پرسش: سازمانی را با بیش از 50 کارمند مدیریت میکنم. چند وقتی است احساس میکنم بیاخلاقی در سازمانم حاکم شده و موارد زیادی از رفتارهای غیراخلاقی، از دریافت هدیه از مشتریها گرفته تا رفتار نامناسب کارمندها با یکدیگر به من گزارش میشود. چطور میتوانم فرهنگ سازمانی کسبوکارم را تغییر بدهم؟
پاسخ کارشناس: معمولا سیستمها و فرآیندهای رسمی و غیررسمی در سازمان، نوع خاصی از رفتار را در میان کارمندان شما تقویت میکند. این سیستمها میتواند از رفتار اخلاقی یا غیراخلاقی حمایت کند.همچنین این سیستمهای چندگانه میتوانند در کنار هم اهداف مختلفی را دنبال کنند که در مسیر حمایت از رفتار اخلاقی یا غیراخلاقی حرکت میکند. شما بهعنوان مدیر باید این سیستمها و فرآیندهای رسمی و غیررسمی را بار دیگر مورد بررسی و ارزیابی قرار دهید تا مطمئن شوید پیامهای اشتباهی را به کارمندانتان منتقل نمیکنید.
نکته دیگر آن است که رفتار خودتان را بهعنوان یک مدیر مورد بازبینی مجدد قرار دهید. هرقدر که منشور اخلاقی سازمان را طوری طراحی کنید که کارمندان را از پذیرش هدیه از مشتری منع کند، اگر خودتان بهعنوان مدیر گاه و بیگاه از مشتریانتان هدیه دریافت کنید، پیام اشتباهی را به کارمندان منتقل خواهید کرد. این مسئله در واقع مصداق این امر است که حرفی میزنید که در عمل آن را نقض کردهاید.
این مسئله هم کارمندان را نسبت به شما بدبین میکند و مجوز انجام کارهای غیراخلاقی را برایشان صادر خواهد کرد و منشور اخلاقی سازمان شما همه اعتبار خود را از دست خواهد داد. در نظر داشته باشید که فرهنگ سازمانی باید در سطوح مدیریتی و بالای سازمان تغییر کند و تغییر فرهنگ در سطوح پایینی معمولا ناکام خواهد بود؛ مگر اینکه تحت حمایت کامل مدیر ارشد، هم در حرف و هم در عمل قرار بگیرد. تغییر فرهنگ سازمانی از توسعه آن به مراتب دشوارتر است، پس لازم است برای مدتی همه فکر و توان خود را معطوف به برنامهریزی برای آن کنید.