اگر شما تولیدکننده بیسکویت بودید، محصول تولیدیتان با چه کیفیتی به بازار عرضه میشد؟ آیا این سوال به نظر شما سوال نامناسبی است؟ یا اینکه شما پیشتر این سوال را از خود پرسیدهاید و پاسخ مناسبی برای آن یافتهاید؟ در بیشتر مواقع مشتریان و کارمندانتان در یافتن کلماتی مناسب برای توصیف ارزشهای برندتان ناتوان هستند اما ممکن است بتوانند برند شما را بهعنوان یک برند دوستداشتنی و خودمانی از سایر برندها تشخیص داده و آن را در مقایسه با سایر برندها متمایز بدانند.استفاده از استعارهها میتواند به مردم در تعریف هویت یک برند کمک کند. برای مردم مقایسه کردن همواره آسانتر از توضیح و تعریف مفهوم یک جمله یا برند است. بنابراین آنها به سرعت میتوانند با یک برند ارتباط برقرار کرده و نسبت به یک برند دیگر حس خوبی نداشته باشند.
ایده
هنگامی که پیام برند شما به صورت موفقیتآمیز به کارکنان و مشتریانتان منتقل نمیشود، یک راه برای بررسی این موضوع آن است که به افراد کمک کنیم تا دیدگاهشان نسبت به یک برند را به زبان آورده و تعریف مشخصی از آن ارائه کنند. در اغلب مواقع دیدگاههای مدیران نسبت به برندها با نوع نگاه کارمندان متفاوت بوده و این در حالی است که مشتریان نیز ایده و نظرات خاص خود را در این زمینه دارند.
تست بیسکویت، روشی است که با استفاده از آن میتوان تفاوتها را تشخیص داد. شما هم میتوانید از این روش استفاده کنید، بهعنوان مثال میتوانید از مخاطبان خود بپرسید که کدام ماشین را به برند شما نزدیکتر میدانند؟ یا اینکه کدام مجله به برند شما شباهت دارد؟ این یک روش بسیار مناسب برای تشخیص تفاوتها میان دیدگاههای متفاوت در بین مردم است. زمانیکه تفاوتها را شناسایی کردید، میتوانید دلایل آنها را شناسایی کرده و سپس با کار روی برندتان زمینه را برای به حداقل رساندن تفاوت در دیدگاهها فراهم کنید.
آنچه باید در عمل انجام دهیم
• زمانیکه مخاطبان شما بدبینیهای شان را فراموش کردند، پاسخگویی به سوالات شما برایشان جذاب شده و سعی میکنند پاسخ دقیقی برای پرسشهایتان بیابند. حتی اگر پیش از این نیز به سوالات پاسخ داده باشند.
• حتی شکاکترین افراد هم حاضرند تا طرز فکر خود را برای شما توضیح داده و دلایلشان را بیان کنند. این موضوع به شما اجازه میدهد تا به آنچه در ذهنشان میگذرد پی برده و دلایل تفاوتهای موجود را واکاوی کنید.
• یک برند قدرتمند زمانی ایجاد میشود که افراد شاغل در آن برند و افراد بیرون از آن، یک دیدگاه مشترک نسبت به آن داشته باشند. با استفاده از روش تست بیسکویت تفاوتها را شناسایی کنید، سپس با استفاده از یافتههایتان به برطرف کردن تفاوتهای موجود بپردازید.