قرار دادن محصولات در دسترس هر چه بیشتر مشتریان یک شیوه مؤثر جهت افزایش فروش در هر کسب و کاری است. در واقع هرچه محصولات شما به طور آسان تری در دسترس مشتریان باشد، تمایل آنان برای خرید محصولات شما بیشتر می شود. یکی از ایده هایی که در راستای نزدیک ساختن محصولات به مشتریان به کار گرفته می شود، اختصاص دادن بخشی از سال به فروش ویژه (براساس مناسبت های مختلف) است.
در این گونه طرح ها، شرکت ها با ارائه تخفیف های نسبتا مناسب اقدام به جذب مشتری می کنند. البته این ایده خالی از ایراد نیست. در حقیقت مهم ترین ایراد این ایده، برگزاری این گونه مراسمات در یک محل مشخص مثل ساختمان مرکزی شرکت است. حال آنکه دسترسی به ساختمان اصلی شرکت برای بسیاری از مشتریان ممکن نیست.
در این میان اما ایده جالب و کاربردی تری نیز وجود دارد و آن برگزاری مهمانی های کوچک در شهر های مختلف به منظور جلب مشتری است. این ایده علاوه بر اینکه مشکلات ایده گذشته را ندارد، به طور میانگین مشتریان بیشتری را نیز به خود جلب می کند.
ایده
برگزاری مهمانی های محلی توسط شرکت ها تاریخچه طولانی دارد. اگر بخواهیم به نخستین شرکت که اقدام به عملی کردن چنین ایده کرده و از آن سود جسته است اشاره کنیم، باید از شرکت Tupperware نام ببریم. شرکت Tupperware تولید کننده ظروف یکبار مصرف بهداشتی است. این شرکت در سال 1947 تاسیس شده و ساختمان مرکزی آن در فلوریدا واقع است. این شرکت به منظور افزایش میزان فروش خود تصمیم به برگزاری مهمانی های کوچک در اکثر شهر های آمریکا گرفت.
در واقع این شرکت با ارائه یک فراخوان عمومی از زنان خانه دار آمریکایی دعوت کرد تا در فروش محصولات با آنان همکاری داشته باشند. این امر از آن جهت که می توانست برای زنان امریکایی منبع درآمدی مستقل از همسران شان باشد، برایشان جالب بود. همین امر باعث فروش خارق العاده برند Tupperware در آغاز فعالیت خود شد و هم اکنون نیز این برند در فهرست پرفروش ترین شرکت های تولید ظروف یکبارمصرف قرار دارد.
با گذشت زمان ایده برند Tupperware به صورت یک ایده همه گیر و کارآمد در آمده است. امروزه اغلب شرکت ها با کسب و کارهای متنوع از صنعت خودروسازی گرفته تا تهیه لوازم کودک، از این ایده جالب بهره می برند. نکته اساسی در این میان اما ایجاد نوآوری های کوچک در عین وفاداری به ایده اصلی است.
به عبارت دقیق تر، اگرچه با گذشت زمان ایده مذکور کارایی خود را از دست نداده است، اما به شدت در معرض تکراری شدن قرار دارد. به همین منظور لازم است برای جلوگیری از تکراری شدن مهمانی های خود از خلاقیت تان نیز استفاده و کمپین خود را مقداری متفاوت از سایرین برگزار کنید.
آنچه در عمل باید انجام دهیم
- اطمینان حاصل کنید که برگزاری مهمانی از جانب شما به اندازه کافی برای مشتریان هیجان آور خواهد بود و آنان را ترغیب به پول خرج کردن می کند.
- نام کمپین خود را به گونه ای انتخاب کنید که به روشنی بیانگر محصول یا محصولات شما بوده و با آن ارتباط نزدیکی داشته باشد.
- هرگز فراموش نکنید که ماهیت کمپین شما نوعی مهمانی است و مهمانی هم برای تفریح است. بنابراین شوخی و خنده را نیز چاشنی کمپین و مهمانی خود کنید.