کمپانی خودروسازی سیتروئن در سال 1919 توسط آندره سیتروئن تاسیس شد. این کمپانی از سال 1976 بخشی از گروه صنعتی PSA پژو سیتروئن شد. سیتروئن در سال 1934 با اختراع Traction Avant نخستین تولید انبوه اتومبیلهای چرخ محرک جلو در سطح جهانی را پایهگذاری کرد. سیتروئن طراح اتومبیلی بود که به رانندگی هیچ علاقهای نداشت. آندره سیتروئن مالک و سازنده فرانسوی سیتروئن از تبار هلندی در سال 1878 در پاریس به دنیا آمد. پدر آندره هنگامی که او تنها دو سال داشت خودکشی کرد...
آندره در سال 1894 با نمرات عالی از دبیرستان فارغالتحصیل شد و توانست وارد مدرسه تخصصی پلیتکنیک شود. بعد از اتمام تحصیلاتش در دانشگاه بهعنوان افسر مهندس وارد ارتش فرانسه شد. در آن زمان بسیاری از مهاجران اروپایی در صنایع مختلف نفوذ زیادی داشتند، سیتروئن با کمک گرفتن از اقوامش توانست در صنایع پارچهسازی هلند استخدام و طی سفرش به هلند با تعمیرات چرخهای دندانهدار آشنا شود. با بازگشت به پاریس در سال 1904 با کمک دو نفر از دوستانش کارگاه ساخت چرخ دندههای حلزونی شکل( double - helical gearweals) را ساخت. ورود او به صنعت اتومبیلسازی با کمک برادران مورس بود. این دو سازنده اتومبیلهای مسابقه در فرانسه بودند. برادران مورس با آگاهی از استعداد آندره در تولید انبوه از او برای تولید و بازاریابی محصولاتشان دعوت به کار کردند. با ورود سیتروئن تولید اتومبیلهای برادران مورس افزایش یافت.
در سال 1912 سیتروئن شرکت چرخ دندههای سیتروئن را تاسیس کرد. همزمان با تاسیس این شرکت سیتروئن رییس فدراسیون کارفرمایان اتومبیل شد. پیش از شروع جنگ اول جهانی آندره به ایالاتمتحده سفر و در آنجا با هنری فورد ملاقات کرد. با شروع جنگ آندره با عنوان کاپیتان دوم توپخانه فرانسه به ارتش پیوست. کمبود امکانات در توپخانه او را وادار ساخت که یک کارخانه کوچک توپسازی برای ارتش فرانسه بسازد. در سالهای پایانی جنگ، کارخانه سیتروئن بیش از 24 میلیون توپ جنگی ساخت. بعد از اتمام جنگ کارخانه سیتروئن مجددا خودروسازی را آغاز کرد. کارخانه وی نخستین خودروسازی دنیا بود که تولید انبوه را آغاز کرد. تا این زمان آندره هیچ چیز را به نام خود نکرده بود، ماشین و خانهاش اجارهای بود. او هیچ علاقهای به پول نداشت. سیتروئن در سال 1919 کارخانه اتومبیلسازی سیتروئن را پایهگذاری کرد. کارخانه او تا اوایل دهه 30 میلادی چهارمین اتومبیلسازی بزرگ دنیا بود. در سال 1934 تامین هزینههای کارخانه با مشکلات زیادی روبهرو بود. با افزایش مشکلات مالی، بخشی از سهام سیتروئن را بخشخصوصی و بخشی را بانک خریداری کرد. یکسال بعد آندره سیتروئن در حالی که برای تولید، پول کافی نداشت بر اثر سرطان در گذشت. کمپانی سیتروئن یکی از نخستین مبتکران طرحهای ساخت اتومبیلهای آیرودینامیک بود. در سال 1963، مدیران سیتروئن تصمیم گرفتند محصولاتشان را مشترکا با پژو تولید کنند. دو سال بعد با شکست توافق پژو - سیتروئن، مذاکره با خودروسازی پنهارد را آغاز کردند و طی چند سال سیتروئن بخشی از سهام خود را به فیات ایتالیا فروخت. در سال 1973 بحران انرژی باعث ضرر و کاهش سرمایه ناگهانی در سیتروئن شد. طی سه سال فیات مشارکت خود با سیتروئن را برهم زد. با جدایی از فیات سیتروئن در آستانه ورشکستگی قرار گرفت. دولت فرانسه برای کنترل بازار کار و جلوگیری از ضرر بیشتر سیتروئن پیشنهاد الحاق سیتروئن به پژو را داد. در سال 1974، پژو 2/38درصد از سهام سیتروئن را خریداری کرد و خودروسازی PSA پژو - سیتروئن در سال 1976 با کمک دولت فرانسه تاسیس شد. این شرکت هماکنون از بزرگترین کمپانیهای تولید اتومبیل در اروپا است که تولیداتش به امنیت و زیبایی ظاهر بسیار مشهورند.