كافی شاپها فرصتی بسیار پر سود در دنیای كسب وكار برای علاقهمندان به صنعت غذا و نوشیدنی به شمار میروند و در همه جای دنیا درآمدهای رو به رشدی دارند. به گفته وال استریت ژورنال، درآمد كافی شاپها در سال 2014 در ایالات متحده آمریكا به ركورد 18.54میلیارد دلار دست یافته است. موفقیت در زمینه راهاندازی كافی شاپ به شكلی گسترده بستگی به كیفیت محصول، دیزاین كافیشاپ و استراتژیهای بازاریابی به كار گرفته شده توسط شركت موردنظر دارد. محتوای بسیار با كیفیت و ویدئو و عكاسی چشمگیر و برجسته، عناصری بسیار مهم در طراحی وبسایت یك كافی شاپ و پستهای آن در رسانههای اجتماعی محسوب میشوند.
یكسری روشهای دیگر مدیریتی و بازاریابی نیز وجود دارد كه نقش بسیار موثری را در زمینه رشد و موفقیت یك كافی شاپ ایفا میكنند. از جمله این راهها میتوان به بازاریابی در رسانههای اجتماعی، رشد و توسعه جامعه و برگزاری رویدادهای خلاقانه اشاره كرد. در ادامه به ذكر نوع فعالیت چند كافیشاپ میپردازیم كه استراتژیهای کسبوکاری آنها میتواند به سرمشقی برای دیگران تبدیل شود.
Alfred Coffee & Kitchen
این كافیشاپ با سرعت رشد بالا حالا دیگر در منطقه شهری لس آنجلس پنج شعبه دارد. این كافی شاپ خود را با عصر تبلیغات تطابق داده است. شعار«But first, coffee» ضمن حك شدن روی كالاها، از یك هشتگ مخصوص به خود در رسانههای اجتماعی نیز سود میبرد. هشتگ #butfirstcoffee روی بیش از 136 هزار پست اینستاگرام تگ میشود كه البته بسیاری از آنها شامل عكسهایی از محصولات و شعبههای Alfred Coffee هستند. قابلیتهای بازاریابی این كافی شاپ از طریق یكسری محصولات مد روز منقش به حرف جسورانه «A» خود را نشان میدهند. این كافی شاپ در ادامه با همكاری یك خرده فروش با آیندهای درخشان به نام «Apolis » یك كیسه بازار شخصی را به وجود آورده است. كالای آن با دیزاین خوب، قابلیت تشخیص آسان و به اشتراكگذاری فراوان در رسانههای اجتماعی راهی عجیب برای بازاریابی شركت را خلق كرده است.
Elm Coffee Roasters
كافی شاپی واقع در سیاتل که نسبتا جدید به شمار میرود كه پیش از این جایگاه قدرتمند خاص خود را در میان جامعه مشتاقان قهوه در شمال غربی اقیانوس آرام كسب كرده است. این كافیشاپ قهوه مخصوص به خود را تفت میدهد كه همه افراد خبره در زمینه نوشیدن قهوه با برندهای جدید را به سوی خود جذب كرده است. به هر حال، محبوبیت و موفقیت كلی Elm در زمینه بازاریابی را میتوان با حضور آن در رسانههای اجتماعی مرتبط دانست. Elm بعضی از بهترین عكاسان سیاتل را برای حضور موفق در شبكههای اجتماعی به خدمت گرفته است. محتوای عكس و ویدئو در صفحه اینستاگرام این كافی شاپ و وبسایت شركتش با كالیبر بالا تاثیر گستردهای را برای نخستین بار روی بیننده میگذارد. صفحه اینستاگرام این كافی شاپ هر روز بهطور مرتب تصاویری از محصولات مختلف و بیوگرافیهای كارمندان را منتشر میكند. كیفیت محتوا بهعنوان یك عنصر جادویی منجر به موفقیت Elm Coffee Roasters در زمینه بازاریابی شده است.
Blue Bottle Coffee
ریشه این كافی شاپ ساحلی از Bay Area شروع شد. تخصص این كافی شاپ در زمینه بازاریابی از طریق تعامل با جامعه خود را نشان میدهد كه شامل آموزش گسترده در زمینه تهیه یك فنجان قهوه مطبوع است. Blue Bottle یكسری نكات راهنما درباره دم كردن قهوه را بهطور آنلاین برای همه دوستداران قهوه از جمله aeropress, bialetti moka pot, chemex, cold brew, drip, espresso, French press و milk art را منتشر كرده است. این رهنمودهای فراوان دم كردن قهوه به وبسایت شركت اجازه میدهد تا بهعنوان منبعی برای علاقهمندان به قهوه مورد استفاده قرار گیرد. این پدیده خود حجم ترافیك آن را بالا میبرد. كافیشاپهای آن نیز ضمن برگزاری كلاسهای دم كردن قهوه و بحثهای آزاد رایگان، از مراجعهكنندگان خود با فنجانهای قهوه پذیرایی میكنند. این كلاسها به عموم مردم فرصت تعامل با یكی از سفرای برند شركت و كسب اطلاع درباره فرآیند خرید، تفت دادن، دم كردن و چشیدن قهوه را میدهد.
Stumptown Coffee Roasters
این کافیشاپ از طریق همكاری با دیگر شركتهای محبوب مرتبط با برند در زمینه بازاریابی نسبت به دیگران برتری یافته است. گروه هتلهای عالی Ace با هتل بوتیكهای خود در شهرهای بزرگ آمریكا، در پی مشاركت با Stumptown Each Ace Hotel به عرضه قهوه Stumptown یا اداره یك كافی شاپ Stumptown متصل به لابی هتل میپردازد. مشاركت با یك هتل كه همواره مشتریان جدید از سرتاسر جهان را به سوی خود جذب میكند، به برند Stumptown فرصت رشد و افزایش تعداد شعبهها را داده است. سرویس اشتراك آن شرایط مناسبی را برای دریافت قهوه ماهانه از سوی آن دسته از مشتریانی فراهم میكند كه امكان دسترسی به یكی از شعبههای كافی شاپ Stumptown را ندارند. در وبسایت آن، نمونهای رایگان برای عرضه به مشتریان جدید علاقهمند به آشنایی با محصول این برند وجود دارد. به ازای پرداخت هزینه اشتراك حملونقل 16 دلاری نیز هر دوشنبه قهوه تفت داده محبوب شما به دستتان میرسد.