پرسش: مدیر یک فروشگاه عینک در کرمانشاه هستم که به تازگی فعالیتهای خود را آغاز کرده و قابهای عینک متنوعی را به مشتریان عرضه میکنیم. با توجه به شروع این کسبوکار، قصد راهاندازی باشگاه مشتریان را داریم. از نظر شما برای راهاندازی باشگاه مشتریان و ایجاد ارتباطات مناسب با آنها، چه برنامهریزیها و اقداماتی را باید در نظر گرفت؟
پاسخ کارشناس: برنامهریزی مناسب در حوزه ارتباط با مشتریان یکی از ضرورتهای هر کسبوکاری است. پیشنهاد میشود این موضوع در ابتدای فعالیت کسبوکار شما انجام شود و Data base از مشتریانی که در فروشگاه شما حضور پیدا میکنند و محصولاتی را خریداری میکنند، ایجاد شود.
در این Data base باید اطلاعات مشتریان جمعآوری و برای هر گروه از مشتریان برنامهریزیهای مناسبی لحاظ شود. از طرفی شما میتوانید با استفاده از نرمافزارهای باشگاه مشتریان، کارتهای مناسبی را که دارای کد اشتراکی هستند به مشتریان خود عرضه کنید.
در این میان میتوانید از طریق این نرمافزار، مشتریانتان را دستهبندی کنید و براساس حجم خریدی که این مشتریان انجام میدهند و سایر شاخصهای ارزیابی مشتری، دستهبندی مناسبی انجام دهید. بهعنوان نمونه برای مشتریانی که حجم خرید بالایی از فروشگاه شما دارند، تخفیفها و حتی خدماتی را ارائه دهید یا مشتریانی که خرید کمتری انجام دادهاند، با خدمات دیگری همراه شوند.
از طرفی با استفاده از Data base مناسب میتوانید برای مشتریان خود برنامهریزیهای مناسبی در حوزه تبلیغات داشته باشید. بهعنوان نمونه، برای هر گروه از مشتریان خود نوعی از تبلیغات را لحاظ و با توجه به دستهبندی که انجام شده، استراتژیهای مناسب تبلیغاتی اتخاذ کنید.
یکی دیگر از اقداماتی که در کسبوکار شما میتوان انجام داد این موضوع است که فعالیتهای باشگاه مشتریان را از طریق وب سایت خود پیش ببرید و در وب سایت کسبوکارتان حتما بخشی را به باشگاه مشتریان اختصاص دهید.