با وجود محدودیتهای فراوانی که کسبوکارهای الکترونیکی در ایران دارند، تعداد این کسبوکارها روزبهروز اضافهتر میشود و بسیاری از اهالی کسبوکار تمایل دارند در این حوزه زودبازده و نسبتا کمهزینه فعالیت کنند. مدیران این حوزه برای موفقیت باید به این مشکلات توجه داشته باشند:
-1 دسترسی پایین مردم به اینترنت مخصوصا افرادی که در شهرستانهای کوچک یا روستاها زندگی میکنند.این افراد که بخش قابل توجهی از جمعیت کشور را دربر میگیرند به دلیل محدودیت بسیار بالای دسترسی به اینترنت نمیتوانند مشتریهای آنلاین و مناسبی برای شما باشند.
-2 پایین بودن سرعت اینترنت کشور؛ براساس گزارش سالانه وبسایت معتبر نتایندکس درباره میانگین سرعت اینترنت در کشورهای مختلف، ایران رتبه ١۶٩ را در میان ١٩٢ کشور جهان از آن خود کرده است. این ردهبندی هرساله براساس میلیونها تستی تنظیم میشود که کاربران کشورهای مختلف برای ارزیابی سرعت اینترنت خود انجام دادهاند و همچنین ایران رکورددار کمترین سرعت اینترنت در خاورمیانه نیز بهشمار میرود.
-3 بالا بودن قیمت دسترسی به اینترنت؛ ایران از لحاظ قیمت دسترسی به اینترنت نیز یکی از گرانقیمتترین کشورهای جهان به شمار میآید. سال گذشته مرکز پژوهشهای مجلس با انتشار گزارشی اعلام کرد خدمات اینترنت با ٢۵برابر قیمت اولیه به دست کاربران خانگی میرسد. بنابراین گزارش هر یک خط STM-1 (معادل پهنای باند ١٥٥مگابیت) با قیمت ٩میلیون تومان به کشور وارد میشود اما با قیمت ٢٣٢میلیون تومان به کاربران فروخته میشود. هزینه اینترنت در ایران ٣۵٠٠ برابر ژاپن میباشد.
-4 عدم اعتماد به فروشگاههای اینترنتی؛ کسبوکار اینترنتی در ایران بسیار جوان و غیرقابل اعتماد است. با توجه به کلاهبرداریهایی که از سوی برخی موسسات در فضای واقعی انجام میشود و جوسازیهایی که در کشور وجود دارد، شجاعت خرید کالا توسط برخی افراد از کسبوکارهای اینترنتی قابل تقدیر است.
-5 هیولایی به نام فیلترینگ؛ اگر تمایل به راهاندازی سایت اشتراک عکس یا فیلم دارید باید مدیریت خود را چنان بالا ببرید که حتی یک اشتباه از سوی کاربران برخلاف مقررات اسلامی در جهت منعکس کردن فیلم یا عکس رخ ندهد در این صورت هیولای فیلترینگ سایت شما را طلسم میکند.
-6 باور نداشتن به فضای اینترنت؛ افرادی که امروزه در ایران به اینترنت وصل میشوند از آن بهعنوان سرگرمی استفاده میکنند و فعلا به این نتیجه نرسیدهاند که با ورود به این فضا و ایجاد کسبوکار میتوان با کمترین هزینه به بیشترین افراد در سطح دنیا دسترسی داشت و محصولات خود را در دسترس مشتریان قرار داد.
تمامی کارآفرینانی که کسبوکار اینترنتی ایجاد میکنند به دلیل مشکلات مالی، به دنبال درآمد و سوددهی هستند متاسفانه این منطق در این فضای تجاری و رقابتی شکست خورده است. زمانی که شما برای نخستین بار وبسایتی را راهاندازی کردید باید از استراتژیهایی استفاده کنید که وبسایت شما در کمترین زمان ممکن در میان هزاران سایت رقیب چهره قدرتمند خود را به مشتریان نشان دهد. قدم بعدی مدیریت نرمافزاری در وبسایت است. وردپرس یکی از آسانترین برنامههای مدیریت وبسایت است که اکثرا با آن آشنا هستند. کارآفرینان باید از مدیریت ویژه و پلاگینهایی که میتوانند توان حرفهای کسبوکار را بالا ببرند، استفاده کنند. اگر وبسایت خبری دارید و مایل هستید کاربران زیادی به سوی سایت شما جذب شوند از کپی کردن مطالب سایتهای دیگردوری و سعی کنید تا میتوانید مطالب تولیدی و مطالب ترجمه خود را بالا ببرید. به روز بودن و استفاده از مطالب متفاوت میتواند افراد زیادی را با افکار گوناگون به سمت شما گسیل دهد. از اسمهایی برای سایت خود استفاده کنید که کوتاه و جذاب باشند و ماندگاری بیشتری را در ذهن ایجاد کنند.
درکشورما موسسههای تجاری الکترونیکی زیادی وجود دارند که توانستهاند از طریق وبسایت و اینترنت درآمد قابل توجهی حاصل کنند. صبر، تلاش، پشتکار، خلاقیت، نوآوری و علاقه در هرکاری از واجبات به حساب میآید، هیچ وقت از کاری که راهاندازی کردهاید متنفر نشوید به دلیل اینکه نمیتوانید درآمدی را از آن حاصل کنید. شما با مطالعه یا مشاوره با کسبوکارهای مشابه با موسسه خود که توانستهاند به موفقیت دست پیدا کنند میتوانید بیشتر مشکلات مالی خود را در یک بازده زمانی از بین ببرید.
در کشور ما به دلیل سیستم آموزشی ضعیف و عدم شناخت فضای کارآفرینی متناسب با محیط، جوانان نمیتوانند از خلاقیتهای خود بهره کافی ببرند یا حتی نمیدانند چگونه میتوان خلاقیت خود را به نوآوری تبدیل کرد. تحقیق و مطالعه درخصوص راهاندازی کسبوکار اینترنتی بسیار مهم است. همیشه توجه به نیازهای مشتری و دردسترس بودن محصولات میتواند نوعی آرامش را برای مشتری به وجود آورد که مسلما این نوع آرامش را مدیون کسبوکار شما هستند.