بسیاری از ما وقتی میخواهیم خوش بگذرانیم به مکانهای تفریحی میرویم یا از غذاهای رستورانها بهره میبریم. برخی از این نوع خوشگذرانیها شکل خاصی دارند و از حاشیههای کلاس گذاشتن و... به دور هستند. به قول معروف باید خاکی باشید تا بتوانید لذت کافی را ببرید. امروز میخواهیم درخصوص فعالیت در یک مغازه جگرکی برایتان بگوییم. مغازهای که در گذشته توسط برخی افراد باهیبت و دارای سبیلهای پرپشت اداره میشد اما امروزه این شغل از آن چارچوب سنتی خارج شده و پا به عرصه جدیدی گذاشته است.
مغازههای جگرکی در پنج سال اخیر روند رو به رشدی طی کرده و بسیاری از افراد برای فعالیت در این حوزه وارد شدهاند. شاید تا همین چند سال پیش اگر کسی قصد خوردن جگر را داشت باید به میدان بهمن یا همان کشتارگاه مراجعه میکرد اما اکنون شاهد احداث جگرکی در مناطق پر تردد شهر مانند شهرک غرب، سعادت آباد، نیاوران، تجریش و میدان نبوت یا هفت حوض هستیم. اینکه این مغازهها در همه جای شهر احداث میشوند تعجب ندارد به این دلیل که هر شغلی در هر زمانی ممکن است تقاضا داشته باشد و اکنون تقاضا سراغ این شغل آمده است. اگر شما نیز دارای چنین مغازهای هستید حتماً ادامه گزارش را بخوانید تا با راههای افزایش مشتری و همچنین جذب مشتریهای ثابت بهتر آشنا شوید.
از چیدمان سنتی فاصله بگیرید
همیشه فضاهای عرضهکننده جگر یا کوچک بوده یا اصلاً جایی برای نشستن نداشتهاند. این موضوع را در بیشتر جگرکیهای قدیمی میتوان مشاهده کرد. شما میتوانید مغازهای را برای فعالیت تهیه کنید که از فضای کافی برخوردار باشد تا مشتریان زیادی به آنجا مراجعه کنند همچنین نوع چیدمان صندلیها در کنار نورپردازی میتواند تأثیر بسزایی در جذب مشتری داشته باشد. بهعنوان مثال میتوانید از لامپهای رنگی برای جلب توجه استفاده کنید و صندلیها را بهصورت مربعی شکل یا مثلثی شکل و اشکال خارج از عرف بچینید.
مشتریان خانم و آقا
تا مدتی پیش مشتریان جگرکیها فقط آقایان بودند اما اکنون شاهد هستیم که بسیاری از مشتریان این محصول خوشمزه خانمها هستند. همین موضوع میتواند کار شما را تا حدودی سخت کند. مغازه شما باید مشتری پسند و دارای فضایی باشد که هر فرد در آنجا احساس راحتی و امنیت کند. درست است که درآمد شما از مشتریان ثابت است اما سعی کنید مشتریان گذری را هم دست کم نگیرید و با جذاب کردن فضای داخلی خود، آنها را به داخل مغازه بکشانید.
محصولات تازه و به روز
مهمترین نکتهای که باید به آن توجه کنید عرضه محصولات تازه و به روز است. شاید به همین دلیل است که افراد ترجیح میدهند مسافت زیادی را طی کنند و به میدان کشتارگاه بروند و آنجا جگر تازه بخورند. اگر محصول مغازه شما نیز از همان تازگی برخوردار باشد مشتریان راه را به سمت مغازه شما کوتاه خواهند کرد. سعی کنید جگر را در حضور مشتری به سیخ بکشید. این کار شما تأثیر بسیار مثبتی خواهد داشت. حتی اگر یک مشتری از جگری که شما مشغول بریدن آن هستید رضایت نداشت و درخواست سیخ شدن تکه دیگری را داشت بگویید اینجا سیستم مشتریمداری حاکم است، هر چه شما بگویید همان میشود و این کار را انجام دهید. این صحبت شما در حضور مشتریان دیگر حتماً تأثیر گذاشته و آنها را با مرام کاری شما بیشتر آشنا خواهد کرد.
قیمتگذاری منصفانه
سعی کنید روند محاسبه قیمت هر سیخ را طوری تعیین کنید کــه هر چه سفــارش بیشتری بدهید قیمت تمام شده ارزانتر دربیاید. بهعنوان مثال هر سیخ 2 هزار تومان است و هر پرس شامل 10 سیخ است. در مجموع به ازای هر یک پرس جگر باید 20 هزار تومان پرداخت شود اما شما میتوانید در این زمینه سنتشکن باشید و هر پرس را 17 یا 16 هزار تومان حساب کنید. البته این محاسبه تنها در صورت سفارش پرسی خواهد بود. میتوانید روی صورت حسابهای بیش از 50 هزار تومان 10 یا 15درصد تخفیف در نظر بگیرید تا مشتری رغبت بیشتری به سفارش جگر داشته باشد.
همچنین میتوانید به جای در نظر گرفتن تخفیف به ازای هر مبلغ مشخص یک سیخ قلوه یا مخلفات دیگر بهصورت اشانتیون ارائه دهید. با توجه به اینکه محصولی که در مغازه عرضه میشود مگس و پشه جمعکن است باید دقت کنید که بهداشت در کار شما حرف اول را میزند. حتی در موقع به سیخ کشیدن فرد موردنظر باید از دستکش استفاده کند. در کنار جگر میتوانید به عرضه بال، کتف و کباب گوشت که به چنجه معروف است بپردازید. شاید سود شما بیشتر از اینکه از فروش جگر حاصل شود از عرضه این محصولات به دست آید.
پخت نان داغ
یکی دیگر از راههای جذب مشتری عرضه نان داغ به همراه محصولات تازه است. نان داغ میتواند در ارائه بهتر سرویس مغازه شما کمک مضاعفی به جذب مشتری داشته باشد. در کنار همه این مسائل باید از تبلیغات گسترده بهره ببرید و نام خود را در ذهن مردم آشنا نگه دارید. برای تحقق این مسئله حتماً از جملات ساده استفاده کنید. بهعنوان مثال «یکبار امتحان کنید، مشتری ثابت ما میشوید». همچنین میتوانید یک کد به هر مشتری در زمان سفارش ارائه دهید و در صورت مراجعه بعدی و ارائه آن کد یک تخفیف حداقلی برای وی قائل شوید.