پرسش: سالهاست در زمينه طراحي لباس و خياطي فعاليت ميکنم. با گسترش دامنه مشتريانم تصميم گرفتهام نيروهايي را استخدام کنم و کارم را گسترش بدهم. چه توصيههايي براي من داريد؟
پاسخ کارشناس؛ دکتر ميثم شفيعي:
به تمامي کسب وکارها پيشنهاد ميدهم که قبل از هرکاري هدف کار را مشخص کنند تا نيروهاي جديد را حتما منطبق با اهداف سازمان استخدام کنند. اگر اين کسب وکار ميخواهد توسعه پيدا کند، بايد اين کار را هدفمند انجام دهد و به ازاي هدفش فعاليت خود را وسعت دهد يعني اين کسبوکار بايد مشخص سازد که آيا ميخواهد فقط در اين حوزه رشد کند يا اينکه ميخواهد شعبه جديدي را به منظور گسترش فعاليت خود احداث و براي آنها نيروهاي جديد جذب کند.
همچنين اين کسبوکار قبل از استخدام نيروهاي تازه بايد طرح کسب وکار خود را دقيق مشخص کند، يعني حتما بايد برنامههاي مشخصي براي بهرهبرداري از مشتريان تازه داشته باشد. اين کار به اين علت است که کسب وکار بتواند نيروهايي را استخدام کند که بتوانند به نيازهاي اين کسب وکار پاسخ دهند.
براي مثال اين کسب وکار بايد مشخص کند که گروه مشتريان چيست، آيا کلاس و گروه مشتريان تازه، مدرن يا سنتي است و طبقه درآمدي مشتريان چطور است يا ساختار و طبقه اجتماعي اين مشتريان تازه چگونه است، بعد از آن نيروهايي را استخدام کند که منطبق با نياز مشتريانش باشد، يعني اگر مشتريان سنتي هستند، نيروهايي را استخدام کند که کلاس طراحي و دوختشان مرتبط با آن گروه باشد.
نکته دومي که ميتوان به اين کسب وکار پيشنهاد داد اين است که قبل از استخدام نيروهاي جديد يکبار فرآيندهاي خود را بازنگري کند؛ مانند اينکه بخواهد يک انبار کنار انبار قديمي خود بسازد. براي ساخت انبار جديد بهتر است، انبار قديمي خود را يکبار ديگر بازنگري کند، يعني نحوه چيدمان و نحوه بهرهبرداري از کالاها و... را مورد بررسي قرار دهد. بايد اين بازنگريها را انجام بدهد تا تغييرات ايجاد شده اثربخش باشد.
همچنين اين کسب وکار حتما بايد پروفايل رفتاري کارکنان فعلي و تازه خود را داشته باشد، چون نيروهاي تازه باید از لحاظ فرهنگ سازماني و رفتاري وکاري به مجموعه نزديک باشند. مبادا اين نيروها بهدليل تفاوت فرهنگي بعدا در اين مجموعه اصطکاک ايجاد کنند. نکته مهم ديگر این است که به هنگام استخدام نيروهاي جديد، نيروهاي جدید قديمي را حتما دريابد، يعني کسبوکار بايد مراقب باشد که مبادا نيروهاي قديمي از استخدام نيروهاي جدید احساس خطر کنند. چون امکان دارد نيروهاي تازه باعث مانعتراشي و اختلال عملکرد سازمان شوند. اين موضوع را به عينه ميتوان در بسياري از سازمانها ديد که نيروهاي تازه خطري براي نيروهاي قديمي محسوب ميشوند.
همچنين در کسب وکارهاي مشتري مدار سيستم کسب وکار را بايد برمبناي نظر مشتريان تنظيم کنيم. به همين منظور اين کسب وکار حتما باید هنگام استخدام نيروهاي تازه يک دوره آزمايشي براي آنها در نظر بگيرد و بعد از آن در مورد ارزيابي نيروها از مشتريان سوال کند تا اگر مشتريان رضايت داشتند به ادامه همکاري با اين نيروي تازه ادامه بدهد. در غيراين صورت ماندگاري نيروهاي تازه دچار اشکال خواهد شد.