گاهی اوقات برخی استراتژی ها طوری در میان بازاریاب ها محبوب می شود که آدم اصلا نمی فهمد کی و چطور این همه آدم طرفدار فلان استراتژی شدند. محتوای تعاملی یکی از مثال های دم دستی در این رابطه است. این روزها همه دوست دارند برای برندشان دست به تولید محتوای تعاملی بزنند. البته از میان تمام بازاریاب ها فقط تعداد کمی واقعا دست به کار شده و چنین محتوایی را تولید می کنند. شاید فکر کنید مارکترها آدم های بی نهایت تنبلی هستند، اما راستش را بخواهید، ماجرا کاملا فرق دارد. راستش را بخواهید، تولید محتوای تعاملی همیشه با غولی به نام کدنویسی رو به رو بوده است.
بی شک خیلی از کارآفرینان تا اسم کدنویسی می آید، حسابی وحشت زده می شوند. خب هرچه باشد، کدنویسی اصلا کار راحتی نیست. حتی کسانی که سال های سال در این حوزه کلاس دیده اند و مهارتی پیدا کرده اند هم خیلی خوب با ساز و کارهای آن آشنا نیستند. کافی است نگاهی به انواع قالب سایت بیندازید که سر تا پا ایراد هستند. ماجرا به بخش حساسش رسید، مگر نه؟
من هم مثل خیلی از شما تا همین چند وقت قبل فکر می کردم در هر تیم بازاریابی یک کارشناس حرفه ای کدنویسی حضور دارد که به طور تخصصی محتوای تعاملی تولید می کند. البته این خیال خوش دوام زیادی نداشت؛ چراکه عملا در تیم های بازاریابی کمبود نیرو بیداد می کند.
خب استخدام بازاریاب که به این سادگی ها نیست. علاوه بر هزینه های سنگین، بحث مدیریت تیم های پرتعداد هم اوضاع را نامساعد خواهد کرد.
آنچه در این میان به داد بازاریاب ها می رسد، تولید محتوای تعاملی بدون HTML است. اجازه دهید کمی خودمانی تر حرف بزنیم، شما لازم نیست حتما لاصول کدنویسی را بلد باشید تا بتوانید محتوای تعاملی تولید کنید. خب هرچه باشد این روزها کارآفرینان دغدغه های زیادی دارند و کدنویسی قطعا یکی از این دغدغه ها نیست. به همین خاطر خیلی از کارآفرینان در حوزه های تخصصی دست به کار شده اند و پلتفرم هایی برای طراحی و تولید محتوای تعاملی بدون نیاز به کدنویسی ساخته اند.
مطلب مرتبط: طراحی محتوای تعاملی در شبکه های اجتماعی با تکنیک های کاربردی
اگر شما هم دوست دارید با ابزارهای مختلف در زمینه تولید محتوای تعاملی درگیر شوید، بد نیست همیشه به این نکته فکر کنید که ابزارهای رقیبی هستند که بدون نیاز به یادگیری زبان هایی مثل پایتون یا CSS به شما امکان تولید محتوا می دهد. اولین نکته ای که ما در ماجراجویی این مقاله مان دنبال بررسی اش هستیم، چیستی تولید محتوای تعاملی بدون کد است. پس اجازه دهید کمی از سبک و سیاق معمول مقاله های مان فاصله بگیریم و کار را کمی متفاوت شروع کنیم.
تولید محتوای تعاملی بدون کد: چطور و چگونه!
کسانی که سال هاست در زمینه کدنویسی فعالیت دارند، احتمالا تولید محتوا بدون استفاده از زبان های مختلف را یک نوع شوخی می دانند. در این میان شما برای اثرگذاری بهتر بر روی مخاطب هدف باید کمی هم که شده اوضاع را برای خودتان تغییر دهید؛ چراکه مسئله مورد بحث ما در این مقاله نه یک شوخی صرف، بلکه واقعیتی است که کاملا وجود خارجی دارد.
احتمالا شما هم در طول سال های اخیر دست کم یکبار عبارت هایی مثل CSS، جاوا اسکریپت، HTML، پایتون و ده ها نمونه دیگر به گوش تان خورده است. خب در این صورت خیلی هم با ساز و کار تولید محتوای تعاملی ناآشنا نیستید. نکته مهم اینکه خیلی از بازاریاب ها اصلا حوصله و علاقه لازم برای یادگیری این زبان ها را ندارند. اگر شما هم جزو این دسته از بازاریاب ها هستید، وضعیت تان مثل تماشاچی است که نه سن و سالش اجازه می دهد و نه حتی دوست دارد پا به توپ شده و برای تیم محبوبش بازی کند، اما از تماشای بازی دیگران حسابی لذت می برد.
ایده اصلی در زمینه تولید محتوا بدون کدنویسی فراهم سازی موقعیتی مناسب برای تمام افراد، به طور ویژه بازاریاب ها، برای تولید محتوا بدون نیاز به درگیری با کدهای پیچیده است. البته این خودش مدیون پیشرفت خارق العاده زبان های برنامه نویسی است.
اجازه دهید با یک مثال ساده درباره وضعیت کدنویسی صحبت کنیم. تا همین چند سال قبل طراحی سایت کاری بود که آدم های حرفه ای هم به زور از پس آن برمی آمدند. با این حال در طول سال های اخیر اوضاع به طور کامل فرق کرده است؛ چراکه شما با استفاده از ابزارهای تولید محتوای تعاملی کافی است در یک کادر مشخص نمای ظاهری سایت تان را با کمک ابزارهای ساده سازی شده طراحی کرده و سپس دکمه ایجاد را فشار دهید. آن وقت سایت تان کاملا آماده بهره برداری خواهد بود.
بی شک داستان بالا برای هر کسی جذابیت خاص خودش را دارد؛ چراکه دروازه ای به سوی تولید محتوا و طراحی سایت محسوب می شود. به علاوه، دیگر لازم نیست کلی پول صرف همکاری با بازاریاب ها یا طراح های سایت کاربلد کنید. چراکه همه چیز به طور خودکار برای تان جلو رفته است. ماجرا به بخش هیجان انگیزش رسید، نه؟
ما در روزنامه فرصت امروز اصلا میانه خوبی با پیچاندن اصطلاحات نداریم. در عوض تمام سعی مان ساده سازی استراتژی ها تا جای ممکن است. شما تا اینجا یاد گرفتید که تولید محتوا یا حتی برنامه نویسی بدون تسلط بر زبان برنامه نویسی دیگر یک رویای خام نیست. حالا نوبتی هم باشد، باید مزایای این نوآوری تازه را بررسی کنیم. هرچه باشد حتی اسم «کدنویسی» هم لرزه به اندام هر بازاریابی می اندازد. پس اگر واقعا این میانبر کاربرد خاصی ندارد، چه بهتر که خودمان را با کدنویسی درگیر نکنیم.
مزایای تولید محتوای تعاملی بدون کد
قبل از اینکه سراغ مزایای مختلف برویم، باید کمی هم که شده درباره محتوای تعاملی و تفاوتش با محتوای ایستا (همان کلاسیک) صحبت کنیم. در حالی که محتوای کلاسیک بیشتر شبیه کتابی بود که مخاطب فقط امکان مطالعه اش را داشت، محتوای تعاملی شبیه یک گفت وگوی زنده و صدالبته جذاب است. در این میان کاربران فرصت تعامل با مخاطب شان را به دست آورده و اصلا لازم نیست به خودشان سخت بگیرند.
مطلب مرتبط: چطور تبدیل به تولیدکننده محتوا شویم؟
این روزها اغلب مردم دوست دارند قبل از خرید با برند مورد علاقه شان حتی در حد چند دقیقه تعامل داشته باشند. حالا فکر کنید سایتی که المان های بی شمار تعامل برانگیز دارد، چطور دل مشتریان را خواهد برد!
یکی از مثال های ساده درباره محتوای تعاملی، مربوط به نمودارهایی است که به طور زنده تغییر می کنند. مثلا نمودارهای مربوط به قیمت ارز را در نظر بگیرید. این نمودارها به طور معمول روزانه تغییر کرده و اطلاعات تازه ای تحویل مخاطب می دهد. به علاوه، کتاب های الکترونیکی که به مخاطب فرصت نقش آفرینی در رمان را می دهد نیز در این دسته قرار دارد. ماجرا از این قرار است که در چنین رمان هایی مخاطب حق انتخاب جریان داستان را داشته و این فرآیند در نهایت خط نهایی داستان را تغییر می دهد.
بی شک بازاریاب ها دلایل بسیار زیادی برای استفاده از محتوای تعاملی دارند، اما نکته مهم در این میان بررسی برخی از مهمترین دلایل است. خب اجازه دهید بدون هیچ اتلاف وقتی یک راست برویم سراغ مهمترین مزایای تولید محتوای تعاملی، آن هم بدون استفاده از کدنویسی.
برندینگ بی دردسر
چندبار تا حالا به خاطر برندینگ ضعیف در برابر رقبا کارتان گره خورده است؟ خیلی وقت ها کارآفرینان برای اینکه اوضاع شان در بازار را بهتر کنند، به هر دری می زنند به جز برندسازی. در چنین شرایطی محتوای تعاملی به شما کمک می کند تا خودتان را از رقبا متمایز کرده و در یک چشم به هم زدن توجه مخاطب را جلب کنید.
این روزها خیلی از برندها مشکلات بی پایانی در زمینه برندینگ دارند. خب اگر شما دوست دارید کارتان راحت تر شود، کافی است شناختی هرچند محدود از مخاطب تان به دست آورده و بقیه فرآیند تولید محتوا را با استفاده از ابزارهای ساده ساز جلو ببرید.
ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم زندگی اینقدرها هم که بعضی از فیلسوف ها اصرار دارند، سخت و پیچیده نیست. کافی است ابزار مناسب دم دست تان باشد تا همه چیز در یک چشم به هم زدن زیبا و حیرت انگیز شود. پس منتظر چه هستید؟ دیگر لازم نیست از کدنویسی بترسید یا دائما از دستش فراری باشید.
اعمال تغییرات سریع در برند
قبلا یک برند برای اینکه تغییری حتی جزئی در وضعیتش ایجاد کند، مشکلات زیادی را به جان می خرید. حالا اما اوضاع طوری فرق کرده که همه آنها شبیه نوعی شوخی به نظر می رسد؛ چراکه به لطف فرار از زندان کدنویسی دیگر لازم نیست از ماه ها قبل از برای تغییر برندتان برنامه ریزی کنید. کارهایی نظیر تغییر لوگو، سایت یا حتی کمپین های تعاملی در عرض تنها چند دقیقه سر و سامان پیدا می کنند. بنابراین دیگر لازم نیست خیلی به خودتان سخت گرفته یا اوضاع را پیچیده کنید.
ما در روزنامه فرصت امروز همیشه طرفدار افزایش سرعت کارها هستیم. خب شما به عنوان بازاریاب برای اینکه به موفقیت های بزرگ برسید، باید تا حدی روی دور تند زندگی کنید. در این میان هیچ چیز به اندازه خلاص شدن از شر کدنویسی به شما کمک نخواهد کرد.
مطلب مرتبط: چطور تولید محتوا را شروع کنیم؟
طراحی مطابق سلیقه مخاطب
مشتریان همیشه دوست دارند نظرات شان در نحوه عملکرد یک برند تغییرات بنیادی ایجاد کند. درست به همین خاطر تمام کانال های ارتباطی با برندها را سفت و سخت تقویت می کنند. البته همه اینها به شرطی روی می دهد که شما هم قدر این تعامل را بدانید. وگرنه کلاه تان پس معرکه خواهد بود. ماجرا جالب شد، نه؟
اغلب بازاریاب ها دل خونی از دست مشتریان دارند؛ چراکه اعمال تغییرات سریع در نحوه فعالیت یک برند اصلا کار راحتی نیست. در عوض شما باید کمی هم که شده از میانبرهای سریع السیر برای افزایش سرعت کارتان استفاده کنید. درست همینجاست که اهمیت کنار گذاشتن کدنویسی خودش را نشان می دهد.
وقتی قید و بندهای کدنویسی از دست و پای شما باز شود، دیگر لازم نیست برای اجرای ایده ها و نظرات مشتریان از قبل کلی برنامه ریزی کنید. در عوض در یک چشم به هم زدن محتوای تازه دم دست تان خواهد بود؛ به همین سادگی.
شخصی سازی بهتر و بیشتر
شخصی سازی ترندی است که در طول سال های اخیر خیلی ها را درگیر خودش کرده است. این روزها مشتریان انتظار دارند محتوای کاملا شخصی سازی شده و مطابق انتظارشان را مشاهده کنند. این امر نه تنها از نقطه نظر اثرگذاری بر روی مخاطب هدف دارای اهمیت است، بلکه توانایی یک برند در بازار را هم نشان می دهد.
وقتی دور کدها را خط بکشیم و دیگر به مثابه غولی بی شاخ و دم به آن نگاه نکنیم، خیلی از کارها ساده تر خواهد شد. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و شخصی سازی محتوا را شروع کنید. قول می دهم با این دست فرمان نه تنها موفقیت های تکرارنشدنی را تجربه می کنید، بلکه مشتریان هم همیشه از دست تان راضی خواهند بود.
سخن پایانی
کدنویسی دیگر مثل قبل کار سخت یا غیرممکنی نیست. توسعه زبان های این حوزه به کارآفرینان و به ویژه بازاریاب ها امکان استفاده از میانبرهای حرفه ای را می دهد. ما در این مقاله سعی کردیم فرصت های پیش روی بازاریاب ها را بررسی کنیم. این فرصت ها ناشی از خداحافظی با کدنویسی است. البته هنوز هم برنامه نویس های حرفه ای نیازمند یادگیری زبان های برنامه نویسی و کدنویسی هستند، اما این نیاز دیگر برای آدم هایی مثل بازاریاب ها ضرورت ندارد. این خودش یکی از بزرگ ترین نوآوری ها در دنیا محسوب می شود؛ چراکه به بازاریاب ها فرصت بی نهایت خوبی برای پیگیری کارها بدون مشکل خاصی را می دهد.
مطلب مرتبط: 7 راز تولید محتوای موفق در سال 2023
من و همکارانم در روزنامه فرصت امروز امیدواریم نکات مورد بحث در این مقاله کمکی هرچند کوچک به شما برای آشنایی با تولید محتوای تعاملی بدون استفاده از کدنویسی کرده باشد. مثل همیشه اگر سوالی در این رابطه داشتید، کارشناس های ما همیشه آماده کمک به شما هستند. پس تعارف را کنار گذاشته و با ما در ارتباط باشید.
منابع: