل آورید و به خوبی موقعیت کسبوکار را شناسایی کنید. شناسایی موقعیت یک کسبوکار درمحیط خارجی، قدم مهمی