بازاریابی بدون استفاده از کلیدواژه هایی که ذهن هر مخاطبی را درگیر کند، هیچ فایده ای به همراه دارد. خیلی وقت ها شما لازم دارید در ایده اصلی تان برای بازاریابی تغییراتی اعمال کنید تا مطابق میل مخاطب شان شود. از سوی دیگر الگوریتم گوگل یا هر موتور جست وجوی دیگری هم کلی برای تان دردسرساز می شود؛ چراکه بدون توجه به نکات کلیدی برای الگوریتم کوگل یا شبکه های اجتماعی شانسی برای نمایش محتوای تان به مخاطب درست نخواهید داشت. این دقیقا همان مسئله ای است که ما در روزنامه فرصت امروز تاکید بسیار زیادی بر روی آن داریم. وقتی هم صحبت از الگوریتم و شناخت درست آن می شود، ذهن آدم فورا سراغ سئو خواهد رفت.
سئو یکی از کارویژه های مهم در هر تیم بازاریابی محسوب می شود. هیچ بازاریاب موفقی در دنیا نیست که دست کم یکبار حوزه سئو را به طور عمیق بررسی نکرده باشد. خب این امر می تواند برای بسیاری از کارآفرینان نگران کننده باشد؛ به ویژه کسانی که تمایل زیادی برای ورود به عرصه سئو دارند اما هنوز هیچ آموزش رسمی در این رابطه ندیده اند.
سوالی که ما در این مقاله به دنبال بررسی اش هستیم، یک قدم از مسئله بالا عقب تر است. خب اصلا چرا بازاریاب ها یا اصولا کارآفرینان باید سراغ یادگیری اصول سئو بروند؟ این سوالی است که دغدغه های زیادی برای شما ایجاد خواهد کرد. اگر یک استراتژی اصلا فایده ای را نداشته باشد، یادگیری اش چیزی به غیر از اتلاف وقت نخواهد بود. در این صورت بهتر است به جای اینکه خودتان را اذیت کنید، به فکر آشنایی با یک استراتژی بهتر با بهره وری بالاتر باشید. این امر می تواند هم در وقت و هم در هزینه های شما صرفه جویی مناسبی به عمل آورد.
شما در این مقاله قرار است با چرایی اهمیت حوزه سئو آشنا شوید. این امر به شما کمک خواهد کرد درک بهتری از بازاریابی دیجیتال و الزاماتش پیدا کنید. به علاوه، ما سعی می کنیم برخی از نکات کلیدی در این راستا را نیز با شما در میان بگذاریم. پس با ما همراه باشید تا برخی از نکات کلیدی در این رابطه را به اتفاق هم مرور کنیم.
شاید جواب روشنی برای اینکه سئو چرا مهم است، وجود نداشته باشد. البته برای بسیاری از بازاریاب ها همین که برندهای بزرگ دنیا سرمایه گذاری کلانی بر روی حوزه سئو دارند، کافی به نظر می رسد. به همین خاطر خیلی وقت ها بازاریاب ها خیال می کنند باید دنباله روی کورکورانه ای از دیگران داشته باشند. ما در روزنامه فرصت امروز اصلا ماجرا را اینطوری بررسی نمی کنیم. در عوض به نظر ما مهمترین نکته در زمینه آشنایی با سئو و استفاده از آن در فرآیند بازاریابی مربوط به مزایایی است که برای برندها به همراه دارد. خب اجازه دهید با همین مقدمه کوتاه برویم سراغ اصل ماجرا و بررسی مزایای سئو در دنیای بازاریابی.
مطلب مرتبط: بهترین ابزارهای بازاریابی و سئو
افزایش ترافیک سایت
اولین و شاید مهمترین مزیتی که سئو به همراه دارد، افزایش ترافیک سایت است. احتمالا شما هم بارها و بارها صحبت هایی درباره اثرگذاری سئو بر روی ترافیک سایت به گوش تان خورده است. خب در این صورت باید یکبار برای همیشه تکلیف این حوزه را مشخص کنیم. ماجرا از این قرار است که شما بدون استفاده از سئو به طور درست نمی توانید بر روی مخاطب اثرگذاری لازم را داشته باشید؛ چراکه موتورهای جست وجو میلیون ها محتوا دارند که باید برای مخاطب شان دسته بندی و اولویت بندی نمایند. حالا اگر شما هیچ مزیت مشخصی برای محتوای تان در نظر نگیرید، گوگل یا دیگر موتورهای جست وجو معیاری برای ارزیابی نخواهند داشت.
متر و معیاری که موتورهای جست وجو برای رتبه بندی محتوا از آن استفاده می کنند، همین مسئله سئو است. خب شما در سئو در واقع به دغدغه ها و نیازهای مخاطب واکنش نشان می دهید. به همین خاطر طبیعی است که موتورهای جست وجو واکنش بسیار خوبی به شما نشان داده و ترافیک سایت تان نیز بیشتر شود. بنابراین اصلا نباید وضعیت سئو در گوگل را دست کم گرفت.
بازگشت سرمایه مناسب
سئو فقط در گوگل کاربرد ندارد. این روزها در شبکه های اجتماعی نیز شما باید مطابق میل کاربران عمل کنید و از سوی دیگر اصول الگوریتم شان در یادتان باشد. این مسئله برای بسیاری از بازاریاب ها سخت یا حتی غیرممکن به نظر می رسد. با این حال ما در روزنامه فرصت امروز نوع نگاه دیگری به ماجرا داریم. ماجرا از این قرار است که شما باید خودتان را برای اثرگذاری بهینه بر روی مخاطب تان آماده کرده و نشان دهید چقدر توان مناسب برای تولید محتوا بر اساس سلیقه شان دارید.
در حالی که خیلی ها از الگوریتم گوگل یا شبکه های اجتماعی نوعی غول بی شاخ و دم ترسیم می کنند، اما ماجرا کاملا برعکس است. این الگوریتم ها فقط به دنبال تضمین این نکته هستند که شما همیشه محتوایی درجه یک برای مخاطب تان طراحی خواهید کرد.
بازگشت سرمایه مناسب در حوزه سئو در واقع مبتنی بر همین توجه به سلیقه و نیاز مخاطب است. البته در برخی از موارد شما با نیازهای یکسان رو به رو نیستید. در عوض باید گروه های مختلف را در نظر گرفته و برای تمام آدم ها دست به تولید محتوا بزنید. قبول دارم این کار کمی سخت است، اما ارزش بازگشت سرمایه و اعتبار فراوان در دنیای آنلاین را دارد. خب بازگشت سرمایه که همیشه در قالب پول بیشتر نیست. گاهی اوقات شما این نکته را در افزایش اعتبار و شهرت تان مشاهده خواهید کرد. درست به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز تاکید بسیار زیادی بر روی اعتبار برندها در بازار داریم.
مطلب مرتبط: مزایای سئو محتوا برای کسب و کارهای کوچک
افزایش شناخت مخاطب از برند
آیا تا حالا برندی را دیدهاید که پس از دهه ها فعالیت در بازار کمتر کسی اصلا آن را بشناسد؟ این ماجرایی است که برای برخی از برندها روی می دهد. مسئله بی توجهی مشتریان در طول سال های اخیر تبعات بسیار وحشتناکی به همراه داشته است. درست به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز بر روی استفاده از ظرفیت های سئو برای افزایش شناخت مخاطب از برندها تاکید داریم.
کارآفرینان در حالت کلاسیک بیشتر منتظر دیگران بودند تا از کسب و کارشان خبردار شوند. این وضعیتی است که سال های سال ادامه داشته و حتی امروزه هم طرفدارهای زیادی در بازار دارد. اگر شما هم اینطور به دنیای کسب و کار نگاه می کنید، کلاه تان پس معرکه است؛ چراکه این شما هستید که باید دست به کار شده و اوضاع را تغییر دهید وگرنه هیچ پیشرفتی در کارتان ایجاد نخواهد شد.
ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم کارآفرینان برای اثرگذاری بهتر بر روی مخاطب نیاز به شناساندن برندشان به آنها دارند. در واقع شما باید از گوشه نشینی فاصله گرفته و تلاش کنید خودتان را به مشتریان نشان دهید وگرنه همیشه در برابر رقبا بازنده خواهید بود. این دقیقا همان کاری است که تولید محتوا براساس اصول سئو به شما توصیه می کند. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و اوضاع را به سود خودتان تغییر دهید.
رقابت بهتر با دیگران
اگر یادتان باشد، در ابتدای مقاله گفتیم اینکه رقبای شما در حوزه سئو فعالیت دارند، به تنهایی دلیل خوبی برای تقلید شما نیست. در اینجا قصد داریم نکته دیگری را بیان کنیم که شاید کمی عجیب به نظر برسد. یکی از کاربردهای اساسی سئو کمک به شما برای رقابت بهتر با دیگر کسب و کارهاست. خب شما که نمی توانید فقط با تکیه بر کیفیت محصول تان دست به رقابت بزنید. خیلی وقت ها مشتریان فقط به خاطر آشنایی بهتر با یک برند یا کمپین های رنگارنگ آن دست به جیب میشوند. بنابراین اگر شما ابزاری برای مقابله با رقبا نداشته باشید، سودتان بی نهایت پایین خواهد بود.
سئو به شما کمک می کند تا رقبای تان را بدون اینکه هزینه زیادی برای تان داشته باشد، شکست دهید. البته در این میان باید کمی از استعداد و هوش خودتان نیز در تولید محتوا بهره ببرید. اگر فکر کرده اید استفاده از سئو به تنهایی شما را در مسیر موفقیت به درجه ای عالی می رساند، سخت در اشتباهید. خب ترکیب میان اصول سئو و خلاقیت بازاریاب هاست که همیشه جواب می دهد. پس سعی کنید کمی هم که شده خلاقیت را در دستور کار قرار دهید.
بی شک خیلی از بازاریاب ها خیال می کنند تولید محتوا کاری است که باید همیشه به بهترین شکل ممکن انجام دهند. به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز تقریبا رویکرد متفاوتی در قبال این مسئله داریم. تولید محتوا فقط بخشی از موفقیت است. شما برای رقابت بهتر با دیگران باید محتوای تان را طوری طراحی کنید که مخاطب توان نه گفتن به آن را نداشته باشد. این مسئله ای است که پای سئو را به بحث باز می کند.
مطلب مرتبط: بهترین تکنیک های سئو برای کسب و کارها
تداوم بیشتر در دنیای کسب و کار
همه ما برندهایی را دیده ایم که پس از مدت زمانی کوتاه دیگر هیچ رد و نشانه ای از آنها در بازار به چشم نمی خورد. این مسئله ای است که برای بسیاری از بازاریاب ها دشواری بی نهایت زیادی دارد. خب بازاریاب ها که نمیتوانند دل شان را به موفقیت های مقطعی خوش کنند.
به علاوه، مدیران ارشد یک برند دوست دارند از دل سرمایه گذاری شان نتایج بلندمدت بگیرند. به همین خاطر حضور بادوام در بازار امری مهم محسوب می شود.
اگر شما در دنیای امروز موفقیت های مقطعی را نهایت آرزوی کارآفرینانه خود در نظر بگیرید، خیلی زود مشتریان نسخه تان را خواهند پیچید. در عوض تداوم تان در بازار است که حرف اول و آخر را خواهد زد. این مسئله می تواند به شما کمک کند تا در بلندمدت دامنه مشتریان وفادارتان را افزایش داده و به آنها نشان دهید اهمیت زیادی در چارچوب فعالیت تان دارند.
شاید سئو تنها ابزار و استراتژی کلیدی برای دوام یک برند در بازار نباشد، اما این استراتژی به شما کمک خواهد کرد تا اثرگذاری بهتری بر روی مخاطب تان داشته باشید. نکته کلیدی دیگری که باید سئو را براساس دامنه متنوع مخاطب تان در نظر بگیرید. خب این روزها مشتریان سلیقه های متفاوتی دارند. بنابراین باید سعی کنید روند تولید محتوای تان همسو با سلیقه های مختلف آنها باشد. وگرنه در نهایت یک گروه خاص از مشتریان را به قیمت از دست دادن سایر مشتریان در کنار خودتان نگه خواهید داشت.
کسب تجربه بهتر از تجربه مشتری
سئو به شما کمک می کند در فرآیند تولید محتوا خودتان را هرچه بهتر در جایگاه مخاطب تان قرار دهید. این مسئله ای است که معمولا بازاریاب ها خیلی بدان توجه ندارند. درست به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز فکر می کنیم یکی از ایده های مناسب در دنیای بازاریابی تلاش برای استفاده از سئو به مثابه تجربه ای برای نزدیکی بیشتر با مشتریان است.
یک بازاریاب هرچه بهتر مشتریانش را بشناسد، توانایی بیشتری برای تولید محتوا مطابق با سلیقه آنها خواهد داشت. متاسفانه این روزها خیلی از بازاریاب ها فکر می کنند باید از طریق مطالعه بازار به طور جداگانه این شناخت را به دست بیاورند. اگر نظر ما را بخواهید، سئو نوعی میانبر برای تولید محتوای باکیفیت و همچنین شناخت اصولی مخاطب است. اینطوری شما می توانید با یک تیر دو نشان بزنید؛ هم نظر مخاطب تان را جلب کرده اید، هم اینکه دیگر خبری از دردسرهای مربوط به شناخت سلیقه آنها نخواهد بود.
شاید فکر کنید قرار دادن خود به جای مشتریان کار ساده ای است. معمولا کارآفرینان این کار را با طی مسیری که مشتریان با برندشان تعامل دارد، انجام می دهند. خب شاید این امر کمی جذاب به نظر برسد، اما اثرگذاری لازم را به همراه نخواهد داشت؛ چراکه شما به طور مصنوعی این تجربه را ایجاد کرده اید. این در حالی است که سئو شما را در تجربه ای کاملا واقعی و روزمره قرار می دهد.
مطلب مرتبط: سئوی محتوا و اهمیتش در راه اندازی کسب و کار
بهبود تجربه مشتری از برند
وقتی شما تجربه مشتری از برندتان را درک می کنید، نتیجه منطقی آن توانایی تان برای بهبود این تجربه خواهد بود. این مسئله به شما کمک می کند به مرور زمان بدل به برندی بی نهایت جذاب و مورد علاقه مشتریان شوید. فکر می کنم شما هم نسبت به میزان بالای وفاداری مشتریان به برندهایی مثل نایک شک دارید. خب این امر اصلا ربطی به جادو ندارد، در عوض پای بهبود مداوم کیفیت خدمات در میان است. این دقیقا کاری است که سئو با ارائه تصویری منسجم از مشتریان برای تان ممکن خواهد کرد.
یادتان نرود، شما نمی توانید دائما درجا زده و انتظار داشته باشید مشتریان استقبال بی نهایت خوبی از کسب و کارتان داشته باشند. این مسئله ای است که معمولا بازاریاب ها را در شرایط بی نهایت دشواری قرار می دهد. بنابراین بد نیست به جای اینکه دائما خود را درگیر اشتباهات رایج در رابطه با مخاطب تان کنید، کمی هم که شده به فکر استفاده از ظرفیتتان برای پیشرفت باشید. اینطوری توانایی بیشتری برای رقابت با دیگر برندها خواهید داشت.
بهبود تجربه مشتریان امری نیست که یک بار برای همیشه روی دهد. در عوض شما باید فعالیت تان در این حوزه را به طور مداوم بهبود بخشید. وگرنه خیلی زود دامنه مشکلات تان بیشتر شده و دیگر شانسی برای جلب نظر مخاطب نخواهید داشت. خب انتظارات مشتریان از برندها در طول سال های اخیر رشد بی نهایت زیادی داشته است. پس نباید فکر کنید مشتریان تحت هر شرایطی با شما کنار آمده و وضعیت را تحمل خواهند کرد.
سخن پایانی
سئو حوزه ای بی نهایت جذاب برای فعالیت بازاریاب ها و به طور کلی کارآفرینان محسوب می شود. البته خیلی از کارآفرینان هنوز اهمیت این حوزه را درک نکرده اند. در عوض خیال می کنند همین که دیگران در حوزه سئو کار می کنند، برای الگوبرداری آنها نیز کافی است. خب این رویکردی است که ما در طول مقاله سعی در نفی آن داشتیم. در عوض سراغ بررسی برخی از مزایایی رفتیم که به شما برای ارزیابی دقیق وضعیت سئو و تاثیرش بر روی حوزه کاری تان کمک می کند. این امر به در نهایت موجب تصمیم گیری بهتر شما در حوزه مورد بحث خواهد شد.
مطلب مرتبط: تکنیک های مدیریت سئو برای کسب و کارهای کوچک
شما الان اطلاعات کافی برای تصمیم گیری درباره حوزه سئو را دارید. فکر می کنم دیگر نگاه تان به این حوزه مثل قبل نباشد، چراکه حالا مزایای سئو برای تان کاملا روشن شده و می دانید چطور با استفاده از آن می توانید تغییری اساسی در کارتان ایجاد کنید. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و اوضاع را به سود خودتان تغییر دهید. هرجا هم نیاز به راهنمایی داشتید، می توانید روی ما حساب کنید. کارشناس های ما در روزنامه فرصت امروز همیشه آماده کمک به شما هستند.
منابع: