وقتی یک بازار تازه در دنیای کسب و کار سر و کله اش پیدا می شود، خیلی از کارآفرینان به امید اینکه روزهای خوشی در انتظارشان خواهد بود، شروع به سرمایه گذاری در آن حوزه می کنند. این اتفاقی است که خیلی وقت ها با سرعت زیادی روی داده و حتی فرصت هرگونه تحلیلی را نیز از کارآفرینان می گیرد. شاید به همین خاطر کمتر کسی توانایی تفکیک میان فرصت های خوب سرمایه گذاری و تله های رایج را نداشته باشد. این امر موجب می شود تا کارآفرینان نتوانند به خوبی از فرصت های پیش رو استفاده کرده و خودشان را در موقعیت بهتری قرار دهند. درست به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم هر بازار نوظهوری نباید فرصتی برای کسب سود انگاشته شود.
یک مثال داغ درباره بازارهای نوظهور مربوط به هوش مصنوعی است. در حالی که برندهای بزرگی مثل گوگل و سامسونگ وارد این حوزه شده اند، برخی دیگر هنوز واکنشی نسبت به آن نداشته اند. این امر ناشی از تجزیه و تحلیل ریسک ها و مزایای ورود به چنین بازاری است. خب اگر یک کسب و کار وارد حوزه ای شده و نتواند سود خوبی از آن به دست بیاورد، نه تنها ضرر مالی خواهد کرد، بلکه پیش مشتریانش هم سنگ روی یخ خواهد شد.
ما در این مقاله قصد نداریم شما را نسبت به خطرهای مربوط به سرمایه گذاری در بازارهای نوظهور حسابی بترسانیم. در عوض هدف اصلی ما تلاش برای استفاده از چارچوبی منطقی برای ارزیابی مزایا و ریسک های بازارهای نوظهور به طور همزمان است. این امر به شما فرصت خوبی برای ارزیابی درست و اصولی شرایط خواهد داد. به این ترتیب دیگر مشکل زیادی از نقطه نظر تعامل با مخاطب هدف پیش روی تان نخواهد بود. این مسئله ای است که می تواند برای شما شرایط بسیار متفاوتی به همراه بیاورد.
چه بسا بازاری که فکر می کنید مزایای بی نهایت زیادی برای تان به همراه دارد، چیزی به غیر از شکست نباشد. خب در این صورت شما باید خیلی دقیق اوضاع را بررسی کرده و نشان دهید تا چه میزان فرصت برای بهبود شرایط دارید. اگر شما هم دوست دارید ورودتان به یک بازار نوظهور همراه با شانس زیادی از موفقیت باشد، بد نیست در ادامه با ما همراه باشید. یادتان نرود، تصمیم گیرنده نهایی درباره سرنوشت برندتان فقط خودتان هستید. پس باید این تصمیم را هرچه بهتر گرفته تا جایی برای پشیمانی باقی نماند.
خب اجازه دهید اول از همه با خطر ناگوار کارمان را شروع کنیم. مسئله مهم اینکه احتمال مواجهه با مشکلات فراوان در پی ورود به یک بازار نوظهور بی نهایت زیاد است. خب شما نمی توانید انتظار ثبات یا حتی پیش بینی های دقیق درباره یک بازار نوظهور را داشته باشید. این امر می تواند مشکلات زیادی برای شما به همراه داشته و کارتان را نیز بی نهایت سخت سازد.
مطلب مرتبط: تکنیک های سرمایه گذاری مطمئن در بازار سرمایه
ما در این بخش به مرور برخی از مهمترین مشکلاتی که در پی ورود به یک بازار نوظهور برای تان پیش خواهد آمد، اشاره خواهیم کرد. این ریسک ها در صورتی که ارزش بازار مورد نظر بالا باشد، شاید به چشم نیاید. با این حال بد نیست قبل از تصمیم گیری عجولانه کمی کارتان را با صبر و بردباری همراه سازید. این امر می تواند موقعیت بسیار بهتری برای شما در بازار ایجاد کند.
بی ثباتی اقتصادی و سیاسی
اولین چالشی که پیش روی شما قرار دارد، انواع بی ثباتی است. خب بازاری مثل تایوان را در نظر بگیرید؛ خیلی از سرمایه گذارهای آمریکایی از دهه های قبل نسبت به انواع بی ثباتی سیاسی در این منطقه ابراز نگرانی کرده اند. شاید بعد از مدت ها حالا زمان بروز این بی ثباتی ها در پی درگیری با چین فرا رسیده باشد. مسئله کلیدی در این میان امنیت سرمایه گذاری است. خب کسی دوست ندارد سرمایه اش به راحتی از دست برود. به همین خاطر شما باید خودتان را برای برخوردی سخت در بازارهای نوظهور آماده سازید.
بد نیست گاهی اوقات ارزیابی تان از یک بازار نوظهور کمی دقیق تر صورت گیرد. این امر می تواند برای شما مزایای بسیار زیادی به همراه داشته و نشان دهد تا چه میزان کارتان به خوبی پیش می رود. مثلا می توانید با کارشناس های اقتصادی و سیاسی درباره آینده یک منطقه صحبت کنید.
شاید بحران های سیاسی بر روی وضعیت شرکت ها یا حوزه های فناوری نوظهور کمتر اثرگذار باشد. به همین خاطر شما باید جنبه های دیگری از ماجرا را مورد واکاوی قرار دهید. این امر می تواند برای شما به مثابه عاملی مهم در مسیر تکامل لحاظ شود؛ چراکه از یکسو دیگر لازم نیست نگران معادلات سیاسی و باشید از سوی دیگر باید کمی بیشتر به وضعیت اقتصادی توجه کنید.
زمانی که در دهه 90 میلادی فناوری اینترنت وارد خانه های مردم شد، بسیاری از کارآفرینان به دنبال سرمایه گذاری در این حوزه بودند. با این حال از نظر اقتصادی نیاز به انباشت سرمایه و استفاده از اعتبار مالی بسیار زیادی برای ورود به این حوزه بود. همین امر موجب شد تا شرکت های چینی خیلی دیرتر از سایر برندها وارد این حوزه شوند. این امر نه صرفا یک عقب ماندگی از نظر فناوری، بلکه نوعی دوراندیشی اقتصادی بود؛ چراکه شرکت های چینی برخلاف دیگر رقبا امکان پذیرش ریسک های بزرگ در این رابطه را نداشتند.
سوددهی نامنظم
اگر انتظار بازگشت سرمایه با سریع ترین سرعت ممکن در بازارهای نوظهور را دارید، باید کمی ناامیدتان کنیم؛ چراکه این مسئله قرار نیست به سادگی برای شما روی دهد. نکته کلیدی در این میان تلاش شما برای استفاده از بازارهای نوظهور به مثابه نوعی سرمایه گذاری میان مدت است؛ چراکه در یک بازار تازه هنوز منطق خاصی جاری نیست. بنابراین اگر انتظار الگوهایی مثل یک بازار معمولی را داشته باشید، خیلی زود ذوق تان کور خواهد شد. این مسئله ای است که می تواند در بلندمدت حسابی برای تان دردسرساز شود. پس بهتر است یک بار برای همیشه دور ساز و کارهای عجیب در رابطه با بازارهای نوظهور را خط بکشید.
معمولا شروع یک کسب و کار تازه در بازاری نوظهور نیازمند اعتباری هرچند اندک است. درست به همین خاطر معمولا برندهایی که در حوزه های مختلف سرمایه ای برای خودشان کسب کرده اند، اقدام به ورود به یک بازار تازه می کنند. این امر می تواند امنیت مالی بیشتری برای شما و سهامداران تان به همراه داشته باشد. درست به همین خاطر بد نیست کمی هم که شده به فکر امنیت سرمایه تان باشید. به زبان ساده تر، بد نیست کمی هم که شده شروع کار با بازارهای مطمئن و منطقی را در دستور کار قرار دهید. این امر می تواند برای شما نتایج بسیار بهتری به همراه داشته و کارتان را نیز ساده تر از هر زمان دیگری سازد.
مطلب مرتبط: ۱۰ راه ساده برای سرمایه گذاری پس انداز
اگر توانایی انطباق با شرایط سوددهی نامنظم را ندارید، به نظرم ورود به بازارهای تازه دردی از شما دوا نخواهد کرد. این امر می تواند برای شما دردسرهای زیادی به همراه داشته و حتی شرایط مالی شرکت تان را نیز با بحران های تکرارنشدنی رو به رو سازد. به همین خاطر بد نیست قبل از اینکه با عجله کارتان را انتخاب کنید، کمی درباره اش فکر کنید.
ریسک های اجتماعی و زیست محیطی
امروزه مشتریان نسبت به نحوه فعالیت برندها در بازار حساسیت بسیار زیادی دارند. این مسئله موجب شده تا بسیاری از برندها توانایی اثرگذاری درست و حسابی بر روی مشتریان را نداشته باشند. مثلا شرکت های تولید مواد غذایی نسبت به شیوه تهیه مواد اولیه و نحوه پرورش انواع دام مورد بازخواست مشتریان قرار می گیرند. این مسئله درباره برندهای آرایشی و بهداشتی نیز مصداق دارد. چراکه مشتریان دوست ندارند از برندهایی خرید کنند که آزمایش حیوانی داشته و موجب آسیب پایدار به محیط زیست می شوند. این مسئله می تواند دردسرهای مربوط به تعامل شما با مخاطب را حسابی افزایش دهد.
شما به عنوان یک تازه وارد به بازار درکی از شرایط آن ندارید. این امر می تواند برای شما دردسر بزرگی محسوب شود. خب وقتی هنوز شناختی از یک بازار ندارید، احتمال مواجهه با هر مشکلی نیز هست. بنابراین قدرت پیش بینی تان به طور محسوسی کاهش پیدا می کند.
گاهی اوقات مسئولیت پذیری یک برند در قبال مشتریان با ورود به یک بازار تازه زیر سوال می رود. مثلا برندهایی که در اروپا مربوط به رعایت نکات مرتبط با گارهای گلخانه ای هستند، معمولا در سایر قارهها چنین تعهدات سفت و سختی را ندارند. درست به همین خاطر گاهی اوقات مشتریان کمپین هایی برای تحریم این برندها به دلیل آسیب به محیط زیست در بازارهای دیگر راه می اندازند. اگر حواس تان نباشد، امنیت مالی برندتان و اعتبارش در نگاه مشتریان خیلی زود از بین خواهد رفت. درست به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز مطالعه اولیه یک بازار را امری بی نهایت مهم می دانیم. این نکته می تواند برای شما به مثابه فرآیندی مهم برای اثرگذاری بر روی مخاطب لحاظ شود.
ریسک های مربوط به تکنولوژی
یک بازار تازه مثل کنسول های بازی سه بعدی یا هوش مصنوعی نیازمند استفاده از فناوری های تازه است. شرکت هایی که هنوز با این فناوری های تازه میانه خوبی ندارند، همیشه در خطر خواهند بود. خب شما وقتی از یک فناوری سردر نمی آورید، اصلا بعید نیست در شرایط بسیار دشواری قرار گرفته و توانایی تان برای تعامل با مخاطب را از دست بدهید.
امروزه مشتریان سوالات بسیار زیادی در رابطه با برندها دارند. درست به همین خاطر اگر شما کمی هم ضعف نشان دهید، مشتریان نسبت به مهارت تان تردید خواهند کرد. این درست همان زمانی است که شما دیگر نمی توانید کارتان در بازار را به خوبی پیش برده و نشان دهید تا چه میزان مهارت و تخصص در یک حوزه دارید.
وقتی اعتبار یک برند به عنوان کسب و کاری متخصص در یک حوزه از بین برود، جذب مشتری بدل به ماموریتی غیرممکن می شود. به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم شما باید استراتژی متفاوتی در مقایسه با رقبای تان در بازار داشته باشید.
نکتهای که در این میان باید به خوبی رعایت کنید، مسئله مربوط به استخدام کارشناس های حرفه ای در یک حوزه برای بهبود شرایط است. این امر می تواند وضعیت را به طور قابل ملاحظه ای تغییر داده و حتی نوع نگاه تان به عرصه کسب و کار را نیز با مشکل رو به رو سازد.
یادتان نرود، در شرایط کنونی بسیاری از برندها برای بهبود وضعیت شان در بازار نیاز به کمکهای فوری دارند. اگر شما نتوانید این کمک را خودتان فراهم کنید، باید سراغ منابع خارجی بروید. یک ایده خوب در این میان همکاری با انواع فریلنسرهاست. این نکته به شما برای تعامل بهتر با مخاطب کمک کرده و شرایط تان در بازار را نیز تغییر می دهد. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و کمی هم که شده تخصص تان در بازار را افزایش دهید.
مطلب مرتبط: نکاتی برای سرمایه گذاری موفق
حالا به بخش خوش داستان می رسیم. جایی که قرار است کمی هم که شده درباره مزایای سرمایه گذاری در یک بازار نوظهور حرف بزنیم. خب دنیای کسب و کار که همیشه همراه با مشکلات اساسی نیست. گاهی اوقات امکان لذت بردن از بازارهای تازه و افزایش اعتبار برند نیز وجود دارد.
پتانسیل رشد بالا
اولین و شاید مهمترین مزیت سرمایه گذاری در یک بازار نوظهور مربوط به پتانسیل بالای رشد آن است. خب یک بازار مثل هوش مصنوعی همین حالا هم رشد زیادی کرده اما هنوز به پایان مسیر نرسیده است. این امر موجب می شود بسیاری از سرمایه داران نسبت به حضور در این فضا ترغیب شده و خودشان را به عنوان یک کسب و کار تازه وارد میدان کنند. شاید این مسئله از نظر شما خیلی ترسناک ناشد، اما اگر با دقت به مسئله نگاه کنیم، دیگر جای تردیدی باقی نخواهد ماند.
خب یک بازار با پتانسیل بالا احتمال یادگیری در فرآیند سرمایه گذاری را افزایش می دهد. مثلا وقتی اولین نسل از کنسول های گیم روانه بازار شد، شاید کمی کارآفرینی درباره ماهیت آن اطلاع دقیقی داشت. با این حال درگیر شدن در فرآیند طراحی کنسول به کارآفرینان فرصت آشنایی با نکات بسیار زیادی را داد. این مسئله دقیقا برای شما نیز مصداق خواهد داشت.
قبول دارم ورود به بازارهای تازه همیشه همراه با مقداری ترس است، اما شما نباید اجازه دهید چنین ترس هایی برای تان تصمیم گیری کند. در عوض بهتر است عزم تان را جزم کرده و نشان دهید تا چه میزان خودتان فرصت تصمیم گیری برای کسب و کارتان را دارید.
فراموش نکنید، در دنیای کسب و کار بسیاری از برندها نیازمند استفاده از شرایط متفاوتی هستند. گاهی اوقات ورود به یک بازار تازه می تواند شما را از شکست های حتمی نجات دهد. به همین خاطر می توانید روی پتانسیل یک بازار نوظهور برای نجات برندتان حساب باز کنید.
سودهای ترکیبی
اگرچه روند سوددهی در بازارهای نوظهور کمی مورد شک و تردید قرار دارد، اما شما می توانید روی سودهای ترکیبی حساب کنید. بدین معنا که حضورتان در یک بازار تازه در عمل موجب بهبود شرایط تان در زمینه های دیگر نیز شود. پس بهتر است قبل از اینکه کارتان را با عجله شروع کنید، خوب درباره تاثیر حضورتان در یک بازار تازه بر روی سایر حوزه های فعالیت فکر کنید.
مطلب مرتبط: 4 روش برای رشد و توسعه سرمایه گذاری
مسئله ای که در اینجا امکان بررسی اش وجود دارد، تاثیر حضور برند سونی در حوزه تولید لوازم خانگی مثل تلویزیون و سینمای خانواده بر روی تمایل مشتریان برای خرید کنسول بازی این برند است. خب این مسئله ای است که جذابیت خرید از سونی را چند برابر کرده است. وقتی یک برند قبلا در حوزه ای مرتبط امتحانش را پس داده باشد، دیگر جایی برای شک و تردید باقی نخواهد ماند.
اگر شما قبلا در حوزه های مرتبط با فعالیت کنونی تان امتحان خود را پس داده اید، حالا در بازارهای نوظهور شانس بیشتری برای موفقیت خواهید داشت. نکته جالب اینکه سود دریافتی شما در این حالت وضعیت ترکیبی خواهد داشت. بنابراین به خوبی می توانید روی آن حساب کرده و وضعیت تان در بازار را بهبود بخشید.
یادتان نرود، دنیای کسب و کار پر از شوک های اقتصادی است که می تواند برای هر برندی مرگبار باشد. درست به همین خاطر باید همیشه خودتان را برای دست و پنجه نرم کردن با شرایط سخت آماده نگه دارید. این مسئله ای است که می تواند در بلندمدت اوضاع تان در بازار را به طور قابل ملاحظه ای تغییر دهد. به همین خاطر بد نیست قبل از اینکه شرایط برای تان خیلی پیچیده شود، کمی هم که شده درباره سودهای ترکیبی و اثرات آن بر روی بقای برندتان فکر کنید. این امر بدون هیچ شک و تردیدی انگیزه تان برای حضور در یک بازار تازه را تقویت خواهد کرد.
توسعه دامنه مشتریان
وقتی شما در یک بازار نوظهور سرمایه گذاری می کنید، دامنه مشتریان تان نیز به طور حیرت انگیزی افزایش پیدا خواهد کرد. این نکته ای است که می تواند شرایط شما را به طور قابل ملاحظه ای تغییر دهد. خب به جای اینکه نگران از دست دادن مشتریان به طور مداوم باشید، می توانید خیلی ساده تر دامنه مخاطب تان را توسعه دهید.
امروزه دسترسی به مشتریان بیشتر به مثابه افزایش فروش خواهد بود. بنابراین شما اصلا نباید به سادگی از کنار فرصت های متعدد برای افزایش فروش تان عبور کنید. این امر می تواند شرایط شما را به طور اساسی تغییر داده و موجب موفقیت تان در بازار شود. پس نگران چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و اوضاع را به سود خودتان تغییر دهید.
یادتان باشد، افزایش دامنه مشتریان همیشه کار ساده ای نیست. این امر مسئولیت شما در بازار را نیز به طور قابل ملاحظه ای تقویت خواهد کرد. بنابراین تا حد زیادی باید به فکر نتایج این انتخاب برای برندتان باشید وگرنه اصلا بعید نیست مشکلات پردامنه ای برای تعامل با مشتریان گریبان تان را بگیرد. آن وقت دیگر هیچ شانس مشخصی برای تعامل بهینه با مخاطب تان نخواهید داشت.
اگر هنوز نسبت به توانایی برندتان برای تعامل با مخاطب هدف شک و تردید دارید، می توانید کمی ورودتان به یک بازار تازه را به تعویق بیندازید. این امر به شما فرصت خوبی برای خودنمایی در بازار داده و کارتان را نیز بهتر مدیریت خواهد کرد. البته در این میان نباید موضوع را بی نهایت طولانی کنید؛ چراکه ممکن است تازگی یک بازار از بین رفته و از سوی دیگر رقبای بی نهایت بزرگی برای خودتان پیدا کنید. پس همیشه سعی کنید به موقع و تا دیر نشده وارد یک بازار تازه شوید. اینطوری همیشه فرصت تعامل درست و حسابی با مشتریان تان را خواهید داشت. ماجرا جالب شد، نه؟
سخن پایانی
سرمایه گذاری در یک بازار نوظهور ریسک ها و مزایای مختلفی به همراه دارد. بسیاری از کارآفرینان نسبت به سرمایه گذاری در این حوزه تردیدهای جدی دارند. به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم شما باید با یک ارزیابی درست و دقیق نسبت به این مسئله تصمیم گیری کنید. هدف ما در این مقاله فراهم سازی شرایط مناسب برای ارزیابی دقیق از اوضاع بود.
مطلب مرتبط: چگونه سرمایه گذاری موفقی داشته باشیم؟
شما الان امکان ارزیابی مزایا و ریسک های سرمایه گذاری در یک بازار تازه را دارید. این امر می تواند در بلندمدت برای شما متر و معیار مشخصی برای ارزیابی بازارهای مختلف فراهم سازد. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و اوضاع را به سود خودتان تغییر دهید. تصمیم گیری درباره ورود به یک بازار یا کنار گذاشتن آن از بلاتکلیفی بهتر است. هرجا هم نیاز به راهنمایی داشته یا کارتان گره خورد، ما را فراموش نکنید. کارشناس های ما در روزنامه فرصت امروز همیشه آماده کمک به شما و کسب و کارتان هستند.
منابع: