یکشنبه, ۱۰ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Sun, 30 Jun(6) 2024 /
           
فرصت امروز

گاهی اوقات به نظر می رسد برخی از کسب و کارها نیازی به برندینگ ندارند. انگار این فرآیند فقط مخصوص کسب و کارهای بزرگی است که بودجه های حیرت انگیز دارند. یک مثال ساده در این میان سوپرمارکت ها هستند. خب کمتر کسی در دنیا به اینکه فلان سوپرمارکت چه برندی دارد، توجه می کند. این نکته درباره کارشناس ها بیشتر مصداق دارد. به طوری که خیلی از آنها برندینگ در حوزه سوپرمارکت را امری کاملا غیرضروری می دانند. درست به همین خاطر خیلی از کارآفرینان این حوزه اصلا سراغ این کار نمی روند. 

اگر از مخاطب های قدیمی روزنامه فرصت امروز باشید، خیلی خوب می دانید ما هیچ وقت کسب و کارها را به خاطر حوزه فعالیت شان محدود نمی کنیم. به همین خاطر در این مقاله نیز قصد داریم یک ادعای متفاوت را مطرح کنیم. اگر شما در صنعت سوپرمارکت فعالیت دارید، اصلا نباید دور برندینگ را خط بکشید؛ چراکه این حوزه منابع زیادی برای شما به همراه دارد. 

اجازه دهید با یک مثال ساده ادعای بالا را کمی روشن تر کنیم. این روزها بسیاری از مردم برای خریدهای ساده شان از سوپرمارکت های بزرگ خرید می کنند؛ چراکه تنوع محصولات و صدالبته تخفیف آنها بی نهایت به مذاق شان خوش می آید. در این میان برخی از مردم سراغ برندهای خاصی می روند. مثلا در آمریکا هیچ سوپرمارکتی توانایی رقابت با تارگت را ندارد. بی شک این مسئله فراتر از تخفیف یا حتی تنوع محصولات است. در اینجا پای برندینگ این سوپرمارکت به ماجرا باز می شود. 

وقتی شما برند متمایزی در مقایسه با رقبا داشته باشید، توانایی تان برای اثرگذاری بر روی مخاطب به طور قابل ملاحظه ای افزایش پیدا خواهد کرد. نکته کلیدی در این میان تلاش برای استفاده از ظرفیت مورد نظر در راستای اثرگذاری بهتر بر روی مخاطب است. خب اگر شما به فکر برندینگ نباشید، خیلی راحت مشتریان سراغ گزینه های دیگر خواهند رفت. آن وقت شما می مانید و کلی مشتری از دست رفته که احتمالا دیگر هیچ وقت برند شما را تحویل نخواهند گرفت. 

شما در این مقاله یاد می گیرید که چطور از ابزار برندینگ به سود سوپرمارکت تان استفاده کنید. پس هر استدلال یا حرفی درباره بی نیازی سوپرمارکت ها از برندینگ را شنیده اید، همین حالا دور بریزید. ما در ادامه سعی می کنیم به شما توصیه های بی نهایت ساده اما کاربردی در این رابطه ارائه کنیم. خب آماده شروع ماجراجویی مان هستید؟

برندینگ در صنعت سوپرمارکت

برندینگ در صنعت سوپرمارکت

صنعت سوپرمارکت از نظر سطح تعامل با مشتری در بالاترین وضعیتش قرار دارد. بسیاری از کسب و کارها برای تعامل با مخاطب نیازی به مواجه رو در رو ندارند. این در حالی است که اوضاع برای سوپرمارکت ها بی نهایت متفاوت است. اگرچه در طول سال های اخیر علاقه مردم برای سفارش آنلاین زیاد شده، اما هنوز هم کم نیستند کسانی که خرید حضوری را ترجیح می دهند. به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز این حوزه کاری را در تعامل نزدیک با مشتریان می دانیم. 

مطلب مرتبط: سوپرمارکت ها و دغدغه افزایش فروش

وقتی شما به طور روزمره و حضوری با مشتریان تعامل دارید، باید برنامه ‏ای ویژه برای معرفی برند خود داشته باشید. این امر موجب تقویت توانایی شما برای اثرگذاری بر روی مشتریان شده و اوضاع تان در بازار را نیز بهبود می بخشد. متاسفانه خیلی از کارآفرینان فکر می کنند تعامل شان با مخاطب هدف فقط نوعی اتلاف وقت محسوب می شود. به همین خاطر خیلی راحت دور آن را خط کشیده و سراغ ایده های دیگر می روند. این در حالی است که شما با کمی پشتکار توانایی بسیار بهتری برای جلب نظر مشتریان و صدالبته رقابت با سایر برندها دارید. 

منظور ما در بخش بالا ذهنیت برخی از صاحبان سوپرمارکت مبنی بر «جذب طبیعی مشتری» است. این یعنی مشتریان به طور طبیعی و بدون نیاز به هیچ زحمتی جذب سوپرمارکت خواهند شد. این در حالی است که بسیاری از مشتریان در دنیای امروز برای انتخاب برندها کلی معیار ریز و درشت دارند. بنابراین شما نمی توانید به این سادگی ها دور برندینگ را خط بکشید.

حالا که نسبت به ضرورت برندینگ در دنیای کنونی آشنایی کافی پیدا کردید و متوجه نیاز سوپرمارکت ها به این فرآیند شدید، نوبتی هم باشد، باید سراغ برخی از توصیه های کاربردی برویم. ما در ادامه سعی می کنیم به شما یاد دهیم چطوری از عهده برندینگ برای سوپرمارکت تان برآیید. پس با ما همراه باشید تا این بخش از ماجرا را نیز به سادگی پشت سر بگذاریم.

شخصی سازی محیط داخلی: رمز موفقیت در معرفی برند

شخصی سازی محیط داخلی

آیا تا حالا به ساختار داخلی فروشگاه های بزرگ دقت کرده اید؟ معمولا همه این فروشگاه ها ظاهری شبیه به هم دارند. درست به همین خاطر خیلی از مشتریان اصلا به تفاوت برند فروشگاه ها فکر نمی کنند. این نکته ای است که شما باید بدان توجه ویژه ای داشته باشید. استفاده از دکور داخلی تا حد امکان متفاوت از سایر برندها ایده طلایی شما خواهد بود. 

مشتریان وقتی وارد محیط یک سوپرمارکت می شوند، معمولا انتظار عجیبی از دکور آن ندارند. بنابراین شما در این بخش عنصر غافلگیری را دم دست دارید. کافی است کمی در دکور داخلی تان تغییر ایجاد کرده و سپس منتظر شگفت‎ زده شدن مشتریان باشید. 

اگر در فرآیند طراحی دکور کمی به مطالعه بازار پرداخته و الگوهای رفتار مشتریان را نیز مد نظر قرار دهید، کارتان بی عیب خواهد شد؛ چراکه شخصی سازی دکور یا محیط داخلی براساس سلیقه مخاطب دیگر جایی برای اما و اگر نخواهد گذاشت. این فرآیندی است که به شما برای اثرگذاری بهتر بر روی مخاطب کمک کرده و اوضاع تان را به طور قابل ملاحظه ای بهبود می بخشد. پس باید از تمام توان تان برای اثرگذاری بر روی مخاطب استفاده کنید وگرنه کلاه تان پس معرکه خواهد بود. 

یادتان باشد، هیچ دکور یا طراحی داخلی همیشگی نیست. پس به فراخور فصل یا مناسبت های مختلف در آن دست ببرید. اینطوری شانس بسیار بهتری برای اثرگذاری بر روی مخاطب تان داشته و برندتان را نیز به آنها معرفی خواهید کرد. یک نکته کلیدی در این میان تلاش برای بازنمایی المان های اصلی برند مثل رنگ های اصلی یا حتی لوگو در طراحی داخلی است. شما با این کار ماندگاری بسیار بهتری در ذهن مخاطب تان خواهید داشت. 

مطلب مرتبط: نگاهی به تبلیغات مدرن سوپرمارکتی

تمرکز بر کمپین های مناسبتی: بخش حساس ماجرا

تمرکز بر کمپین های مناسبتی

کسی از سوپرمارکت ها برای استفاده درست از مناسبت ها انتظار زیادی ندارد. همین که یک فروشگاه تخفیف های جزئی برای مشتریانش تعریف کند، به اندازه کافی جذاب به نظر می رسد. درست به همین خاطر معمولا کسی سراغ ایده های دیگر نمی رود. ما در این بخش قصد داریم شما را با الگوی متفاوتی از برندینگ آشنا کنیم. راستش را بخواهید، در طول سال های اخیر برندینگ پیوند نزدیکی با بازاریابی پیدا کرده است. به طوری که این روزها در برخی از برندهای بزرگ عملا هر دو بخش در قالب یک دپارتمان مدیریت می شود. این یعنی شما باید روی کمپین های بازاریابی تان برای بازنمایی هویت برند حساب کنید. اینطوری شانس خوبی برای جلب نظر مخاطب به برندتان خواهید داشت. 

به نظر شما انتظار اصلی مشتریان از یک سوپرمارکت چیست؟ بی شک کلی جواب برای این سوال دم دست خواهد بود، اما شاید بهترین گزینه در این میان دسترسی ساده به محصولات و خرید بدون دردسر باشد. خب شما با مانور بر روی این دو نکته به عنوان ارزش های اصلی برندتان شانس خوبی برای جلب نظر مشتری خواهید داشت. اینطوری بدون هیچ دردسر اضافه ای فرصت تعامل سازنده با مخاطب تان را به دست می آورید. یادتان باشد، در طول سال های اخیر بسیاری از سوپرمارکت ها از استراتژی های بازاریابی تکراری و شبیه به هم استفاده کرده اند. با این حساب اگر شما کمی تفاوت را چاشنی کارتان کنید، دیگر مو لای درز کارتان نخواهد رفت.

استفاده از قدرت مناسبت ها ایده ای است که خیلی از سوپرمارکت ها بدان بی توجه هستند. شما لازم نیست حتما بودجه بی نهایتی در اختیار داشته باشید تا از این شرایط به سود خود استفاده کنید. در عوض تمرکز بر روی بودجه های محدود نیز پاسخگو خواهد بود. مثلا در تعطیلات سال نو که اغلب مردم در حال استراحت هستند، می توانید از یک کمپین بازاریابی ویژه برای اثرگذاری بهتر بر روی مخاطب سود ببرید. این امر به شما کمک خواهد کرد تا بدون دردسر در زمانی که معمولا کسب و کارها خوابیده اند، حاشیه سودی برای خود دست و پا کنید. به علاوه، از طریق این کار هویت خاص برندتان را نیز به دیگران نشان می دهید. 

یادتان باشد، هر فرصت بازاریابی به یک معنا زمینه ای برای برندینگ نیز دارد. بنابراین باید حواس تان را کاملا جمع کرده و کارتان را با دقت بالایی پیش ببرید وگرنه کلاه تان پس معرکه خواهد بود. 

همکاری نزدیک با رسانه ها: قدرت رسانه و دیگر هیچ

همکاری نزدیک با رسانه ها

رسانه یکی از ابزارهای مهم برای کسب اطلاعات و اخبار به طور روزمره است. بسیاری از مردم بدون رسانه هیچ اطلاعی درباره دنیا و تحولاتش نخواهند داشت. درست به همین خاطر در طول دهه های گذشته شاهد رشد مطبوعات و رسانه های گروهی بوده ایم. البته ظهور اینترنت این فرآیند را به طور حیرت انگیزی تغییر داده است. خب امروزه اغلب رسانه ها نیز در شبکه های اجتماعی به ارائه خدمات می پردازند. پس تعجبی ندارد صحبت از همکاری نزدیک با رسانه ها بحث از شبکه های اجتماعی را نیز پیش بکشد. 

مطلب مرتبط: جدال سوپرمارکت‌ ها با سلاح تخفیف

ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم کارآفرینان برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف نیاز به استفاده از تمام ظرفیت شان دارند. یکی از ظرفیت های مهم در این میان همکاری با رسانه هاست. در این مسیر شما دو گزینه مختلف پیش رو خواهید داشت. در ابتدا فرصت همکاری با رسانه های تخصصی یا عمومی را خواهید داشت. این یعنی مثلا در سایت های بزرگ خبری یا تحلیلی به عنوان نویسنده مهمان فعالیت کنید یا حتی از آنها برای پوشش خبری تحولات مربوط به برندتان دعوت کنید. گزینه دوم اما به معنای تبدیل شدن خودتان به یک رسانه است. چه کسی گفته شما به عنوان یک سوپرمارکت نباید اخبار مربوط به برند یا حتی حوزه کاری تان را به شکلی جذاب تحویل مخاطب دهید؟ این طوری به مرور زمان بدل به یک منبع مهم اطلاعات شده و مشتریان زیادی دور و برتان جمع می شوند. 

مشتریان در دنیای کنونی عاشق برندهایی هستند که حرف های مختلفی برای گفتن دارند. با این حساب شما باید دقت نظر بالایی برای تعامل با مخاطب تان داشته باشید. حواس تان باشد، شما اصلا نباید حرف های تکراری تحویل مخاطب تان دهید. پس از همین حالا هر فکر و خیالی در این رابطه را دور بریزید؛ چراکه هیچ کمک موثری به شما برای تعامل با مخاطب تان نخواهد کرد. در عوض فرصت های تعامل با مخاطب را نیز یکی پس از دیگری از بین می برد. پس بهتر است قبل از اینکه سریع شروع به تولید محتوا کنید، این نکات را نیز مدنظر داشته باشید. 

همکاری با برندهای مختلف: استفاده از اعتبار دیگران

همکاری با برندهای مختلف

برخی از برندها برای اینکه کارشان حسابی بگیرد، شروع به همکاری با دیگران می کنند. در این میان فرقی ندارد حوزه فعالیت شما دقیقا چیست، بلکه یافتن نقاط پیوند میان حوزه‎ها اهمیت دارد. مثلا شما به عنوان یک سوپرمارکت فرصت دریافت حق توزیع انحصاری نوشابه ردبول یا هر انرژی زای دیگر را دارید. این امر نیازمند کمی مکاتبه و جلب اعتماد برند مورد نظر است. اگر این امتیاز به شما داده شود، آن وقت دست برتر در بازار را خواهید داشت. 

یک نکته جالب دیگر برای برندینگ در حوزه سوپرمارکت تلاش برای همکاری با شرکت های بزرگ است. معمولا شرکت های بزرگ به کارمندان شان خدماتی مثل بُن خرید ارائه می دهند. به همین خاطر بد نیست از این فرآیند به سود خودتان استفاده کنید. کافی است با برخی از شرکت ها برای صدور بُن های اختصاصی مربوط به برندتان توافق کنید. اینطوری برندتان به مرور زمان بدل به گزینه ای بی نهایت جذاب برای مشتریان خواهد شد که به این سادگی نمی توانند از کنارش عبور کنند. 

قبول دارم ابتدای مسیر برای هر برندی در حوزه سوپرمارکت سخت است. با این حال برندینگ به شما کمک می کند تا این مسیر سخت را خیلی ساده تر طی کنید. خب وقتی شما به عنوان یک انتخاب تازه برای مشتریان از مزیت عملکرد متفاوت بهره مند باشید، کارتان خیلی بهتر جلو خواهد رفت. پس بهتر است قبل از اینکه اوضاع خیلی پیچیده شود، به طور متفاوتی اقدام به برندینگ کنید. 

همکاری با برندهایی که جایگاه خوبی در بازار دارند، کمک قابل ملاحظه ای به شما خواهد بود. خب وقتی یک برند در بلندمدت دائما اسمش کنار برندهای بزرگ بیاید، به مرور زمان اعتبار خوبی هم پیدا می کند، بنابراین شما باید این نکته کلیدی را همیشه گوشه چشم داشته باشید. 

یادتان باشد، همکاری با برندهای مختلف باید ارتباطی معنادار با ارزش های برندتان داشته باشد. خب شما نمی توانید با هر برندی همکاری کرده و انتظار واکنش های مناسب از سوی مخاطب را هم داشته باشید. اعتبار یک برند بستگی به میزان سختگیری و دقتش در همکاری با کسب و کارهای مختلف هم دارد. پس بد نیست به موقع اش برای همکاری با سایر برندها کمی سختگیری به خرج دهید. این امر به شما کمک می کند تا خیلی راحت تر اعتماد مشتریان را جلب کنید. این مسئله حتی در زمینه عرضه محصولات نیز به درد می خورد. خب شما اصلا نباید محصولاتی که با آلایندگی بالا تولید می شود، عرضه کنید. این امر نشان دهنده تعهد شما نسبت به حرکت به سوی توسعه پایدار خواهد بود؛ دقیقا همان نکته ای است که مشتریان حسابی دوستش دارند!

سخن پایانی

ایده های برندینگ در صنعت سوپرمارکت

توسعه کسب و کار در دنیای امروز اصلا کار ساده ای نیست. برندسازی به عنوان ابزاری کلیدی در این میان به کارآفرینان برای طی ساده تر مسیر کمک های زیادی می کند. نکته جالب اینکه در صنعت سوپرمارکت خیلی از کارآفرینان اصلا اعتقادی به برندینگ ندارند. به همین خاطر دور آن را به طور کامل خط می کشند. این در حالی است که ما در روزنامه فرصت امروز اصلا چنین نگاهی به این حوزه نداریم. 

مطلب مرتبط: فروشگاه زنجیره‌ ای سوپرمارکتی که بزرگ شد

همانطور که در این مقاله با ما همراه بودید، ایده های برندینگ در صنعت سوپرمارکت نه تنها کم نیست، بلکه فرصت خوبی برای کارآفرینان فراهم می سازد. حالا شما آمادگی لازم برای خودنمایی در این حوزه را دارید. از اینجا به بعد همه چیز به تلاش خودتان برای ایجاد یک برند متمایز بستگی خواهد داشت. من و همکارانم در روزنامه فرصت امروز امیدواریم نکات مورد بحث در این مقاله کمکی هرچند کوچک به شما برای آشنایی با اصول برندینگ در صنعت سوپرمارکت کرده باشد. مثل همیشه اگر سوالی در رابطه با نکات مورد بحث داشتید، کارشناس های ما همیشه آماده کمک به شما هستند. 

منابع:

https://www.tweak.com

https://medium.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/nrRdUkkK
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه