استفاده از میز و صندلی در محیط کافیشاپها امری متداول است. هنگامی که شما قهوه یا چای خود را میل کردید بلافاصه کافه را ترک میکنید. برخی از این کافهها پیش خدمتهایی را استخدام کردهاند تا سفارش شما را دریافت کنند از سوی دیگر بعضی دیگر از کافهها خدمات خود را بهصورت سلف سرویس ارائه میکنند و به این منظور پیشخوانی را برای مشتریان در نظر میگیرند.
قهوههای سفارش داده شده از سوی مشتریان اغلب سریعا یا در مدت زمانی کوتاه توسط دستگاه قهوهساز آماده میشود و در اختیار مشتریان قرار گیرد. تا اینکه ناگهان یک کافه تریا فعالیت خود را در حالی آغاز کرد که به جای میز و صندلی از مبلمان در طراحی داخلی خود استفاده کرده بود.
ایده
موفقیت قهوهفروشیهای زنجیرهای استارباکس به این دلیل است که هزاران برابر بهتر از قهوهفروشیهایی نظیر archaic هستند که به بدترین شکل ممکن اداره میشوند و کارمندانشان رفتار مودبانهای با مشتریان ندارند.
درست است تعدادی از شعبههای archaic همچنان فعالیت کرده و خدمات خوبی به مشتریانشان ارائه میکنند، اما دلیل اصلی این موضوع ورود استارباکس به بازار و تبدیل شدن نوشیدن قهوه به یک فعالیت مفرح است، بنابراین مدیران شرکت archaic خود را با استانداردهای روز مطابقت داده و تلاش میکنند تا با موج ایجاد شده همراه شوند و خدمات مناسبی را به مشتریان شان ارائه کنند.
در نزدیکی محل زندگی من مالک یک کافیشاپ تلاش کرد تا با فروش کسبوکارش بازنشسته شود اما خریداری برای فروشگاه وی یافت نشد.با این وجود هنگامی که استارباکس یک شعبه در نزدیکی این کافیشاپ تاسیس کرد، مالک این قهوهفروشی مشتریان خود را از دست نداد و ورشکست نشد، بلکه بر تعداد مشتریان او افزوده شد و مدتی بعد با قیمتی مناسب طوری که بتواند بازنشستگی آسانی برای مالک آن درپی داشته باشد به قهوهفروشی زنجیرهای Costa Coffee فروخته شد.
مالک قهوهفروشی مذکور فضایی را طراحی کرده بود که متخصصان قهوه و شرکتهای فروشنده قهوه بتوانند در آن حضور یافته و به مذاکره و در نهایت انعقاد قراردادهای تجاری بپردازند. مهمتر از همه آنکه فضایی آرام و راحت را در اختیار شما قرار میدادند تا با نشستن روی یک صندلی راحتی دوستداشتنی به صرف قهوه بپردازید.
کارکنان این قهوهفروشی برخوردی مناسب با مشتریان داشته و در صورت طولانی شدن مدت زمان حضور آنان در قهوه فروشی و چک کردن ایمیلها و لیست کارهای روزانه، با نگاههای معنادار نارضایتی خود را به آنان منتقل نمیکنند.
آنچه باید در عمل انجام دهیم
* مردم واقعا چه میخواهند؟ زمانی که برندی یافت میشود و آنچه مشتریان میخواهند را به آنان عرضه میکند، آنان هرگز آن برند را رها نخواهند کرد.
* طوری با مشتریانتان برخورد کنید که در محیط کسبوکار شما احساس راحتی و آسایش داشته باشند.
* ما عموما نمیپذیریم که خدمات و کالاهایمان را با استاندارد پایینی در اختیار مشتریان قرار میدهیم، تا اینکه یک برند دیگر وارد بازار شده و با ارائه کیفیت و خدماتی متمایز تفاوت قابل توجهی راایجاد میکند.
پس از این اتفاق واکنش ما معمولا به این صورت است که چرا این موضوع زودتر به فکر ما نرسید؟ بنابراین بررسی کنید که چه چیز موجب ایجاد تفاوت و تمایز در کسبوکار شما خواهد شد؟ شاید بد نباشد که شما هم به ایجاد نوآوری در محصولات و خدماتتان بیندیشید.
نویسنده: سارا مک کارتنی