نخستین مرحله موفقیت خودباوری است، سپس اهمیت به آموزش، یادگیری و تلاش قرار دارد. اینکه انسان چه اندازه خود را میشناسد و خود را میپذیرد، در رفتار و عمل او منعکس میشود. رفتارهایی که یک بازاریاب از خود در زمینههای مختلف نشان میدهد نشانگر درجات خودباوری او است. البته گاهی افراد به خودباوریهای کاذبی نیز دچار میشوند که از لحاظ شدت و حدت پافشاری آنها در برخی ویژگیها قابل تشخیص است. مثل کسی که توان انجام کاری را بهتنهایی ندارد و عملاً نیز چنین چیزی ممکن نیست، ولی مصرانه خود را توانمند به انجام آن میداند.
خودباوری افراد نیز مثل بسیاری از ویژگیهای دیگر جسمی و روانی فرد از دوران کودکی شروع به رشد و شکلگیری میکند. با وجود تأثیری که این ویژگی فرد از محیط خود میپذیرد، اما این به معنای عدم تأثیر فرد روی خودباوری خود نیست. به عبارتی فرد بزرگسال بهراحتی میتواند درجه خودباوری خود را از خویش تغییر دهد. اجازه دهد تأثیرات محیطی به کاهش آن اقدام کنند یا با مقاومتی که از خود نشان میدهد دائما در تلاش برای افزایش خودباوری خود باشد.
افراد خودباور شناخت صحیحی که از خود دارند، بهتر از بقیه به پرورش تواناییها و استعدادهای خود میپردازند و آنها را در جهت درست هدایت میکنند. یک بازاریاب موفق از صرف انرژی برای استعدادهایی که ندارد، خودداری میکند و در عوض با توجه و گسترش دادن استعدادهایی که دارد موفقیتهای بیشتری را شامل خود میکند. یک خودباور خود را به همان شکل که هست میپذیرد و روشهای منحصر به خود را برای بازاریابی و فروش دارد، بنابراین افراد خودباور کمتر اقدام به تقلید از دیگران میکنند.
یک بازاریاب خودباور مسائل مربوط به کسبوکار خود را میپذیرد و شجاعانه با آنها روبهرو میشود و تمام مسائلی را که به او مربوط میشود نیز به همان شکل باور دارد و میپذیرد و به دنبال این نیست که از کارهای دیگران تقلید کند یا مثل آنها باشد. افراد خودباور پیچ و خم شخصیت و درون خود را بررسی میکنند و به همان اندازه که میدانند، کاستیهایی دارند و باید به فکر جبران آنها باشند.
ویژگی خوب و کامل خود را همواره مدنظر دارند، به آنها افتخار میکنند و همواره مقابل چشم خود دارند.بازاریابهایی با خودباوری ضعیف شناخت خوبی از خود ندارند و آگاهی کاملی از ویژگیهای خود ندارد و این ابهام موجب میشود ضعفها و ویژگیهای منفی را گسترش داده و باور خود را در مورد خود خدشهدار سازند.
بازاریابهای خودباور خودشان تصمیم میگیرند، فکر میکنند و مسیر فکری و کاری خود را در زمینههای مختلف تعیین میکنند. براساس خطمشی فکری خود به امور فروشندگی پاسخ میدهند و بهراحتی از افکار و عقاید دیگران تبعیت نمیکنند، مگر اینکه با تحلیل و بررسی آن افکار را در جریان فکری خود بپذیرند و ادغام کنند. خودباوری خوب موجب میشود فرد مسئولیتپذیر باشد. مسئولیتهای مختلف را در کسبوکار خود میپذیرد و قبل از توصیه دیگران اغلب اقدام به عمل میکند. نقش و حضور این افراد و مسائل مختلف زندگی و جامعه و کسبوکارشان کاملاً پر رنگ است.