امروزه پدیده اینترنت و جهانی شدن لازم و ملزوم یکدیگرند بهگونهای که اندیشمندان این دو را از یکدیگر قابل تفکیک نمیدانند و معتقدند اینها تسهیلکننده یکدیگر هستند. دیگر اینترنت یک ابزار قابل چشمپوشی و برای سرگرمی نیست، بلکه به یکی از لوازم ضروری زندگی انسان مدرن و روبهتوسعه امروزی تبدیل شده است. با ظهور و رشد اینترنت و بهکارگیری آن در فعالیتهای روزمره، کاربرد اینترنت به سازمانها و شرکتهای تجاری نیز گسترش یافت و سازمانها آن را در کسبوکار خود به منظور کسب مزیت رقابتی و برتری رقابتی نسبت به رقبا و کسب سهم بازار زیاد و ارتقای بهرهوری به کار گرفتند که موجب بهوجود آمدن کسب و کار اینترنتی شد و بر جنبههای مختلف کسبوکار تاثیراتی گذاشته است.
بازاریابی بهعنوان یکی از زمینههای مهم کسبوکار از این مورد بیتاثیر نمانده و تغییراتی در جنبههای مختلف بازاریابی ایجاد کرده است. اینترنت و بهطور کلی دنیای الکترونیک همه ابعاد زندگی و جوامع بشری را دستخوش تغییر کرده است، بنابراین سازمانها به عنوان عضوی از جامعه که نیازهای افراد آن را برآورده میسازد نیز از تاثیر اینترنت مصون نماندهاند.
و در نتیجه بازارهای آنها نیز تغییر ماهیت داده و بازارهای جدیدی تحت عنوان بازارهای اینترنتی یا الکترونیکی شکل گرفتهاند و همانطور که ماهیت و شکل بازارها تغییر کرده قابل پیشبینی است که سایر موارد وابسته به آن نیز تغییر کند. بنابراین باتوجه به تاثیراتی که اینترنت بر جنبههای مختلف کسبوکار از جمله بازاریابی داشته است، شرکتها و سازمانهای تجاری از آن بهعنوان یک مزیت رقابتی برای غلبه بر رقبا و بقای خود در بازارهای فعلی و رسوخ در بازارهای نو و ارائه محصولات جدید و مطابق میل مشتریان استفاده میکنند و شرکتها و سازمانهای تجاری در کشورهایی کمتر توسعه یافته یا در حال توسعه مانند ایران نسبت به این پدیده باید آگاهی بیشتری کسب کنند و به سرمایهگذاری در زمینه اینترنت و بازاریابی اینترنتی بپردازند تا در رقابت جهانی و عصر اقتصاد دیجیتالی به بقای خود ادامه دهند و بتوانند از این طریق با شرکتهای بزرگ و قدرتمند به رقابت بپردازند.
بازاریابی مجازی یک روش بسیار موثر برای بازاریابی محصولات شرکت است. برای موفقیت در این موضوع لازم است برای آن زمینهای ایجاد شود که مشتریان بتوانند از آن طریق نظرات خود را به ما منتقل کنند. یک روش برای ایجاد ارتباط، استفاده از وبلاگ، ایستگاه انتقال پیام و تالارهای گفتوگو است. بنابراین حائز اهمیت است که به جنبههای مختلف بازاریابی اینترنتی از جمله فرصتهای موجود در بازاریابی اینترنتی، مزایای بازاریابی اینترنتی و چالشها و محدودیتهای آن و همچنین دلایل عدم موفقیت پروژههای بازاریابی در شرکتها و سازمانها و تاثیر اینترنت برآمیخته بازاریابی و کیفیت خدمات پرداخت شود.
اگر بازاریابی مجازی را به عنوان ابزاری برای رسیدن به رویاهایتان انتخاب کردهاید، این یک انتخاب عالی است و سفر پرماجرایی در مسیر آیندهای که تصور کردهاید، خواهید داشت. بیشک در راه رسیدن به جایی که میخواهید بروید و البته شایستگیاش را دارید، با موانعی مواجه خواهید شد. هرچه باشد، اینجا سیاره واقعیتهاست. دانستن چرایی یا دلیل کاری که انجام میدهید بسیار مهمتر از چگونگی انجام آن است. وقتی بدانید برای چه این روش را استفاده میکنید، هرچه در طول مسیر پیش بیاید، شور و اشتیاقتان، شما را به پیش خواهد راند.