زیر لوگو یا برند شرکتهای تجاری معمولا نوشتهای کوتاه وجود دارد. این نوشته عموما در رابطه با شعار یا ارزشهای آن برند توضیح کوتاه و مختصری را ارائه میکند.
آیا هر برندی به این نوشته کوتاه نیاز دارد؟ همیشه اینطور نیست. این شعار کوتاه به مشتریانتان کمک میکند تا با زمینه کاری و ارزشهای برند شما آشنا شوند، حال اگر فکر میکنید که ممکن است مخاطبانتان بدون مشاهده این توضیحات کوتاه دچار اشتباه شوند بد نیست که شما هم این ایده را به کار گرفته و از آن استفاده کنید.
ایده
برخی شعارهای کوتاهی که زیر لوگو و نام برندهای مختلف وجود دارد در رابطه با فوقالعاده بودن محصولات آن برند بوده و از شما میخواهد تا از کالاهای تولیدی آن برند خریداری کنید. برخی از این شعارهای کوتاه بسیار سرگرمکننده بوده و سعی دارند با افزایش روحیهتان، شما را به خرید ترغیب کنند.
برخی دیگر از این نوشتههای کوتاه و منحصر به فرد به دلیل آنکه استفاده از آنها توجیهپذیر نیست ممنوع شدهاند، مانند این شعار «گینس برای شما خوب است» یا «یک سیاره مریخ در روز به شما کمک میکند که کار، استراحت و بازی کنید» و در نهایت «طعم وینستون خوب است همانطور که طعم یک سیگار باید باشد.»
در آن زمان شعار شرکت وینستون به دلیل استفاده از کلمه «Like» به جای «as» بسیار بحثبرانگیز شد و توجه همه را به خود جلب کرد. این در حالی بود که کمتر کسی به استفاده از کلمه «good» در کنار کلمه سیگار توجه نشان میداد.
امروزه وبسایتهای بسیار زیادی هستند که به شما کمک میکنند تا شعار کوتاه خود را بسازید. بهعنوان مثال من برای شرکت نویسندگی خود از سایت «Slogaizer.net» استفاده کردم و این سایت شعارهایی مانند «حس خوب باLittle Max »، « Little Max به سوی فردا» و در نهایت « Little Max هرگز دروغ نمیگوید» را به من پیشنهاد کرد. به یاد داشته باشید که نوشتن یک شعار کوتاه بد و بیارتباط به حوزه کاریتان کار بسیار سادهای است اما نوشتن یک شعار تبلیغاتی کوتاه که به آسانی اهداف، ارزشها و حوزه فعالیت برندتان را به مخاطبان معرفی کند بسیار دشوار است.
شعار تبلیغاتی کوتاهی که زیر لوگو یا برندتان استفاده میکنید باید حقیقت را منعکس کرده و توجیهپذیر باشد. این نوشتههای کوتاه باید با توجه به قوانین اداره تبلیغات استاندارد بوده و مانند شعار مورد استفاده شرکت BMW « بهترین خودرو برای رانندگی» باشد.
برخی نوشتهها کوتاه هستند که بسیار جالب و خاطرهانگیز به نظر میرسند، مانند شرکت اسپانیایی Camper که در صنعت تولید کفش فعالیت میکند. این شرکت اسپانیایی از شعار کوتاه «قدم بزنید و ندوید» استفاده میکند یا شرکت Muji که از شعار «کالاهای بدون برند» بهره میبرد.
آنچه باید در عمل انجام دهیم
* وبسایت مراجع قانونی مربوط را بررسی کنید و ببینید از چه شعارهایی میتوانید در فعالیتهای خود استفاده کرده و آن را روی بستهبندیهای خود حک کنید.
* از خلاقترین افرادی که در مجموعه شما فعالیت میکنند استفاده کرده و لیستی از شعارهای کوتاه را جهت استفاده در زیر لوگو و نام برندتان تهیه کنید. سپس لیست مذکور را پالایش کرده و یک لیست کوتاه از شعارهای موجود درست کرده و مدتی درباره آنها به تفکر بپردازید. در نهایت یکی از شعارهای کوتاهی را که بهتر از بقیه به نظر میرسد انتخاب کرده و از آن استفاده کنید.
* اگر نیازی به استفاده از این شعارها ندارید، بهتر است از آن استفاده نکنید. برخی از بزرگترین برندها و شرکتهای تجاری از این نوشتههای کوتاه استفاده نمیکنند، چرا که ضرورتی برای توضیح بیشتر در رابطه با حوزه فعالیت و ارزشهایشان نمیبینند.