پرسش: مدیر کسب وکاری هستم و به تازگی در حال تولید ویدئوهای تبلیغاتی برای شبکههای اجتماعی هستم. علت اینکه به سراغ شبکههای اجتماعی رفتهایم، این است که مشاور بازاریابی و تبلیغاتی کسب وکارم میگوید که مخاطبان امروزی آنلاین شدهاند و باید برای دسترسی به آنها محتوای متناسب با شبکههای اجتماعی تولید کرد، اما در این میان یکی از دغدغههای مدیریتی که دارم، امکان دیده نشدن این ویدئوها توسط مخاطبان است. در این باره راهنمایی بفرمایید که چه شیوهای را برای بهرهبرداری بهتر از این روش اجرا کنم تا بودجه اختصاص یافته به هدر نرود؟
پاسخ کارشناس: قابلیت دیدهشدن ویدئوهای تولید شده برای شبکههای اجتماعی یکی از دغدغههای مهم کسب وکارها است؛ دغدغهای که با رعایت اصول و قواعد تولید ویدئوهای متناسب شبکههای اجتماعی به راحتی رفع میشود. کسب وکارها که اقدام به تولید ویدئو برای شبکههای اجتماعی میکنند، باید درنظر بگیرند که ویدئوی مورد نظر آنقدر جذابیت داشته باشد که به آسانی توسط مخاطبان دست به دست و ویروسی شود.
در تولید این ویدئوها چون طراحان و ایدهپردازان با محدودیتهای آگهیهای تلویزیونی مواجه نیستند، میتوانند ایدههای خلاقانهتری را اجرا کنند یعنی طراحان باید در نظر بگیرند که گروه مخاطبان شبکههای اجتماعی با آگهیهای تلویزیونی متفاوتند و جلب توجه آنها شیوه آسانی نیست.در این میان یک نکته مهم دیگری نیز مطرح است، کسب وکارها فقط نباید به تولید ویدئوهای پرهزینه اکتفا کنند و باید برای شیوهای که اجرا میکنند، پشتوانه محتوای دیگری نیز در نظر بگیرند یعنی بعد از این ویدئو، ویدئوهایی با هزینههای کمتر تولیدکنند تا بتوانند مخاطبان را همچنان در جهت هدف خود نگه دارند.
در ویدئوهای بعدی کسب وکارها میتوانند نکات آموزشی درباره محصولات خود به مخاطبان ارائه بدهند، برای مثال اگر در حوزه نوشیدنی فعالیت میکنند، ویدئوهایی را منتشر کنند که در آن فردی با محصولات برند موردنظر نوشیدنیهای مختلفی را درست میکند. به هرحال تولید ویدئو برای شبکههای اجتماعی پیچیدگی خاصی دارد که حتما کسب وکارها برای اجرای آن باید از نظر یک متخصص استفاده کنند.