در چند سال گذشته توجه سازمانهای ایرانی بیش از پیش به مسئولیت اجتماعی جلب شده است. برخی سازمانها براساس هویت برند خود، روی مسئولیت اجتماعی سرمایهگذاری میکنند و برنامهریزیهای مناسبی را در این خصوص انجام میدهند اما برخی دیگر از سازمانهای ایرانی صرفا با حمایت از موسسات خیریهای قدم در مسیر مسئولیت اجتماعی میگذارند و هویت برند این سازمانها چندان در تعیین استراتژی مسئولیت اجتماعی سازمان تاثیرگذار نیست.
فستفود پرپروک به تازگی منوی غذایی را برای نابینایان طراحی کرده و در این منو از خط بریل استفاده کرده است. از طریق این منو، نابینایان میتوانند غذای مورد نظر خود را انتخاب کنند. اینکه طراحی این منو تا چه اندازه در راستای مسئولیت اجتماعی تلقی میشود و پرپروک در راستای معرفی این موضوع به جامعه چه اقداماتی را میتواند انجام دهد، بهانهای شد تا «فرصت امروز» سراغ دکتر محمدرضا نظری، استاد دانشگاه و مشاور بازاریابی و پیام بلوریان کرد، مشاور مدیریت رستورانهای زنجیرهای پرپروک برود.
دکتر محمدرضا نظری در گفتوگو با «فرصت امروز» میگوید: تهیه منوی غذایی نابینایان فستفود پرپروک در راستای مسئولیت اجتماعی تلقی میشود. بهصورت کلی اگرچه مقوله مسئولیت اجتماعی با طراحی برخی از خدمات برای گروه هدف خاصی از جامعه در نظر گرفته میشود اما معمولا دامنه مخاطبان آن کل جامعه را در بر میگیرد؛ به عبارت دیگر مخاطبان ایرانی هنگامی که میبینند یک فستفود برای مخاطبان روشندل و نابینا خدماتی را عرضه میکند، این موضوع حس مثبتی را به آنها القا میکند.
او ادامه میدهد: اقداماتی که سازمانهای ایرانی در راستای مسئولیت اجتماعی انجام میدهند، برای گروه هدف خاصی نیست و اینگونه اقدامات همه جامعه را مخاطب قرار میدهد.
مخاطبان ایرانی به اینکه برندی به گروه هدف خاصی از جامعه احترام بگذارد و حقوق آنها را محترم بشمارد، حس خوبی دارند. از طرفی تهیه منویی برای نابینایان، آثار روانی مثبتی را برای مخاطبان ایرانی به همراه دارد.
ارتقا، تقویت و توسعه برند
نظری اظهار میکند: اینکه برند فستفود پرپروک برای توسعه برند خود چه سیاستهایی را اتخاذ میکند و چه برنامهریزیهای تبلیغاتی، تخفیف، سیستم بازاریابی، CRM و... را در نظر گرفته است، جزو اطلاعات درونساختاری پرپروک محسوب میشود و دسترسی به آن وجود ندارد اما این موضوع کاملا مبرهن است که مسئولیت اجتماعی عرصه تقویت و توسعه برند است و پرپروک از این موضوع میتواند استفادههای بسیار زیادی انجام دهد.
در این میان به نظر میرسد که پرپروک به این موضوع رسیده است که برای تقویت و توسعه برند روی مسئولیت اجتماعی سرمایهگذاری کند و ارائه خدماتی به نابینایان در راستای مسئولیت اجتماعی است و در تقویت و توسعه برند میتواند مثمرثمر واقع شود. این موضوع برای پرپروک بهعنوان یک بازی برد-برد تلقی میشود، چون هم خدماتی به روشندلان جامعه میرسد و هم نظام بازاریابی و برند پرپروک تقویت پیدا میکند و با اقبال بهتری از جانب مخاطبان ایرانی مواجه میشود.
این استاد دانشگاه خاطرنشان میکند: هنگامی که مخاطبان خاصی بهعنوان گروه هدف برندها انتخاب میشوند، باید در سازمانهای مردمنهاد، دولتی و مراکز و مجامعی که با این گروه هدف در ارتباط هستند، اطلاعرسانی انجام شود.
با توجه به این موضوع پرپروک نیز باید با آموزش و پرورش استثنایی، انجمن نابینایان، فدراسیون ورزش نابینایان و... ارتباط برقرار کرده و در این مراکز خدمات خود را اطلاعرسانی کند. پیشنهاد میشود پرپروک از سیستم Colony marketing یا بازاریابی و اطلاعرسانی به مراکز تجمع نابینایان استفاده کند.
بهعنوان نمونه بنیاد جانبازان و معلولان کشور یکی از سازمانهایی است که متولی رسیدگی به روشندلان است. اطلاعرسانی در مورد این مسئولیت اجتماعی میتواند در چنین مراکزی انجام شود. این در حالی است که بازاریابی و اطلاعرسانی یکبهیک در این موضوع جواب نمیدهد؛ به عبارت دیگر رسانههای تصویری برای اطلاعرسانی به روشندلان مناسب نیستند و از رسانههای گفتاری و شنیداری برای این گروه هدف باید استفاده شود.
صرفا تهیه منو کافی نیست
او بیان میکند: صرفاً تهیه منو برای نابینایان کافی نیست و پرپروک میتواند محیط فستفودهای خود را برای این گروه از جامعه آمادهسازی کند و این موضوع نیاز به زنجیرهای از اقدامات دارد. بهعنوان نمونه باید دسترسی راحت نابینایان به فستفود مهیا شود یا در اولویت سفارش غذا قرار بگیرند، بنابراین پرپروک باید مجموعهای از اقدامات را برای این موضوع برنامهریزی کند تا از این طریق نابینایان به راحتی بتوانند از فضای فستفود پرپروک استفاده کنند و صرفا منو غذا با استفاده از خط بریل کفایت نمیکند.
بهصورت کلی مسئولیت اجتماعی باید در کسبوکارهای کوچک و بزرگ مدنظر قرار گیرد و جریانی راه بیفتد که از این طریق مدیریت و معماری شهری نیز به معلولان توجه بیشتری داشته باشد؛ بهعنوان نمونه در حال حاضر سیستم مترو، اتوبوسرانی، پیادهرو و... آمادگی پذیرش گروههای معلول در جامعه را ندارد.
حفظ هویت پیشبینی شده برای برند
پیام بلوریان کرد در گفتوگو با «فرصت امروز» میگوید: پرپروک بهعنوان یک رستوران زنجیرهای، کیفیت، شادی و خلاقیت را بهعنوان هویت خود پذیرفته است و کلیه فرآیندهای مرتبط با مشتریان اعم از طراحی محصول، خدمات و ارتباطات بر این اساس طراحی و اجرا شده است اما به نظر ما توجه به گروههای خاص اجتماعی مانند معلولان جسمی و حرکتی و افراد مسن از مسئولیتهای اجتماعی هر کسبوکاری است و ما فکر میکنیم این گروهها نیز از مخاطبان و بعضا از مشتریان ما هستند. لذا طراحی منو مخصوص نابینایان و سایر برنامههای از این دست در این راستا و با حفظ هویت پیشبینی شده برای برند و سایر فرآیندها انجام شده است.
بلوریان اظهار میکند: طی مطالعات منظمی که در سازمان در خصوص مشتریان و رفتارهای آنها از طریق نظرسنجیهای منظم انجام شد، بهعنوان یک شکایت با موضوع ایجاد منویی برای نابینایان مواجه شدیم که متاسفانه ما نیز مانند خیلی از اماکن عمومی دیگر به این گروهها توجهی نداریم، بنابراین نسبت به رفع این نیازها متناسب با توان خود برنامهریزی کردیم و بهعنوان نخستین اقدام از این سری از برنامهها، تهیه منو مخصوص نابینایان انجام شد.
او درباره استقبال مخاطبان از این مسئولیت اجتماعی خاطرنشان میکند: در حال حاضر در روزهای اولیه اجرای این برنامه و اطلاعرسانی هستیم و از همین طریق از مخاطبان روزنامه «فرصت امروز» نیز درخواست میکنیم به ما در اطلاعرسانی در این زمینه کمک کنند، تا این پیام جهت بهرهبرداری به این گروهها رسیده و از طرفی بابی برای توجه سایر همکاران ما و سایر اصناف به آنها شود.
لازم به ذکر است ما از طریق فضای مجازی خصوصا شبکههای اجتماعی نسبت به اطلاعرسانی در این خصوص اقدام خواهیم کرد.
بلوریان درباره گروه هدف این مسئولیت اجتماعی میگوید: هدف این موضوع، گروههای اجتماعی خاص مانند معلولان و افراد مسن و در این فاز از پروژه بهطور خاص نابینایان هستند. ما اطلاعرسانی به اطرافیان نابینایان و سازمانهای حمایتی از این گروهها را از طریق شبکههای اجتماعی برنامهریزی کرده و در حال اجرا داریم اما از همه افراد جامعه و خصوصا رسانهها جهت این کار دعوت به همکاری میکنیم.
ارتباط با نویسنده: a9631m@gmail.com