آموزش کاربرد محصول و به تبع آن طریقه استفاده از آن می تواند فعالیتی آسان یا برعکس دشوار و پیچیده باشد. اگر محصول شما به خودی خود دستگاهی پیچیده باشد، دشواری این امر دوچندان خواهد شد. در این گونه شرایط شما نیاز دارید تا به آسان ترین شیوه ممکن کاربرد و شیوه استفاده از محصول خود را به مخاطبان آموزش دهید.
در واقع فرقی ندارد محصول شما یک لیوان ساده یا یک دستگاه پیچیده باشد، اگر مشتریان نتوانند به آسانی طریقه استفاده از آن را یاد بگیرند، دور آن را خط خواهند کشید. نتیجه این واکنش از سوی مشتریان نیز به طور قطع موجب محو شدن برند شما از بازار فروش می شود.
ایده
هنگامی که برند «رمینگتون» نخستین ماشین های تحریر را به بازار معرفی کرد، مردم استقبال نسبتا اندکی از محصول ارائه شده کردند. در واقع اکثر مردم معتقد بودند که خودکار و مداد معمولی نیز همان کاربرد ماشین های تحریر رمینگتون را با دردسر و پیچیدگی کمتر دارد. همین امر موجب شد تا شرکت به فکر توضیح دقیق و ساده کاربرد ماشین های تحریر خود (که در آن زمان یک اختراع تازه بود) بیفتد.
در این شرایط برند رمینگتون مجبور بود تا به مردم ثابت کند که ماشین های تحریرش بسیار سریع تر از خودکار و مدادهای متداول توان نگارش دارند. بر همین اساس محور اصلی کمپین بازاریابی شرکت بر کیبورد خاص ماشین های تحریر برند که همان فرم کنونی QWERTYUI است، استوار بود.
نوع چینش واژگان در ماشین های تحریر رمینگتون به گونه ای بود که امکان نگارش آسان و بسیار سریع را برای مشتریان فراهم می کرد. در این میان اما تنها گامی که تا به دست آوردن سود سرشار از این اختراع تأثیر گذار قرن مانده بود، معرفی شیوه استفاده صحیح از دستگاه بود.
بر همین اساس شرکت مسابقه ای را طراحی کرد که در آن از همه افراد دعوت شده بود تا با مداد و خودکار به رقابت با ماشین تحریر شرکت برخیزند. در این کمپین که البته با پیروزی قابل پیش بینی ماشین تحریر رمینگتون بر رقبا همراه بود، تعداد بسیار زیادی از ماشین های تحریر شرکت نیز به فروش رفت. در واقع این کمپین موفق سرآغاز فروش فوق العاده شرکت و تولد کیبوردهای محبوب کنونی شد.
امروزه کیبوردهای QWERTYUI که نخستین بار توسط برند رمینگتون ابداع شدند، در سراسر دنیا مورد استفاده قرار می گیرند. البته نباید این نکته را نیز فراموش کرد که سود اصلی از اختراع این نوع کیبورد بدون شک به جیب برند رمینگتون می رود.
داستان ماشین های برند رمینگتون یک تجربه عالی و موفق در زمینه معرفی شیوه استفاده از محصولات خود به آسان ترین روش برای مشتریان است. همچنین در این مورد فرقی نمی کند که کسب و کار شما چیست و چه چیزی را تولید می کنید، بلکه تمرکز اصلی بر شیوه ساده سازی کاربرد محصولات نهفته است. دقیقا همان کاری که رمینگتون انجام داد.
آنچه در عمل باید انجام دهید
- این شیوه در مورد محصولات پیچیده تأثیر بهتری دارد. در واقع اگر محصول شما به خودی خود ساده است، نیازی به طی این فرآیند طولانی معرفی شیوه استفاده نیست.
- هرگز از طراحی دوباره محصول خود نترسید، درواقع بسیار طبیعی است که محصول اولیه شما برای مشتریان غیر قابل استفاده و یادگیری باشد. اینجا همان نقطه ای است که نیاز دارید پروسه ساده سازی خود را آغاز کنید.
- توجه داشته باشید که هرچقدر شیوه استفاده از محصول شما آسان تر باشد، میزان فروش آن در بازار نیز بیشتر خواهد بود.