پرسش: مدیر کسب وکاری در حوزه تولید کیک و کلوچه هستم. مدتی است برای تبلیغات ایام نوروزی در حال برنامهریزی هستم و در این راستا به سراغ رسانههای بین جادهای مانند بیلبورد رفتهام؛ رسانههایی که هیچ شناختی از آنها ندارم. مشاور تبلیغاتیام عنوان میکند که این رسانهها کمک زیادی به معرفی محصولات کسب وکارم خواهد کرد، در صورت امکان توضیح بفرمایید که ویژگیهای این رسانه چیست و آیا انتخابی که کردهام درست است یا خیر؟
پاسخ کارشناس: بیلبوردها و تابلوهای بین راهی اصولا در دسته رسانههایATL یا رسانههای عام و برخوردار از تعداد زیادی مخاطب گوناگون قرار میگیرند، از این جهت که عمده تلاش برای تفکیک و متناسبسازی پیام در این رسانهها محدود به انتخاب زمان و مکان اکران آگهی شده و هیچ تفکیک دیگری از حیث نوع مخاطبان در آنها صورت نمیگیرد.
بهعنوان مثال در ارتباط با بیلبوردهای بینراهی بهعنوان یک ابزار خاص، تنها کنترل صاحب آگهی روی زمان اجرای آگهی مثلا در یک بازه زمانی ویژه نظیر ایام نوروز و مکان اجرای آگهی مثلا اکران آگهی در بیلبوردهای جادههای خاص است؛ آن هم تحت شرایطی نظیر توانمندی آژانس مجری و فراهم بودن امکان در اختیار گذاشتن بیلبورد از سوی صاحب بیلبورد که ممکن است خود آژانس باشد.
بلافاصله پس از انتخاب زمان و مکان و اجرای آگهی روی بیلبورد، صاحب آگهی هیچ کنترلی روی انتقال پیام به مخاطبان دستهبندی شده یا اجتناب از انتقال پیام به مخاطبان غیرمرتبط نخواهد داشت. این در حالی است که این موضوع در رسانهای BTL نظیر بروشور و کاتالوگ و سمپلینگ کاملا متفاوت است و بهرغم محدود بودن دامنه مخاطبان، امکان بیشتری برای تفکیک و بخشبندی مخاطبان و انتقال پیام به دست مخاطبان مرتبط وجود خواهد داشت. حال با توجه به موارد مطرح شده، کسب وکار مورد نظر به راحتی میتواند در مورد انتخاب این رسانه برنامهریزی لازم را انجام دهد.