امروزه اپلیکیشنهای گوشیهای هوشمند نسبت به گذشته کارکرد بهتری پیدا کرده و امکاناتی که این اپلیکیشنها در اختیار کسبوکــارهــای مختلف میگــذارند، کسبوکــارهای سنتی را ترغیب میکند که پا به عرصه جدیدی بگذارند و از کسبوکارهای سنتی به کسبوکارهای مدرن گذار کنند. از طرفی مردم هم به این دلیل که استفاده از اپلیکیشنها راحتتر و سریعتر است، تمایل دارند که با استفاده از این ابزار، کارهای خود را بهتر پیش ببرند. بسیاری از این اپلیکیشنها در ایران برای اطلاعرسانی و تبلیغات طراحی شده اما در این میان اپلیکیشنهایی هم هستند که برای کسبوکار طراحی شده و در حوزه کسبوکار مشغول به فعالیت هستند. «تاکسییاب» یکی از اپلیکیشنهایی است که یک کسبوکار سنتی را با سازوکاری جدید به یک کسبوکار مدرن تبدیل کرده است. مشتریان با استفاده از این نرمافزار میتوانند با گوشی خود درخواست تاکسی بفرستند و نزدیکترین تاکسی محل خود را مقابل در منزلشان ببینند.
تاکسییاب ارائهکننده خدمات تاکسیرانی و مسافربری در بستر اینترنت و با استفاده از گوشیهای هوشمند است که دو اپلیکیشن جداگانه دارد؛ اپلیکیشن اول که مختص راننده و اپلیکیشن دوم که برای مشتریان طراحی شده است.
درصورتیکه مسافری درخواست تاکسی داشته باشد با استفاده از اینترنت گوشی هوشمند وارد اپلیکیشن شده و با کلیک روی گزینه درخواست تاکسی، درخواست او ارسال میشود. از آنطرف این درخواست برای رانندههایی که در نزدیکی مسافر هستند، ارسال میشود و برای رانندهای که زودتر درخواست را قبول کند، شماره مسافر ارسال میشود و راننده میتواند با مسافر تماس حاصل کند و آدرس دقیق او را جویا شود. وقتیکه راننده به دنبال مسافر میرود از او مقصد سفر را میپرسد و به مرکز اعلام میکند، همزمان قیمت سفر که براساس تعرفه اتحادیه تاکسیرانی است، برای مسافر و راننده ارسال میشود و در پایان هم نظر مسافر را از طریق اپلیکیشن جویا میشوند.
کاربران چه میگویند؟
«محمد-ر» یکی از رانندههای «اپلیکیشن تاکسییاب» در گفتوگو با «فرصت امروز» میگوید: اپلیکیشن خوبی است چون افراد در خانه یا محلی دیگر به کارهای روزمره خود میرسند و درصورتیکه مشتری درخواست تاکسی کند راننده به سراغ آنها میرود و نیاز نیست برای پیدا کردن مشتری در خیابانها چرخید اما مشکلی که دارد در حال حاضر مسافران کمی از این اپلیکیشن استفاده میکنند و همین موضوع باعث شده در طول روز فقط چند درخواست ماشین برای ما ارسال شود. «فیروزه- ض» یکی از مسافرانی که از این اپلیکیشن استفاده میکند در گفتوگو با «فرصت امروز» بیان میکند: استفاده از این سرویسها برای خانمها نسبت به ماشینهای شخصی که در خیابان هستند، امنتر و ارزانتر است اما یکی از مشکلاتی که دارد این موضوع است که باید برای استفاده از این سرویسها به اینترنت وصل باشید و ممکن است درجایی اینترنت ضعیف باشد و نتوان از این اپلیکیشن استفاده کرد.
ابزاری پیشرفته برای کسبوکاری سنتی
میــلاد ذبیحی، مدیر بازاریابی این اپلیکیشــن درباره سـازوکــار «اپلیکیشن تــاکسییـاب» بـه «فـرصـت امـــروز» مــیگــویـــد: این اپلیکیشن مشتریها را به رانندهها وصل میکند و مشتریانی که به ماشین نیاز داشته باشند، میتوانند در هرجایی از شهر با استفاده از این اپلیکیشن، درخواست تاکسی دهند. وقتیکه مشتری با استفاده از اپلیکیشن درخواست تاکسی میکند براساس GPS، مکان مسافر مشخص میشود، از طرفی مکان راننده هم براساس GPS مشخص است و از این طریق درخواست مسافر به نزدیکترین رانندهها ارسال میشود و رانندهای که درخواست مشتری را سریعتر بپذیرد به دنبال مشتری میرود. تلاش این اپلیکیشن بر این است که سیستم سنتی که به شکل تلفنی یا کنار خیابان بوده تغییر پیدا کند و از طریق موسسات خصوصی تاکسیها در اختیار مردم قرار گیرد.
او ادامه میدهد: رانندهها در دورههای آموزشی شرکت میکنند و کیفیت اتومبیل آنها مورد بررسی قرار میگیرد که در صورت پذیرفته شدن در دورههای آموزشی و فیلترهای دیگر به آنها اپلیکیشنی که مخصوص راننده طراحیشده، داده میشود. این رانندهها همیشه اینترنت دارند اما مسافران فقط درصورتیکه درخواست تاکسی داشته باشند باید به اینترنت وصل باشند. کسانی در ایران میتوانند با خودروی خود مسافرکشی کنند که زیرمجموعه سازمانهای حملونقلی باشند و ما با این سازمانها مذاکراتی انجام دادیم که رانندههایی را که علاقهمند هستند در این حوزه کار کنند به ما معرفی کنند و این ظرفیت خالی که این سازمانها دارند را بهوسیله این اپلیکیشن پر کنند. هر رانندهای که به ما معرفی میشود یا به ما مراجعه میکند باید چند دوره آموزشی را بگذراند و در صورت پذیرش بهصورت آزمایشی مدت کوتاهی میتواند بهوسیله این سرویس کسب درآمد کند.
این مدیر بازاریابی درباره راههای جذب مشتری برای این اپلیکیشن خاطرنشان میکند: با توجه به این موضوع که این اپلیکیشن بهتازگی وارد کافه بازار شده و مسافران به آن دسترسی پیدا کردند، در حوزه بازاریابی اقدام جدی صورت نگرفته اما کسانی که عاشق تکنولوژی بودند از آمدن این اپلیکیشن استقبال خوبی کردند.
جهت رفاه حال مشتریان؟
او درباره استقبال مسافران از این اپلیکیشن اظهار میکند: مردم در ایران کمتر از سرویس دربستی استفاده میکنند اما بهخاطر ضعف سیستم حملونقل عمومی در تهران افراد ناچار به استفاده از سرویسهای دربستی و آژانس هستند چون زیرساختهای حملونقل ضعیف است. ما سعی کردیم کسانی که از این اپلیکیشن استفاده میکنند هزینه نسبتا کمتری برای آن بپردازند و هزینه استفاده از این اپلیکیشن کمتر از سرویسهای آژانس و دربستی است. به همین دلیل مشتریان از این اپلیکیشن استقبال زیادی میکنند.
این مدیر بازاریابی ادامه میدهد: استفاده از این سرویسها دارای رفاه و راحتی بیشتری است و در راستای کم کردن آلودگی هوا میتواند موثر باشد چون دیگر اتومبیلها بیدلیل برای پیدا کردن مسافر در خیابانهای شهر نمیچرخند. ذبیحی درباره نحوه تبلیغات این اپلیکیشن بیان میکند: ما در حوزه اطلاعرسانی و خبری اقداماتی را در رسانههای آنلاین انجام دادیم و تبلیغات آنلاین داریم. با توجه به نوع کسبوکار این اپلیکیشن، بیشتر در حوزه رسانههای آنلاین ورود کردیم بهعنوان نمونه در سایتها و مجلههای آنـلایــن تبلیغــاتـی بهصورت بنر تبلیغاتی داریم. از شبکههای اجتماعی در راستای ارتباط با مشتری استفاده میکنیم و از این طریق میتوانیم بازخورد مشتری را ببینیم. یک سیستم CRMبرای بازخورد گرفتن مشتری طراحی کردیم که هریک از مشتریان بعد از سفر به نحوه عملکرد ما و راننده بهصورت هفتگی امتیاز میدهند. تخفیفاتی هم در زمانهای مختلف برای مشتریان در نظر گرفتیم که مشتریان ترغیب به سفر کردن از طریق سرویسهای اپلیکیشن تاکسییاب شوند.
او پیشنهاد میکند: برای مشتریان توصیه میکنم حتما سفر اول را که با تخفیف 10هزارتومانی همراه است امتحان کنند و پس از استفاده از این سرویس میتوانند در مورد استفاده از این اپلیکیشن قضاوت کنند. درباره قوانین هم پیشنهاد میکنم که نهادهای مربوطه بازبینی در این راستا انجام دهند چون قوانین در حوزه کسبوکارهای آنلاین بسیار قدیمی است و خود این موضوع باعث مشکل میشود که فضای کاری اپلیکیشن تاکسییاب در چه حوزهای قرار میگیرد.
بومیسازی یک ایده خارجی
ذبیــحی دربــاره الگـوی اپلیکیشن تاکسییاب میگوید: ما این اپلیکیشن را از اپلیکیشن easy taxi الگوبرداری کردیم اما این اپلیکیشن را بهصورت بومی طراحی کردیم و اپلیکیشن easy taxi تقریبا در 58 کشور فعالشده و در کشورهای حوزه خاورمیانه هم در کشورهایی مانند بحرین، عربستان، کویت و... سرویس میدهد و بزرگترین سرویس را در کشور برزیل دارد. در ایران به غیر از اپلیکیشن تاکسییاب، اپلیکیشن دیگری در این حوزه کاری وجود ندارد اما حضور رقبا در این عرصه ممکن است به ما هم کمک کند که در حوزه قانونگذاری که بسیار قدیمی است بتوانیم در سرعت تغییر فرهنگ و قوانین تاثیرگذار باشیم. قیمتگذاری سرویسها هم براساس قانون مصوب شده اتحادیه تاکسیرانی است و هیچ تفاوتی ندارد.
این مدیر بازاریابی در پایان اظهار میکند: ما اپلیکیشنها را براساس منطقه جغرافیایی و شرایط ایران دوباره طراحی کردیم چون در ایران اینترنت وضعیت ثابتی ندارد و در گوشیهای هوشمند سرویس GPS بهخوبی مکان یک فرد را مشخص نمیکند و برای مشخص کردن مکان دقیق، فرد باید هزینهای پرداخت کند که با استفاده از Google place مکان دقیق فرد مشخص شود. چون GPS میتواند محدوده یک فرد را مشخص کند اما برای اینکه راننده بتواند مشتری را پیدا کند باید آدرس دقیقتری در اختیارش قرار گیرد.