امروزه بسیاری از سازمانهای معتبر روی تیمهای فوتبال سرمایهگذاری میکنند که این سرمایهگذاری منافعی را برای دو طرف به دنبال خواهد داشت. برخی از سازمانها در راستای مسئولیت اجتماعی و برخی دیگر در راستای استفادههای تبلیغاتی اسپانسر تیمها فوتبال میشوند اما موضوعی که حائز اهمیت است، اسپانسرینگ این سازمانها در تیمهای رده اول فوتبال است که بیشتر این موارد دیده میشود و کمتر سازمانی مشاهده میشود که روی تیمهای فوتبال پایه سرمایهگذاری کند. یکی از این اسپانسرینگها روی تیمهای پایه، اسپانسرینگ مستردیزی در یکی از تیمهای فوتبال است. چندی پیش این مجموعه رستوران روی تیم فوتبال پارسه ایرانیان که تیمی در رده سنی جوانان است، سرمایهگذاری کرد اما مسئله اینجاست که آیا سرمایهگذاری سازمانهایی مانند مستردیزی که در حال حاضر در مرحله معرفی و رشد هستند، توجیه مالی برای سازمان دارد؟ و اسپانسرینگ مستردیزی چه نقاط ضعف و قوتی را برای این سازمان به همراه خواهد داشت؟
احسان قاسمی، کارشناس ارشد بازاریابی در گفتوگو با «فرصت امروز» بیان میکند: بهصورت کلی سازمانهایی وارد مقوله اسپانسرینگ میشوند که در مرحله رشد تا بلوغ سازمان باشند. از طرفی اسپانسرینگ در یک تیم فوتبال جذابیتهای خاص خود را دارد اما همواره با سختیهای زیادی همراه است. در این میان در مقوله انتخاب یک کانال تبلیغاتی باید به دو موضوع توجه شود؛ نخستین موضوع میزان منابع مالی است که قرار است به این کانال تبلیغاتی اختصاص دهید و موضوع بعدی، میزان دسترسی و فراوانی که آن کانال تبلیغاتی نسبت به مخاطبان دارد.
او ادامه میدهد: ورزش فوتبال ازنظر محبوبیت ورزش اول کشور است؛ به همین دلیل بسیاری از کسبوکارها در اسپانسرینگ از این موضوع استفاده میکنند. بهصورت کلی نیز جامعه ورزشی کشور نگاهشان به فوتبال در سالهای گذشته دوقطبی بوده اما در حال حاضر این موضوع چندقطبی شده است و بهجرات میتوان گفت که 80 درصد مخاطبان ایرانی صرفاً به چند تیم فوتبال خاص توجه و معمولاً تیمهای فوتبالی را پیگیری میکنند که مسابقات آنها بهصورت زنده پخش میشود؛ به همین دلیل در مقوله اسپانسرینگ انتخاب چنین تیمهایی از جذابیت بالایی برخوردار است، اما اسپانسرینگ تیم فوتبالی که خیلی مطرح نیست و در میان تیمهای دیگر گم است، حکایت از این موضوع دارد که مستردیزی کانال تبلیغاتی گمی را انتخاب کرده و مطرح نیست و روی مقوله رشد سازمان نمیتواند کمک کند.
عدم تناسب هویت فوتبال با مستردیزی
قاسمی اظهار میکند: مستردیزی در حال حاضر در مرحله معرفی است و در این مرحله باید به مزیتهای رقابتی توجه کند و قطعاً انتخاب یک تیم فوتبال نمیتواند برای این سازمان مزیت رقابتی به همراه داشته باشد و بهصورت کلی اسپانسرینگ در تیم فوتبال مناسب برندی است که در مرحله بلوغ باشد.
از طرفی مستردیزی کسبوکاری در حوزه غذایی است که لزوماً سلامتی را برای مشتریان خود به همراه ندارد و با مقوله فوتبال که ورزش است و در درجه اول در راستای سلامت افراد جامعه تعریف میشود، تناسب
ندارد.
ریسکپذیری در سرمایهگذاری روی اسپانسرینگ
این کارشناس ارشد بازاریابی میافزاید: برندهایی که بسیار معتبر هستند، روی اسپانسرینگ تیمهای فوتبال بزرگ سرمایهگذاری میکنند که از این طریق سازمانها در تلاش هستند برند خود را حفظ کنند اما هنگامیکه سازمانی، تیم فوتبالی را از پایه انتخاب میکند باید از نظر هویتی یکسان باشد و سرمایهگذاری روی تیمهای فوتبال پایه برای سازمانها ریسک زیادی را به همراه دارد و سازمانها باید هنگامی روی تیمهای پایه سرمایهگذاری کنند که متولی این موضوع باشند؛ بهعنوان نمونه پارسه چون گروه هدف جوان را دنبال میکند روی تیم فوتبالی سرمایهگذاری و رفتهرفته آن تیم را خریداری کرد.
او خاطرنشان میکند: در حال حاضر مستردیزی اسپانسر همایشهای مختلفی شده و در برخی از همایشها غذای خود را در اختیار مخاطبان قرار میدهد؛ به نظر میرسد برای شروع، سرمایهگذاری در این حوزه برای مستردیزی مناسب باشد و در فضای نمایشگاهها مستردیزی میتواند غذاهای خود را بهصورت حضوری به مخاطبان ارائه دهد و این موضوع تبلیغاتی را برای مستردیزی به همراه دارد. از طرفی در مقوله تبلیغات چند موضوع بسیار قابلتوجه است؛ بهعنوان نمونه آموزش، بودجه، زمان و. . . در این موضوع بسیار حائز اهمیت بوده و هر سازمانی برای استفاده از ابزارهای بازاریابی و تبلیغات باید به این پارامترها توجه ویژهای داشته باشد. بهصورت کلی به دلیل هزینهبر بودن و پیچیدگی تبلیغات امروزه سازمانها در تلاش هستند که برای ورود به این موضوع از آژانس تبلیغاتی در راستای مشاوره استفاده کنند.
پیشگامی در بازاریابی تهاتری
قــاســمی میگویـــد: مستردیزی از پیشگامان بازاریابی تهاتری در ایران است و روی این موضوع سرمایهگذاری زیادی را انجام داده است؛ بهعنوان نمونه این سازمان سرویسی را میدهد و در راستای آن سرویسی را میگیرد. از طرفی امروزه حسی که یک برند به مخاطب میدهد بسیار حائز اهمیت است و هر مشتری از برند انتظار گرفتن حسی را دارد و در حوزه ورزش برند با جامعهای طرف حساب است که انتظار گرفتن یک حس ورزشی از برند یا در جامعه هنر، مخاطبان انتظار گرفتن حس هنری را دارند و ایجاد تفاوت در این برخورد برای این جامعه بسیار جذاب است؛ به همین دلیل مستردیزی در راستای اسپانسرینگ باید روی یک مقوله خاص سرمایهگذاری و
تمرکز کند.
این کارشناس ارشد بازاریابی اظهار میکند: بهصورت کلی چیدن استراتژی برند بستگی به منابع و ظرفیتهای کسبوکار دارد و باید این موضوع مشخص شود که هدف از اسپانسرینگ بالا بردن تراکنشهای مالی یا در راستای مسئولیت اجتماعی و جایگاه اجتماعی است و در مورد اسپانسرینگ مستردیزی این موضوع حائز اهمیت است که این سازمان در تلاش است که آیا جایگاه اجتماعی را برای خود ایجاد کند یا درپی سودآوری از این تیم فوتبال است؟ چون برخی از سازمانها با ایجاد هلدینگ در تلاش هستند زیرمجموعههای اینچنینی را به هلدینگ خود اضافه کنند.
او خاطــرنشــان میکند: مستردیزی نام جذابی دارد و از تلفیق ایرانی انگلیسی استفاده کرده است اما سرمایهگذاری روی برند مستری دیزی بسیار حائز اهمیت است و باید در راستای برندینگ تمامی المانهای برندینگ را رعایت کند.
هادی مهمانی، مدیرعامل مجموعــه رستــورانهای مستردیزی در گفتوگو با «فرصت امروز» بیان میکند: مستردیزی روی تیم پارسه ایرانیان سرمایهگذاری کرده که در هیأت فوتبال تهران ثبتشده و این تیم در زمین فوتبالی در غرب تهران تمرین میکردند که با بررسیهایی که ما انجام دادیم، به این نتیجه رسیدیم که میتوانیم بهعنوان نمونه وعده غذایی این تیم را بر عهده بگیریم و غذاهای مستردیزی وعده جایگزینی برای این
تیم شود.
سرمایهگذاری روی تیمهای پایه
او ادامه میدهد: با جلسات مکرری که با مدیر این باشگاه فوتبال برگزار شد به این نتیجه رسیدیم که با یکدیگر همکاری داشته باشیم و این موضوع میتواند برای مستردیزی و این تیم فوتبال تبلیغی شود و تعاملی صورت پذیرد. این مدرسه فوتبال تیم پایهای داشت که با سرمایهگذاری روی آن این تیم را به رده سنی جوانان رساند و بهصورت کلی این مدرسه فوتبال روی ردههای سنی پایینتر سرمایهگذاری میکند و تیم جوانان این باشگاه در لیگ جوانان استان تهران بازی میکنند و در حال حاضر تیم بزرگسال ندارند.
تقبل بخشی از هزینههای باشگاه فوتبال
مهمانی اظهار میکند: مستردیزی بخشی از هزینههای این باشگاه را بر عهده گرفته است؛ بهعنوان نمونه درگذشته این تیم هزینه لباسهای خود را از خانوادههای فوتبالیستها میگرفت که در حال حاضر مستردیزی این هزینه را برعهدهگرفته است یا هزینه سالانهای را که این باشگاه بابت زمین فوتبال پرداخت میکند مستردیزی تقبل میکند که بهصورت کلی هزینههای این اسپانسرینگ در سال حدود 150 میلیون تومان است. از طرفی هم کسبوکارهای دیگر روی این تیمهای سرمایهگذاری نمیکنند؛ البته مستردیزی مدعی سرمایهگذاری نیست و صرفاً میتوان این موضوع را در راستای مسئولیت اجتماعی مستردیزی قلمداد کرد.
او ادامه میدهد: مستردیزی به این باشگاه پیشنهاد کرده که این باشگاه روی مسائل آموزشی و تئوریک در حوزه فوتبال بیشتر بپردازد و مستردیزی در تلاش است فضایی را در راستای آموزش این موضوع در اختیار باشگاه قرار دهد.