تبلیغات یکی از اصلی ترین ابزارهای آمیخته بازاریابی است که می تواند نقش بسیار مهمی در فرآیند بازاریابی شرکت ها داشته باشد.
توسعه اقتصادی، پیشرفت های صنعتی، سهولت ارتباطات بین المللی و استفاده از وسایل ارتباط جمعی در سطح گسترده در فضای کنونی، تبلیغات و ضرورت توجه به آن را پر رنگ تر ساخته است، امروزه قدرت تبلیغات بر همه مشخص است، به طوری که بسیاری از شركت ها به طور سالانه بودجه ای را برای این منظور اختصاص و بخشی را به عنوان تبلیغات در ساختار سازمانی خود جای داده اند.
در همین راستا در سال جاری کنفرانس مدیریت بازاریابی با محوریت تبلیغات در روزهای 3 و 4 اسفندماه در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران برگزار خواهد شد. در این کنفرانس تبلیغات از دو بعد تئوریک و کاربردی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
مراکز علمی و دانشگاهی، محققان، اساتید دانشگاه و دانشجویان از بعد تئوریک و سیاست گذاران حوزه تبلیغات، آژانس های تبلیغاتی، صاحبان آگهی و رسانه ها از منظر کاربردی مورد کنکاش قرار خواهند گرفت.
دکتر کیماسی، دبیر علمی کنفرانس بازاریابی محورهای اصلی کنفرانس امسال کنفرانس امسال را این طور برشمرد:
1. مدیریت یکپارچه ارتباطات بازاریابی (IMC) و کمپین های تبلیغاتی
2. رفتار مصرف کننده، روانشناسی و جامعه شناسی تبلیغات
3. پیام، خلاقیت و ایده پردازی در تبلیغات
4. بودجه بندی تبلیغات
5. مدیریت رسانه های تبلیغاتی (محیطی، چاپی و...)
6. تبلیغات دیجیتال/الکترونیکی (اینترنت، موبایل، شبکه های اجتماعی، گیمیفیکیشن و...)
7. ارزیابی اثربخشی تبلیغات
8. کاربرد علوم شناختی در تبلیغات (نورومارکتینگ)
9. تبلیغات در نقطه فروش (POP) مرچندایزینگ
10. تبلیغات و مسئولیت های اجتماعی
به گفته دکتر کیماسی، امروزه ارتباط اقتصاد و تبلیغات بیش از گذشته نمایان است. در واقع می توان گفت تبلیغات یک زیرمجموعه از مباحث اقتصادی است، به خصوص تبلیغات در اقتصاد کشورهای درحال توسعه نقش مهمی را ایفا می کند.
تبلیغات هم می تواند اقتصاد را از جنبه مثبت تحت تاثیر قرار دهد و هم اینکه اثرات منفی در آن ایجاد کند. تبلیغات می تواند بر موارد ذکر شده در زیر تاثیراتی داشته باشد:
1.هزینه ها (هزینه های تولید و توزیع) را تحت تاثیر قرار دهد
2. بر قیمت محصولات و خدمات موثر است
3. بر تقاضا تاثیرگذار است
4. بر رقابت میان تولید کنندگان موثر است
5. بر انتخاب مصرف کنندگان تاثیر گذار است
6. بر چرخه کسب و کارها تاثیر گذار است
7. بر درآمد تاثیرگذار است
8. بر اشتغال تاثیر گذار است
9. بر مصرف تاثیر گذار است
10. بر رفاه اقتصادی و اجتماعی تاثیر گذار است
همان گونه که ملاحظه شد و ذکر آن در بخش بالا نیز گذشت، تبلیغات و اقتصاد به نوعی در هم تنیده شده اند، بنابراین یکی از اصلی ترین موضوعاتی که می تواند از حوزه بازاریابی و اقتصاد مورد بررسی قرار گیرد مبحث تبلیغات است.
به گفته دبیر علمی کنفرانس بازاریابی، شرکت کنندگان در دو سطح حرفه ای و آماتوری می توانند آثار خود را در قالب دسته بندی های زیر به جشنواره ارسال کنند.
1. تبلیغات چاپی (مکتوب)
2. تبلیغات رادیویی
3. تبلیغات تلویزیونی
4. تبلیغات محیطی
5. تبلیغات دیجیتالی
صاحبان آگهی می توانند به وب سایت کنفرانس به نشانی www.marketingmanagement.ir مراجعه و فرم مربوط به خود را تکمیل و فایل اثر تبلیغاتی خود را بارگذاری کنند.