تراویس کلانیک (Travis Kalanick)کارآفرین آمریکایی، موسس و مدیرعامل شبکه حملونقل اوبر (Uber) است که در سال 2014 وارد لیست 400 ثروتمند آمریکایی مجله فوربس شد و با ثروت 3/5 میلیارد دلار در رده 290 قرار گرفت. در سال 2009، کلانیک به همراه گرت کمپ (Garrett Camp) شرکت اوبر را تاسیس کرد. اوبر یک اپلیکیشن هوشمند تلفنهمراه است که به مشتریان این امکان را میدهد که با فشار دادن یک دکمه در تلفن هوشمندشان درخواست وسیله نقلیه کرده و در عرض چند دقیقه با یک راننده تاکسی ارتباط برقرار کنند و پیش از رسیدن راننده موقعیت مکانی و زمان تخمینی رسیدن او را ردیابی کنند.
ایده طراحی اوبر زمانی به ذهن کلانیک رسید که یکبار میخواست برای رفتن به کنفرانسی در پاریس تاکسی بگیرد اما نتوانست تاکسی پیدا کند. کلانیک از پاریس به عنوان «ایده اوبر» یاد میکند. این سرویس در آمریکا و 58 کشور دیگر جهان در دسترس است. در این مطلب به نکتههای از این مدیر موفق اشاره میکنیم که اگر قصد دارید کسبوکارتان را راهاندازی کنید و گسترش دهید، این درسها برایتان ارزشمند خواهد بود.
کمپانیهای بزرگ هم زمانی کوچک بودند
ممکن است که تصورش سخت باشد اما اوبر همیشه چنین شرکت بزرگی نبوده است. درست پنج سال قبل، این کمپانی جهانی فقط از یک تیم چهار نفره در سانفرانسیسکو تشکیل شده بود. «آن موقع نمیتوانستیم حدس بزنیم که کسبوکارمان تا این حد پیشرفت خواهد کرد یا چنین آیندهای برایش متصور نبودیم اما الان اینجاییم. برای مدتی به سختی میتوانستیم شرکت را سرپا نگه داریم، در ابتدا فقط به این فکر میکردیم که بتوانیم کسبوکارمان را ادامه دهیم و مطمئن شویم که به اندازه کافی راننده برای ماشینهایی که وارد سیستم کردهایم، داریم. آن موقع نیازمان این بود که باقی بمانیم تا اینکه سودآوری کنیم.» راهاندازی یک کسبوکار همیشه فوقالعاده نیست اما لحظات سخت هم به این معنا نیست که به پایان راه رسیدهاید.
کسبوکارهای بزرگ مشکلات را برطرف میکنند
هر کسبوکاری به وجود میآید تا خدماتی را به مشتریانش ارائه دهد، هرچند بیشتر کمپانیها با به کارگیری مدلهای مشابه کسبوکار، به ندرت میتوانند همه چالشهای پیشروی مشتریانشان را برطرف سازند. اگر رویای راهاندازی کسبوکاری را در سر دارید، با به صفر رساندن یک مشکل خاص شروع و سپس سعی کنید آن مسئله را حل کنید. تراویس کلانیک و گرت کمپ، موسس دیگر اوبر که در حال حاضر رییس شرکت نیز محسوب میشود، میخواستند با فشار دادن یک دکمه، یک راننده آنها را به هرجا که میخواهند ببرد. «اوبر کارش را با بلندپروازیهای بزرگ آغاز نکرد، بلکه با پاسخ به یک پرسش ساده کارش شروع شد.»
به مردم خدمات بهتر و ارزانتر بدهید
کمپانیهایی که خدمات منحصربهفردی ارائه میدهند، سریعتر رشد میکنند. بخشی از دلیل اینکه چرا اوبر چنین رشد فوقالعادهای داشته این است که مشتریان به راحتی و با قیمت مناسب به مقصد میرسند و برای بیشتر کسانی که قصد دارند مثلا از نقطه A به نقطه B بروند، کرایه کردن تاکسی از طریق اوبر اغلب سریعترین و قابلاعتمادترین راه برای رسیدن به مقصدشان است. «اوبر مقرونبهصرفهترین انتخاب در حملونقل است و در بیشتر شهرها نصف قیمت بقیه تاکسیها از مسافران کرایه دریافت میکند.» اگر به دنبال راهاندازی یا گسترش کسبوکارتان هستید، با استفاده از مناسبترین و کارآمدترین راههای ممکن مشکلات مشتریانتان را برطرف کنید.
به اشتباههایتان اعتراف کنید
کلانیک به عنوان یک آدم جذاب شناخته نمیشود، اما او خودش و کمپانیاش را بدون اشتباه نمیداند: «میدانم که میتوانم به عنوان مدافع خشمگین اوبر ظاهر شوم اما میخواهم اولین کسی باشم که اعتراف میکنم نه من و نه کمپانیام کامل نیستیم. مثل هر فرد دیگری ما نیز اشتباهاتی را مرتکب میشویم.» حتی موفقترین مدیران هم ممکن است اشتباه کنند اما فکر نکنید که مشتریانتان به این مسئله توجه نمیکنند. مسئولیتپذیر باشید، عذرخواهی کنید، از اشتباهتان بیاموزید و به کارتان ادامه دهید.
موانع ممکن است سرعتتان را کم کند اما اجازه ندهید متوقفتان کند
«هر قدمی که برمیداشتیم با موانعی مواجه میشدیم. هر وقت که میخواستیم شعبهای را در شهری جدید افتتاح کنیم، همیشه صنعتی قدرتمند با متحدانی قدرتمند سعی میکردند جلوی پیشرفتمان را بگیرند.» با توجه به کسبوکاری که قصد دارید آغاز کنید، موانعی بر سر راهتان قرار خواهد گرفت، اگر میخواهید موفق شوید و رشد کنید، نباید اجازه دهید که مانع تلاش و حرکتتان شوند.