چه چیزی باعث سهولت در فرآیند جلب نظر مشتریان می شود؟ بدون تردید همه شرکتها در تلاش برای فروش بیشتر محصولات و خدمات شان هستند، با این حال در عمل فقط شمار محدودی از شرکت ها به این هدف دست پیدا می کنند. به طور معمول بسیاری از شرکت ها در راستای فروش بیشتر اقدام به کاهش سطح کلی قیمت محصولاتشان در کنار برخی دیگر از کارهای جانبی می کنند. به نظر من چنین اقداماتی روش صحیح برای افزایش فروش شرکت ها نیست. به علاوه، صرف میلیون ها دلار برای کمپین های تبلیغاتی و بازاریابی گوناگون نیز راهکار مناسبی محسوب نمی شود. امروزه بسیاری از شرکت ها بودجه کافی برای ساماندهی چنین کمپین هایی در اختیار ندارند. به همین دلیل باید به دنبال راهکارهای ساده تر و البته کمهزینه تر بود.
برندسازی شخصی یکی از مهم ترین مفهوم های حوزه کسب و کار مدرن است. اگر به دنبال موفقیت در زمینه کسب و کار و فروش بیشتر هستید، باید به فکر برندسازی شخصی به عنوان راهکاری برای بهبود وضعیت شرکت تان باشید. شاید در نگاه نخست این امر غیرعادی به نظر برسد. به راستی آیا ارتباطی میان برندسازی و فروش بیشتر وجود دارد؟ در این مقاله تلاش اصلی من اثبات این نکته است. بنابراین در ادامه به منظور بررسی بیشتر در سه گام جداگانه به تحلیل موضوع خواهیم پرداخت.
تغییرات اجتماعی- اقتصادی و مسئله اعتماد
در جوامع مدرن همراه با افزایش انتظارات مشتریان از شرکت ها چالش های زیادی برای بنگاه-های اقتصادی پدید آمده است. امروزه برندها برای کسب رضایت مشتریان باید فرآیند بسیار طولانی را طی کنند. به علاوه، عملکرد نامطلوب بسیاری از برندها در طول چند سال اخیر موجب بدبینی مشتریان به تمام شرکت ها شده است. بدون تردید در چنین شرایطی امکان فعالیت تاثیرگذار و فروش مناسب وجود نخواهد داشت.
مطلب مرتبط: 14 نکته موثر در برندسازی شخصی برای افزایش نفوذ
علاوه بر چالش بدبینی مشتریان، برندها با رقابت نزدیک و نفسگیر نیز دست و پنجه نرم می کنند. امروزه تقریبا هیچ حوزه ای از کسب و کار بدون رقابت شدید نیست. ظهور شبکه های اجتماعی نیز به جای افزایش سهولت کار موجب بروز چالش های خاص خود شده است. فعالیت بسیاری از شرکت ها بدون برنامهریزی دقیق در شبکه های اجتماعی موجب افزایش موج بیاعتمادی و شک و تردید ها پیرامون بازاریابی آنلاین شده است. وقتی مشتریان به یک برند اعتماد نداشته باشند، امکان فروش محصولات به آنها کاهش چشمگیری خواهد یافت، بنابراین نخستین ماموریت هر برندی تلاش برای جلب اعتماد مشتریان خواهد بود.
برند شما چگونه اعتماد مشتریان را جلب می کند؟ صداقت، گوش دادن به مشتریان و نمایش اهمیت نظر آنها، پایبندی به تعهدات، نمایش جلوه ای انسانی از کسب و کارمان و مسئولیتپذیری در زمینه اشتباه های مان مهم ترین المان ها در زمینه جلب اعتماد مشتریان خواهد بود.
فرآیند برندسازی شخصی به طور دقیق پیگیری موارد فوق را طلب می کند. این امور باید از طریق فعالیت مناسب در شبکه های اجتماعی و همینطور ارائه سخنرانی های کاربردی دنبال شود. در این میان نباید نقش رسانه ها را نیز از یاد برد. حضور مداوم در برنامه های پرطرفدار نقش موثری در تقویت جلوه انسانی برند ما خواهد داشت. براساس مطالعه موسسه INC مشتریان تمایل بیشتری به اعتماد به برندهای حاضر در رسانه ها و شبکههای اجتماعی دارند. البته در این میان باید نقش فعالیت درست و به موقع را در نظر داشت. در غیر این صورت امکان کسب موفقیت برای برند ما فراهم نخواهد بود. برندسازی شخصی علاوه بر توسعه جایگاه مدیران به عنوان افراد کارشناس و حرفه ای موجب افزایش محبوبیت برندها نیز می شود. به این ترتیب با یک برنامه مشخص و دقیق امکان دستیابی به اعتماد مشتریان افزایش خواهد یافت. نکته مهم درخصوص افزایش میزان اعتماد مشتریان امکان فروش شمار بسیار بیشتری از محصولات به آنهاست. به این ترتیب سود نهایی ما افزایش چشمگیری خواهد یافت.
همکاری تجاری با افراد مورد علاقه مان
پیش از آنکه ما به فردی اعتماد کنیم، علاقه ای میان ما و آن فرد یا برند ایجاد می شود. مطالعات بسیاری در حوزه کسب و کار بر روی تاثیر روابط میان مشتریان با برندها در دنیای واقعی و شبکه های اجتماعی و موفقیت برندها در زمینه فروش محصولات انجام شده است. بر این اساس مشتریان تمایل بیشتری به خرید از برندهای فعال در زمینه تعامل اجتماعی دارند. نکته مهم در این میان ضرورت فعالیت صمیمانه و تلاش برای کنار گذاشتن جلوه بیروح و خشک برندمان است. به این ترتیب علاقه مشتریان به همکاری با ما افزایش چشمگیری خواهد یافت.
به راستی چرا تعامل نزدیک با مشتریان تا این حد بر روی تصمیمگیری آنها برای خرید محصولات تاثیر دارد؟ به نظر من این امر در راستای طبع اجتماعی افراد روی می دهد. به علاوه در صورت تعامل سازنده با مشتریان نام برندمان در ذهن آنها باقی خواهد ماند.
مطلب مرتبط: ۵ اصل اولیه برندسازی شخصی
یکی از راهکارهای جذاب در زمینه برندسازی استفاده از کارمندان به عنوان سفیر شرکتمان است. امروزه اغلب شرکت ها در تلاش برای برندسازی از طریق داستانسرایی هستند. در این زمینه استفاده از کارمندان شرکت برای بیان داستان های جذاب تاثیر قابل ملاحظه ای بر روی مخاطب هدف خواهد داشت.
برندسازی شخصی پیرامون تلاش برای ایجاد رابطه ای شخصی و نزدیک با مشتریان شکل می گیرد. در این زمینه همیشه باید مشتریان را مدنظر داشت. اگر ما به دنبال فروش بیشتر بدون توجه به وضعیت مشتریان باشیم، به سرعت دست مان برای مشتریان رو می شود. به این ترتیب موفقیت های ما جنبه کوتاه مدت و مقطعی می یابد. توجه به نیاز مشتریان و تلاش برای رفع آنها در برندسازی شخصی اهمیت بالایی دارد. نکته مهم در خصوص برندسازی شخصی ساماندهی امور شرکت در نمای انسانی است. در برندسازی شخصی معمولا مدیر یک شرکت نقش اصلی را بازی می کند. به این ترتیب مشتریان با یک فرد به عنوان نماینده برند در تعامل خواهند بود. براساس مطالعات موسسه هاروارد بیزینس مشتریان در تعامل با افراد تمایل بیشتری به اعتمادکردن خواهند داشت. این امر در مورد رابطه با برندها روی نمی دهد. دلیل اصلی نیز جلوه انسانی تر ماجرا در برندسازی شخصی است. با این حساب برند ما باید نهایت استفاده را از فرآیند برندسازی شخصی ببرد.
غریبه نباشید: مسئله ترس از ناشناخته ها
رابطه شخصی شما به عنوان مدیر یک برند با مشتریان چگونه شروع می شود؟ شروع هر رابطه ای با تلاش برای شناخت مناسب طرفین شروع می شود. بدون شناخت یکدیگر هیچ رابطه ای شکل نخواهد گرفت. دلیل بیاعتمادی اغلب مشتریان به برندهای مختلف نیز در همین نکته نهفته است. مشتریان به طور معمول شناخت نزدیک و دقیقی از برندها ندارند. به همین دلیل هم اعتماد چندانی به آنها نشان نمی دهند. به هر حال همه ما در تعامل با پدیده-ها و امور ناشناخته احساس ترس و نگرانی داریم. این امر واکنشی کاملا طبیعی از سوی افراد محسوب می شود. وظیفه برندها در این میان تلاش برای رفع این حالت نگرانی است. در طول تاریخ همین ترس از امور ناشناخته به بقای انسان ها کمک کرده است. با این حساب برندها نباید آن را امری غیرمنطقی و بیهوده تلقی کنند.
مطلب مرتبط: دستورالعمل ساخت برند شخصی
آیا به گفته های من در سطر قبل اعتقاد ندارید؟ به منظور فهم صحت ادعای من آزمایشی جالب را انجام دهید. فرض کنید بدون هیچ پول و فقط با یک پاسپورت به کشوری که تا به حال نام آن را نیز نشنیده اید، برای سه هفته سفر کرده اید. در این میان شما هیچ دسترسی به گوشی همراه یا اینترنت هم نخواهید داشت. احساس شما در این لحظه چه خواهد بود؟ شمار بسیار زیادی از ما در این وضعیت احساس نگرانی و ترس شدید خواهیم داشت. به علاوه احتمال اعتماد ما به مردم غریبه آن کشور بسیار پایین خواهد بود.
وقتی ما با فرد تازه ای آشنا می شویم، فرآیند اعتماد به وی کاملا خودکار پیش نمی رود. پیش از اعتماد به هر فرد یا برندی باید شناخت مناسب حاصل شود. این امر نیازمند اختصاص اندک زمانی برای شناخت بهتر طرف مقابل است. فقط در این صورت امکان شناخت بهینه افراد مهیا خواهد شد.
برندسازی شخصی یکی از ابزارهای مهم در زمینه افزایش شهرت کسب و کارمان است. در این فرآیند ما باید جلوهای انسانی از خودمان به نمایش بگذاریم. نکته مهم در این میان داشتن برنامه ای دقیق و مدون است. در سه بخش مورد بررسی این مقاله هدف اصلی من نمایش جلوه ای مناسب از نقشه پیش روی مدیران برای برندسازی شخصی بود.
جمعبندی نهایی
پیش از آنکه مردم از ما خرید کنند، باید را ما دوست داشته باشند. این امر پیشزمینه ایجاد اعتماد در آنها خواهد شد. برندسازی شخصی به منظور تامین این اهداف کمک شایانی به ما خواهد کرد. به این ترتیب برند ما هویت خود را از یک غریبه به آشنایی دوستداشتنی تغییر می دهد. به عنوان نکته پایانی باید به برندسازی شخصی به عنوان فرآیندی طولانیمدت اشاره کنم. در حقیقت تلاش برای ساماندهی برند شخصی در مدت زمانی کوتاه به هیچ نتیجه مناسبی منتهی نخواهد شد، بنابراین در فرآیند برندسازی شخصی صبر و تحمل ضروری است.