برند نایک لقب موفق ترین برند فعال در حوزه تبلیغات را یدک می کشد. این امر به خاطر طراحی کمپین های موفق در بازه زمانی طولانی روی داده است. امروزه بسیاری از مخاطب ها در سراسر جهان در انتظار رونمایی از تبلیغات تازه این برند هستند. در این میان برخی از افراد حتی مشتری نایک نیز محسوب نمی شوند، اما لذت مشاهده تبلیغات نایک را از دست نمی دهند.
براساس گزارش موسسه ایس متریکس آنالیز در میان 10 تبلیغ تاثیرگذار از نظر فرهنگی در سراسر جهان سه تبلیغ سهم نایک است. در سه تبلیغ برتر نایک سه ورزشکار مختلف با ناتوانی های گوناگون سوژه اصلی هستند. جاستین گالگوس، ماینور دی بئون و چانتل ناوارو ورزشکارهای اصلی کمپین های برتر نایک محسوب می شوند. کمپین اصلی نایک به نام «ورزش همه چیز را تغییر می دهد» در ماه جولای با حضور این ورزشکارها در قالب تبلیغات جداگانه ضبط و نمایش داده شد.
در فهرست بندی ایس متریکس در زمینه 10 تبلیغ تاثیرگذار از نظر فرهنگی به ترتیب برندهای IBM، فراستد فلیکس، سابورا، سوترن نیو همشایر، NFL، وریزون و T-Mobile حضور دارند. نکته جالب در مورد آمار ایس متریکس بررسی 1700 تبلیغ مختلف از سوی کارشناس های این موسسه است. به این ترتیب نتیجه کار آنها کاملا معتبر از آن در آمده است. هدف اصلی این موسسه در پژوهش خود کشف رابطه میان تبلیغات فرهنگی و ارتقای ارزش های انسانی در جوامع مختلف بود. بر این اساس برند نایک با داشتن سه نماینده در فهرست 10 تبلیغ برتر رکورددار محسوب می شود.
مطلب مرتبط: الهام بخش ترین تبلیغات تمام دوران
مهم ترین معیار ایس متریکس در طبقه بندی تبلیغات توجه به میزان تاثیرگذاری آنها بر روی مخاطب بود. به این ترتیب تبلیغات موفق نمونه های توانمند در زمینه ایجاد تغییر در زندگی مخاطب و تاثیرگذاری بر روی آنها هستند. بی تردید این امر در دنیای تبلیغات که روز به روز خالی تر از ارزش های والا می شود، اهمیت بالایی دارد. بر این اساس هنوز هم عرصه تبلیغات محلی برای توسعه کسب و کار و تاکید بر ارزش های انسانی محسوب می شود. نکته مهم درخصوص 10 تبلیغ برتر ایس متریکس از نظر تاثیرگذاری فرهنگی افزایش 23درصدی موفقیت آنها در جلب نظر مخاطب است. به این ترتیب این تبلیغات تمایز آشکاری با دیگر نمونه ها دارد. این امر به قدری ملموس است که مخاطب هدف نیز در نگاه نخست متوجه آن شده است.
برند نایک، صرف نظر از برخی اشتباه های نسبتا بزرگ در زمینه تبلیغات اصولی، همچنان به عنوان پرچمدار حوزه تبلیغات اخلاق مدار شناخته می شود. هدف اصلی این برند توسعه نوع خاصی از سبک زندگی است. این سبک زندگی برگرفته از شعار اصلی این برند تحت عنوان «فقط انجامش بده» است. این شعار بیش از سه دهه به عنوان پیام اصلی نایک به مخاطب ارائه می شود. به این ترتیب ما در اینجا با برندی منسجم در زمینه فعالیت بازاریابی و تبلیغاتی مواجه هستیم. این امر مزیت ویژه ای برای نایک به همراه دارد. تاکید بر ارزش های اخلاقی و فرهنگی امکان سرمایه گذاری آنها بر روی توسعه فرهنگ خاص شان فراهم می کند. مزیت اصلی این امر تبدیل سریع مشتریان معمولی به خریدارهای وفادار برند است. امروزه بخش قابل توجهی از مشتریان نایک در سراسر جهان سابقه چند ساله در زمینه خرید از این برند دارند. بی تردید نایک به مسیر موفقیت در حوزه تبلیغات اخلاق مدار و فرهنگی ادامه خواهد داد. نکته مهم در این میان نحوه واکنش سایر برندها به عرصه موردنظر نایک است. به نظر من الگوی تبلیغاتی نایک به زودی بدل به ترندی رایج در میان تمام برندها خواهد شد. به این ترتیب مقاومت در برابر چنین تغییری امکان ناپذیر خواهد بود.