پرسش: یک تولیدکننده فرش دستباف در تهران هستم و بانک اطلاعاتی بسیار خوبی را از مشتریان در اختیار دارم. با توجه به نزدیکتر شدن به عید نوروز، بسیاری از مشتریان قصد تعویض فرشهای خود را دارند اما با توجه به بالا بودن قیمت فرش دستباف، نمیتوانند فرش جدیدی را خریداری کنند؛ از نظر شما چه سازوکاری را باید اتخاذ کنم تا بتوانم این مشتریان را جذب کنم؟
پاسخ کارشناس: بهصورت کلی با توجه به جنس فرش دستباف که در برخی از مواقع هرچه کهنهتر شود، قیمت آن بالاتر میرود؛ پیشنهاد میشود سازوکاری را اتخاذ کنید که بتوانید فرشهای قدیمی مشتریان را خریداری کنید و به جای آن فرشهای جدیدی را با قیمتی متفاوت به آنها ارائه دهید؛ این در حالی است که برخی از مشتریان از این موضوع استقبال میکنند اما چون به سختی باید فرشهای قدیمی خود را به فروش رسانند، شما میتوانید از این موضوع استفادههای زیادی را انجام دهید و کارشناسانی را برای قیمتگذاری این فرشهای قدیمی استخدام کنید و با مراجعه به منزل مشتریان، فرشهای دستباف آنها را قیمتگذاری کرده و آنها را خریداری کنید و در کنار این موضوع از طریق کاتالوگ و بروشور فرشهای خود را به آنها نشان دهید و قیمت مابهالتفاوت را برای آنها محاسبه کنید؛ این موضوع باعث میشود مشتریان به راحتی فرشهای خود را به فروش رسانند و فرشهای جدیدی را خریداری کنند.
در این میان میتوانید برای مشتریانی که از یک حد نصابی فرشهای بیشتری را خریداری میکنند، تخفیفاتی را در نظر بگیرید و آنها را تشویق به خریداری بیشتری کنید. از طرفی میتوانید خدمات ویژهای را برای مشتریان در نظر بگیرید؛ بهعنوان نمونه با یکی از قالیشوییها قراردادی را امضا کنید که با توجه به اینکه نزدیک عید بیشتر این قالیشوییها بسیار شلوغ هستند و نوبتهای طولانی به مشتریان خود میدهند، شما خدماتی را به مخاطبان خود ارائه دهید؛ بهعنوان نمونه مشتریانی که از شما فرشهایی را خریداری میکنند به آنها این خدمات را دهید که فرشهای دیگرشان را میتوانند به قالیشویی مدنظر شما بدهند و در کوتاهترین زمان فرشهای آنها شستوشو شود؛ البته این خدمات را میتوانید برای مشتریان ویژه خود که حجم قابل توجهی فرش از شما خریداری کردند در نظر بگیرید.