بستههای کارآفرینی که برای نخستین بار تهیه و تدوین آن از سوی ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پیشنهاد داده و حمایت مالی و معنوی شد، هماکنون در چهار بخش کشت و پرورش، آموزش و ترویج گیاهان دارویی، صنعت و فرآوری گیاهان دارویی در حال تدوین است.
عضو هیات علمی وزارت جهاد کشاورزی از اتمام تدوین 20 بسته کارآفرینی با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و به همت تعدادی از متخصص، کارشناس و فعال عرصه گیاهان دارویی خبر داد.
به گزارش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، علی محمد عمویی، عضو هیات علمی وزارت جهاد کشاورزی و مجری مجلد بستههای کارآفرینی از اتمام تدوین 20 بسته کارآفرینی به همت متخصصان، کارشناسان و فعالان عرصه گیاهان دارویی خبر داد و گفت: بستههای کارآفرینی دیگری نیز بهزودی تدوین و در اختیار علاقه مندان و کارآفرینان این حوزه قرار میگیرد.
وی افزود: بستههای کارآفرینی که برای نخستین بار تهیه و تدوین آن از سوی ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پیشنهاد داده و حمایت مالی و معنوی شد، هماکنون در چهار بخش کشت و پرورش، آموزش و ترویج گیاهان دارویی، صنعت و فرآوری گیاهان دارویی در حال تدوین است.
عمویی با بیان اینکه با برنامهریزی انجام شده بستههای کارآفرینی در 20 عنوان تهیه و تدوین میشود، اظهار کرد: این اقدام در راستای تکمیل زنجیره تولید تا مصرف انجام میشود.
وی به کارگروههای شکل گرفته برای تدوین بستههای کارآفرینی اشاره کرد و گفت: برای تدوین20 بستههای کارآفرینی تهیه شده 20 کارگروه شکل گرفته است که در هر کارگروه پنج متخصص و خبره این صنعت حضور دارند. همچنین برخی از متخصصان به دلیل سطح علمی بالاتر و اشراف بیشتر به حوزه گیاهان دارویی به طور مشترک در چند کارگروه ایفای نقش میکنند.
نویسنده مجلد بستههای کارآفرینی با بیان اینکه در تدوین بستههای فوق گیاهانی که سطح کشت بیشتری در کشور دارند مورد استفاده قرار گرفته اند، افزود: از جمله این گیاهان میتوان به مریم گلی، آلوئه ورا، نعنا، آویشن، بادرنجبویه، همیشه بهار، رازیانه و زیره اشاره کرد.
به گفته وی، بازه زمانی در نظر گرفته شده برای تکمیل و تدوین بستههای کارآفرینی سه سال میباشد، این در حالی است که برای اجرایی شدن و جذب سرمایهگذار در حوزههای تدوین شده نیازمند برنامهریزی پنج ساله هستیم. اطلاعات موجود در تدوین بستههای کارآفرینی براساس تحلیل اولیه و نیازسنجی و ارزیابی 400 سرمایهگذار و کارآفرین این حوزه جمعآوری شده است.
وی همچنین بیان کرد: مخاطبان در نظر گرفته شده برای بستههای کارآفرینی ابتدا بنگاههای کوچک و افرادی هستند که میخواهند با سرمایه کم صاحب یک شغل پایدار در حوزه گیاهان دارویی شوند. اما در نگاه کلان کارآفرینی مخاطبان این بستهها را بنگاههای بزرگ تشکیل میدهند. عضو هیات علمی وزارت جهاد کشاورزی توجه به بحث صادرات و برندسازی گیاهان دارویی را از دیگر بخش های مورد نظر برای تدوین بستههای کارآفرینی جدید برشمرد و افزود: اولویت این بخش با کشت و پرورش گیاهان ارگانیک و برندسازی آن است.