زمانی که یک فرد مشهور برند شما را انتخاب میکند، میتوانید این موضوع را با رسانهها در میان گذاشته یا در مقابل آن سکوت کنید. این موضوع بستگی به شخص مذکور دارد. برخی از افراد مشهور مشکلی با حضور در مکانهای عمومی و شناخته شدن ندارند، اما برخی دیگر ترجیح میدهند تا شرایط آرامی داشته و به دور از هیاهو زندگی کنند. بهعنوان مثال یکی از ستارههای موسیقی همواره برای تهیه گوشت مورد نیاز خود به قصابی محل زندگی من مراجعه میکند اما سبب جلب توجه دیگران نمیشود. یا مثال دیگر در این زمینه؛ یک بازیگر مشهور برنده اسکار است که به فروشگاه Waitrose مراجعه میکند اما کسی مخفیانه از او عکسبرداری نکرده و آن را به مجلات زرد نمیفرستد.
از سوی دیگر برخی از ستارهها و افراد مشهور هستند که صرفا با هدف مشهورشدن به فعالیتهای شغلی خود میپردازند. این افراد همواره انتظار دارند تا در قبال خرید خود پولی پرداخت نکنند اما در مقابل با پوشش رسانهای حضورشان در برندهای مختلف مخالفتی نمیکنند.در مقابل، هواداران آنها را آنچه این افراد خریداری میکنند میپسندند و برای خرید آن به فروشگاهی که ستاره مورد علاقهشان در آن خرید میکند مراجعه میکنند.
برندها عموما از توصیههای این افراد مشهور برای بهتر شدن وضعیت فروش خود استفاده میکنند و گاهی اوقات این موضوع سبب افزایش فروش آنان نیز خواهد شد. بهعنوان نمونه، دوشس کمبریج میتواند در یک روز سبب به فروش رفتن تمامی لباسهای یک فروشگاه شود، اما او نیز هزینه البسه خود را به طریق منحصر به خودش میپردازد.
ایده
مجلاتی که زندگی روزمره ستارهها و افراد مشهور و ثروتمند را دنبال میکنند، همواره از داستانهایی در رابطه با این افراد استقبال میکنند. بنابراین روابط عمومی برندها و شرکتهای تجاری همواره خوراک مورد نیاز آنها جهت پر کردن صفحاتشان را فراهم کرده و در مقابل این مجلات نام برندها و شرکتهای خوراکدهنده را در نشریه خود ذکر میکنند.
این یک روش مناسب برای حضور در رسانهها محسوب میشود، البته این شیوه تا زمانی مناسب ارزیابی میشود که شما مایل باشید تا رسانهها از ارتباط افراد معروف با برند شما مطلع شوند. بسیاری از فروشگاهها سعی نمیکنند تا ستارهها و افراد مشهور را جذب خود کنند اما از حضور این قبیل افراد در فروشگاهشان و خرید از آن استقبال میکنند.
این برندها بلافاصله پس از حضور این افراد مشهور اخبار و جزئیات مربوط به آن را در اختیار رسانهها قرار میدهند. در این شرایط در صورتی که بدون اطلاع فرد مشهور اقدام به استفاده از نام او برای فروش محصولاتتان کنید، ممکن است آن فرد دیگر به برند شما مراجعه نکند، چرا که برخی از این افراد ترجیح میدهند در یک جو آرام اقدام به خرید کنند و با آنها مانند دیگر مشتریان برخورد شود.
از دیگر سو افراد معروفی هستند که شما میتوانید با آنها از طریق آژانسهای مخصوص همکاری کنید.این افراد در ازای حضور در کنفرانس مطبوعاتی شما مبلغی را دریافت کرده و به شما اجازه میدهند تا از آنها در کنار برندتان عکسبرداری و برای مجلات زرد ارسال کنید. بررسی کنید که آیا استفاده از این روش موجب بهبود وضعیت برند شما میشود یا ارزشهای آن را زیر سوال میبرد؟ برخی از برندها با استفاده بیش از حد از ستارههای مشهور، تصمیم اشتباهی اتخاذ میکنند.
آنچه باید در عمل انجام دهیم
* اگر قدری خوششانس بوده و یک فرد مشهور از شما خرید کند، میتوانید از حضور وی در کسبوکارتان برای جلب نظر هواداران او استفاده کنید. اما چنانچه مایلید که افراد مشهور همچنان برای تامین نیازهایشان به شما مراجعه کنند، ابتدا از آنها جهت رسانهای کردن حضورشان کسب اجازه کنید. این موضوع میتواند منجر به حضور نزدیکان آن شخص و هوادارانش در برند شما شود.
* ممکن است شما با افراد مشهور به توافق رسیده و در قبال ارائه تخفیفهای قابل توجه یا ارسال هدایا، از نام آنان در کنار برندتان استفاده کنید. مگر آنکه تشکیلات شما یک سازمان خیریه یا مردم نهاد باشد که در این صورت برای حضور افراد مشهور در سازمان خود نیازمند پرداخت هزینهای به آنان هستید.
* چنانچه میخواهید برندتان را به واسطه یک فرد مشهور به دیگران معرفی کنید در این کار بسیار دقت کنید، چرا که ممکن است آنها مانند هر کس دیگری افرادی غیرقابل پیشبینی باشند.