براساس تحقیق جدیدی، تقریبا 46درصد از کسبوکارهای کوچک در سراسر دنیا وبسایتی برای خود ندارند و تقریبا نیمی از این موارد تصمیمی برای ایجاد وبسایت در آینده نداشته یا در این مورد اطمینان ندارند. اگر مشتری دارید، پس به وبسایت نیاز دارید. بله به همین سادگی است. همیشه بیش از 80درصد خریداران آنلاین یا آفلاین، بهصورت آنلاین اقدام به جستوجوی اطلاعات در مورد فروشندگان میکنند و اگر وبسایتی در اختیار ندارید، بخش عمدهای از سود خود را ازدست دادهاید.
مشتریان در زمان خرید دارای گزینههای بسیار زیادی برای انتخاب هستند. حتی تا بدان جا که امکان خرید کردن از اقصی نقاط دنیا هم برای آنها ممکن است. هرچند که برای دریافت انواع خدمات میتوانند خیلی راحت به پیشنهادهای شفاهی دوستان و همکاران توجه کنند، اما بازهم خیلی راحت قبل از دریافت پیشنهاد آنها یا حتی پسازآن اقدام به جستوجوی آنلاین در مورد فروشنده یا حتی محصول و خدمات موردنظر میکنند.
اگر برای کسبوکار وبسایتی طراحی نکرده باشید، مطمئنا پیشنهادهای شفاهی هم راهی برای نجات دادن شما در پیش ندارند. مطمئنا اگر بهصورت آنلاین نتوانند شمارا پیدا کنند، بهصورت آفلاین هم درجایی شما را جستوجو نمیکنند.
چرا برخی از کسبوکارها وبسایتی برای خود ندارند؟ به نظر میرسد در زمان تصمیمگیری برای داشتن یک وبسایت توسط یک کسبوکار کوچک، هزینههای تهیه و نگهداری آن همیشه یکی از گزینههای تعیینکننده بهحساب میآید. اما حضور در فضای آنلاین همیشه نباید گران تمام شود. برخی از کسبوکارهای کوچک (بهخصوص آنهایی که نیاز به خریدوفروش آنلاین ندارند) میتوانند با یک وبسایت ساده یا حتی یک وبسایت وبلاگ مانند و یک صفحهای که شرحی از محصولات آنها را ارائه میکند نیز نیازهای خود را برآورده کنند.
مالک هر کسبوکار کوچکی باید همواره در پی تهیه یک وبسایت برای کسبوکار خودش باشد. سادهترین دلیل آن هم این است که اگر شخصی توصیه شفاهی برای استفاده از خدمات یک کسبوکار را دریافت کند و در فضای آنلاین اثری از آن پیدا نکند، مطمئنا اصلا در جای دیگر هم جستوجویی برای آن انجام نمیدهد و این به معنای از دست رفتن یک فرصت درآمدزایی بالقوه برای آن کسبوکار بهحساب میآید.
یک وبسایت برای کسبوکار خود تهیه کنید، همینالان!
هرکسی بهخوبی متوجه بودجه و محدودیت آن هست و یک کسبوکار کوچک، بهخصوص کسبوکارهای جدید و نوپا ممکن است بودجه کافی برای بازاریابی محصولات خودشان به شکلی که تمایل دارند نداشته باشند. تهیه یک وبسایت نیازی به هزینهکردن آنچنانی ندارد و درآمد حاصل از وبسایت همیشه ارزش میزان سرمایهگذاری انجامشده برای آن را دارد، هرچند که درآمد حاصل از آن همیشه بهطور دقیق قابلاندازهگیری نیست.
به این موضوع هم توجه داشته باشید که اگر وبسایت خودتان را در ابتدا بهصورت خیلی ساده یا حتی با یک صفحه راهاندازی کنید، همیشه با رشد و گسترش کسبوکار خود قادر به بسط و توسعه وبسایت خودتان خواهید بود.
برخی از نکاتی که برای طراحی و راهاندازی وبسایت برای شرکت خودتان باید به آنها توجه داشته باشید:
— حتما توجه داشته باشید، وبسایتی که طراحی و راهاندازی میکنید برای استفاده روی دستگاههای موبایل و همراه بهینهسازی شده باشد. امروزه تعداد افرادی که از گوشیهای هوشمند یا تبلتها برای دسترسی به فضای مجازی استفاده میکنند در حال افزایش است.
اگر وبسایت شما برای نمایش داده شدن روی این دستگاهها بهینه نشده باشد، بازدیدکنندگان که همان مشتریان بالقوه شما هستند، بهراحتی از آن خارجشده و ممکن است دیگر به سایت شما بازنگردند. از این مهمتر اینکه سایتهایی که برای نمایش روی دستگاههای موبایل بهینهسازی شده باشند، رتبه بهتری در نتایج گوگل به دست میآورند و بیشتر در نتایج جستوجوهای گوگل نمایش داده میشوند.
— بهینهسازی نتایج جستوجو را مدنظر قرار دهید. اگر یک فرد حرفهای را برای طراحی وبسایت خود در نظر بگیرید، وی باید حداقلهایی را درزمینه بهینهسازی سایت در نتایج موتورهای جستوجو روی آن در نظر بگیرد. حتی اگر وبسایت شما یک وبسایت ساده و تکصفحهای باشد، کلمات کلیدی و برچسبهای مشخصی وجود دارند که حتما باید روی صفحات وبسایت از آنها استفاده شده و با آنها به گوگل معرفی شوند.
— وبسایتها بهطورکلی ماهیتی سیال و روان دارند. برخلاف آن بروشور یا تبلیغاتی که برای عرضه به مشتری چاپ کردهاید، وبسایتها دارای ماهیتی سیال و روان هستند. اگر صاحب رستورانی هستید و نیاز به تغییردادن منوی وبسایت دارید، بهصورت آنلاین این کار بهسادگی قابل انجام است. اگر کسبوکار شما بهشدت رشد کرده و گسترش پیداکرده است و نیاز به اعمال تغییرات گسترده روی آن دارید، اعمال این تغییرات روی آن بسیار ساده است. فقط توجه داشته باشید، در حال حاضر تنها داشتن یک وبسایت بسیار اهمیت دارد، چراکه تغییر و توسعه دادن آن پس از این بسیار ساده است.