برای مشاوره باید از بهترینها استفاده کنید. همه بازاریابان به مشاوره احتیاج دارند ولی بازاریابان موفق مشاورانشان را از بین بهترینها انتخاب میکنند. در حال حاضر تعداد زیادی از مدیران شرکتها و سازمانها از خدمات مشاور بازاریابی بهره میبرند.بسیاری از شرکتها از مشاورین بازاریابی برای کسب اطلاعات تکمیلی و کمک گرفتن برای شناسایی و حل مسائل سازمانی استفاده میکنند. تجربه نشان میدهد سازمانها دلایل و انگیزههای مختلفی برای بهکارگیری مشاوران بازاریابی دارند، اما اهم این دلایل عبارت است از تعیین اهداف و استراتژیهای بازاریابی، تدوین و پیادهسازی فرهنگ بازاریابی در سازمان و میان کارکنان، تبدیل وضعیت سازمان از حالت روزمره به وضعیت یادگیرنده و نوآور، حل مسائل سازمانی مؤثر به کمک تجارب قدیمی، بهکارگیری خدمات مشاورین با توجه به تجربه آنها و مقرون به صرفه بودن هزینه.
در نظر داشته باشید برای آنکه بهترین مشاور را انتخاب کنید، باید از افراد صاحب سبک کمک بگیرید.بهترین و سریعترین روش شناسایی مشاور از طریق جستوجوی اینترنتی است. این افراد باید از مهارت و شایستگی علمی، تجربه عملی و اجرایی، در دسترس بودن، تعهد، وفاداری و رازداری برخوردار باشند.همه ما غالباً در معرض مشکلات و مسائلی قرار میگیریم که به دلیل محدود بودن دانش و تجربیاتمان به همفکری با دیگران نیاز پیدا میکنیم. میدانید که حتی با ثباتترین افراد نیز گاهی از بحرانهای عاطفی مصون نیستند. تحولات و تغییراتی که در زندگی رخ میدهد گاهی ما را دچار اضطراب، تردید، نگرانی، تعارض و حتی بحران میسازد.
لازم به ذکر است هنگام سازش با محیطی جدید و تجربهای نو، داشتن احساسات فوق تا حدی طبیعی است اما اگر این احساسات منفی از حد طبیعی بیشتر شود، میتواند باعث کاهش تمرکز آرامش و سلامت جسم و روان شود. مشاوره انجام چیزی برای كسی نیست، بلكه یك فرآیند تعاملـی و پویاست كه با گفتوگو درباره نگرانیها، مسائل، روابط، باورها، احساسات و رفتارها آغاز میشود، از این طریق چارچوب و ابعاد مسئلهای كه مراجع درك كرده مشخص یا به شیوهای كارساز، بازشناسی و تعریف میشود و در طی آن راهحلهای جدید تكوین یافته و ارباب رجوع برای انتخاب راهحل مناسب، تصمیمگیری و اجرای آن یاری و حمایت میشود.
مشاوره فرآیندی است كه طی آن از روش مصاحبه برای كمك به ارباب رجوع در گرفتن یك تصمیم منطقی محكم براساس موارد قابل انتخاب و اطلاعات حقیقی استفاده میشود. مشاوران احتمالی را مورد ارزیابی قرار دهید. پس از دریافت پیشنهادهای مشاوران احتمالی سعی کنید با انجام مصاحبه رو در رو مواردی چون تجربه عملی مشاور، رویکردهای پیشنهادی انجام کار، نحوه انتقال مهارتها، میزان سازگاری و میزان ارزشآفرینی مورد ارزیابی دقیق قرار گیرند.
مشاوره مؤثر، نیازمند داشتن شناخت و درك مناسبی از ویژگیها، نیازها و قابلیتهای مراجعان و وضعیتهایی است كه خود را در آنها میبینند. همواره از پیدایش نسل انسان و از زمانی که زندگی گروهی و اجتماعی شکل گرفت و تنوع فعالیتها و ارتباطات انسانها پیچیدهتر شد، بعضا بشر مرتکب خطا و اشتباهاتی شد که معمولا جبرانناپذیر بود. تا اینکه انسانها دریافتند برای انجام بعضی امور نیاز است از فکر و اندیشه دیگران هم کمک بگیرند. استفاده از مشاور بازاریابی مناسب در سازمان میتواند سرعت رسیدن به نتایج خیرهکننده را در سازمان بسیار کوتاه کرده و مانع از بسیاری از هزینههای بدون برنامه بازاریابی شود.