یک پلتفرم اجاره ماشین شخصی در رقابتی برقآسا در به اشتراکگذاری اتومبیل، با در دست گرفتن نبض بازار رتبه اول را در آلمان بهدست آورد. وقتی پیشرفت روزافزون شرکتهای جهانی ماشینسازی را با یک شرکت اینترنتی کوچک اجاره ماشین با لوگوی سه رنگ مقایسه میکنیم، این سوال نابجا به نظر میرسد. با این حال هدف «پالین دمانتون»، پایهگذار و مدیر این پلتفرم اشتراکگذاری، رقابت با شرکتهای قدیمی اجاره ماشین مثل Avis و Europcar نیست، بلکه هدف او این است که شهروندان را متقاعد کند هنگام نیاز مقطعی میتوانند ماشین یکی از همسایگان محلی خود را اجاره کنند.
تغییر واقعی در فرهنگ
طرفداری از کاربرد به جای مالکیت
بدیهی است که رشد فزاینده کاربران پیر و جوان در فرانسه و خارج از آن این تغییر را نشان میدهد. بدین ترتیب «Drivy» با مشارکت در اقتصاد اشتراکگذاری، در مسیر شرکتهای « BlaBcar » و «Airbnb» (اجاره منزل شخصی) قدم گذاشته و اینگونه همه چیز به خوبی پیش میرود. «Drivy» دو ماه پیش رقبای فرانسوی خود «Buzzcar » و « Livop » را پشت سر گذاشته بود.
این شرکت نوپا که در یک استودیوی نورگیر در منطقه 11 پاریس جای دارد، با خبر خرید «Autonetzer »، برترین شرکت اجاره ماشین شخصی در آلمان که دارای 100 هزار عضو و 10 هزار وسیله نقلیه فعال است، سرعت پیشرفت خود را افزایش داد. «پالین دمانتون» با بیان جزییات گفت: از این پس «Drivy» با مجموع 600 هزار عضو و 38 هزار وسیله نقلیه حرف اول را در فرانسه و آلمان میزند.
چرا آلمان؟
این مدیر توضیح میدهد: ما تصمیم گرفته بودیم جهانیسازی شرکت را از آلمان آغاز کنیم. زیرا این کشور با ترکیب هوشمندانهای از استفاده دوچرخه، وسایل نقلیه عمومی و اشتراکگذاری ماشین، دارای یکی از پیشرفتهترین بازارهای اروپا در زمینه جابهجایی مسافر است. سازندگان آلمانی «دایملر آگ» با پلتفرم «Car2go » (29 شهر، یک میلیون عضو) و BMW با پلتفرم«DriveNow » (هشت شهر و بیش از 400 هزار عضو)، در واقع نخستین کمپانیهایی بودند که متوجه شدند دیگر تنها ساخت ماشین مشغله آنها نیست بلکه ارائه خدمات کرایه ماشین نیز قسمتی از کار است. بنابراین «Drivy» در نوامبر گذشته دفتر کار خود را در برلین گشود. اما با بهدست آوردن مشتریان رقیب محلیاش در وقت خود صرفهجویی بسیاری کرد. «Autonetzer» که سال 2010 در اشتوتگارت کار خود را آغاز کرده بود، متوجه شد بازار کار «Drivy» کارکرد بهتری دارد، زیرا نسبت بهتری میان تعداد ماشینهای در دسترس و تعداد کاربران برقرار کرده است.
«سباستین بالوگ»، پایهگذار و مدیرکل شرکت آلمانی که به کمیته راهبردی شرکت فرانسوی ملحق شده، اعلام کرد: «مشتریان ما به مؤسسه شایستهای سپرده شدهاند. این شرکت با منابع و متخصصانش میتواند اجاره ماشین شخصی در آلمان را به سطح بسیار بالایی برساند. در حال حاضر این شرکت امیدوار است تعداد مشتریانش را در آلمان در سال 2016 به دوبرابر برساند. در راه پیشرفت برقآسای شرکت در جهان این تنها نخستین گام است. این مجموعه با حمایت صندوقهای سرمایهگذاری و سرمایهگذاران صنعتی امیدوار است که برای ادامه رقابتش در اروپا، از 8 میلیون یوروی برداشت شده در اوایل آوریل به بهترین شکل بهره ببرد.
ایتالیا، انگلیس یا هلند؟
«دامنتون» گفت که در ژوئیه آینده در اسپانیا و تا پایان سال در یک کشور دیگر خدمات خود را افتتاح خواهیم کرد. اما در مورد محل آن هنوز تصمیمگیری نشده است. محور دیگر استراتژی این مؤسسه، سرمایهگذاری یکپارچه به منظور بهبود تجربه کاربران این خدمات است، جستوجو و دستیابی بهوسیله نقلیه، کمک تلفنی در صورت بروز مشکل و پوشش خطرات از طریق مشارکت بیمه «آلیانز». مدیرکل شرکت، با اعتقاد به اینکه بهترین سلاح بازاریابی او خدمات روان و با کیفیت است، توضیح داد: «هفته گذشته اجارهنامههای کاغذی بهطور کامل از کار حذف شد و از این پس تمام مراحل با یک تلفن هوشمند انجامپذیر است.»