تولید محتوا ساده ترین کاری نیست که در عرصه کسب و کار صورت می گیرد. خیلی ها فکر می کنند کمپین های بازاریابی یا حتی ویدئوهایی که اینفلوئنسرها در شبکه های اجتماعی منتشر می کنند، حاصل یک دورهمی ساده و ایده های بی نهایت ابتدایی است. خب اگر ماجرا اینطوری بود، امروزه بسیاری از مردم دنیا اینفلوئنسرهایی با سرمایه چند میلیون دلاری بودند. واقعیت این است که کسب توجه کاربران در شبکه های اجتماعی و به طور کلی فضای آنلاین اصلا ساده نیست. به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم شما برای اثرگذاری بر روی مخاطب تان نه تنها یک محتوای درجه یک، بلکه تیتری عالی نیز لازم دارید.
بسیاری از کارآفرینان خیال می کنند اثرگذاری بر روی مخاطب هدف اولویت اول آنها در دنیای آنلاین نیست. خب در این صورت باید ذهنیت کلی در این رابطه را تغییر داد. راستش را بخواهید، امروزه مردم بیشتر خریدشان را به طور آنلاین انجام می دهند. بنابراین اگر شما شانس تان برای جلب نظر مخاطب در این رابطه را امتحان نکنید، خیلی زود از نظر مالی و همچنین میزان اعتماد مخاطب با مشکلات جدی رو به رو خواهید شد.
آیا تا حالا دقت کرده اید یک تیتر خوب چقدر در جلب نظر افراد تاثیر دارد؟ معمولا کمتر کسی این نکته را واکاوی می کند، اما از آنجایی که ما در روزنامه فرصت امروز اصلا دوست ندارید نکات طلایی را پشت گوش بیندازیم، قصد داریم در این مقاله کمی درباره اهمیت تیترهای خوب و نحوه طراحی آنها با شما گپ بزنیم.
راستش را بخواهید، یک تیتر خوب در همان نگاه اول ذهن فرد را درگیر می کند. اینطوری شما می توانید بدون هیچ دردسری کارتان را جلو برده و نگران از دست دادن مخاطب در همان برخورد اول نباشید. باور کنید یا نه، خیلی از کمپین های بازاریابی فقط به خاطر اینکه در لحظه اول توجه مخاطب را جلب نمی کنند، شکست می خورند. این در حالی است که اگر شما کمی هم که شده به فکر تیترهای مناسب باشید، محتوای تان شانس دوچندانی برای خودنمایی خواهد یافت.
شما در این مقاله نه تنها با دلایل اهمیت یک تیتر خوب آشنا می شوید، بلکه در یک چشم انداز بلندمدت کارایی هرچه بیشتر این تیترها را نیز متوجه خواهید شد. در ادامه نیز تکنیک های کاربردی برای طراحی تیترهای مناسب در این میان را به شما یاد خواهیم داد. خب اجازه دهید کم کم ماجراجویی مان در دنیای کسب و کار را شروع کنیم.
تیم بازاریابی را در نظر بگیرید که با کلی زحمت یک کمپین عالی با حضور ستاره ای از دنیای فوتبال را طراحی کرده است. بی شک کمپین موردنظر باید خود به خود درآمد بسیار خوبی برای کارآفرینان به همراه داشته باشد. با این حال یک تیتر معمولی یا بد می تواند تمام زحمات را بر باد دهد. درست به همین خاطر استفاده از تیتر درست در دنیای کسب و کار امر بی نهایت مهمی محسوب می شود.
مطلب مرتبط: اهمیت تیترهای جذاب در بازاریابی و تولید محتوا
ما در روزنامه فرصت امروز همیشه برای اثرگذاری بهتر بر روی مخاطب هدف به دنبال استفاده از راهکارهای کاربردی هستیم. خب اگر طراحی تیتر جذاب تا این اندازه مهم است، باید کمی درباره دلایل این اهمیت نیز حرف بزنیم. ما در این بخش سعی می کنیم این اهمیت را به طور کامل به شما نشان دهیم.
گاهی اوقات کارآفرینان درباره میزان بازنشر محتوای بازاریابی شان حسابی شاکی هستند. انگار که این وظیفه اصلی بازاریاب ها در زمینه انتشار محتوا محسوب می شود. وقتی هم سراغ بازاریاب ها را بگیرید، با بهانه های مختلف رو به رو خواهید شد. در نهایت نیز تمام مسئولیت ها متوجه کاربران یا مشتریان می شود.
خب مشتریان برای اینکه محتوای یک برند را بازنشر دهند، نیاز به دلایل زیادی دارند. این امر می تواند برای بسیاری از کسب و کارها بی نهایت مهم تلقی گردد. برخی از کارآفرینان خیال می کنند مشتریان باید تحت هر شرایطی محتوای آنها را پسندیده و مورد بازنشر قرار دهند. در حالی که در بازار واقعی اصلا از این خبرها نیست.
یک تیتر جذاب درست در این شرایط حساس به داد شما خواهد رسید. شما با تکیه بر یک تیتر مناسب می توانید میزان اثرگذاری بر روی مخاطب هدف را به طور قابل ملاحظه ای افزایش دهید. اینطوری نه تنها کاربران روی خوشی به محتوای شما نشان خواهند داد، بلکه انگیزه شان برای به اشتراک گذاشتن آن با دوستان شان هم بیشتر می شود.
هیچ کس دوست ندارد محتوایی به درد نخور را با دوستانش در میان بگذارد. درست به همین خاطر شما باید همیشه به دنبال تولید کمپین های جذاب برای مخاطب باشید. اینطوری بازنشر آن تضمین می شود. در این میان یک تیتر خوب نشانه تضمین کیفیت محتواست. به طوری که مخاطب با نگاه به آن متوجه کیفیت کلی محتوا خواهد شد.
کاربران در دنیای آنلاین فقط تیترها را مطالعه می کنند!
کاربران در دنیای آنلاین به جای اینکه وقت شان را سر مطالعه دقیق محتوا کنند، به طور سرسری از کنار تیترها عبور می کنند. این امر اهمیت بسیار زیادی برای کسب و کارها داشته و باید نکته ای اساسی برای آنها لحاظ شود.
اگر شما در شرایط کنونی روی محتوای تان خیلی سرمایه گذاری کرده اما تیترهای معمولی داشته باشید، کمپین تان با سر زمین می خورد. خب کاربران اصلا دوست ندارند یک محتوای طولانی را مورد بررسی قرار دهند. اگر یادتان باشد، ما همیشه در روزنامه فرصت امروز بر روی کاهش حداکثری حجم محتوا تاکید داریم. به همین خاطر ضروری است در دنیای فعلی برای بهبود وضعیت تان هم که شده کمی کمپین ها را جمع و جور طراحی کنید.
یک تیتر جذاب به مخاطب نشان می دهد که چه چیزی در ادامه در انتظارش خواهد بود. به همین خاطر اگر محتوای موردنظر را مورد توجه قرار دهید، کارتان خیلی راحت تر می شود. این نکته ای است که بسیاری از اوقات بازاریاب ها به طور درست مورد توجه قرار نمی دهند.
به همین خاطر بد نیست بیشتر وقت تان را نه روی طراحی محتوا، بلکه مسئله تیترها قرار دهید. این امر به شما تجربه ای بهتر در زمینه تعامل با مخاطب خواهد داد.
مطلب مرتبط: طراحی تیترهای جذاب برای افزایش ترافیک محتوا
محتوای بدون تیتر هیچ معنایی ندارد
محتوایی که تیتر نداشته باشد، اصلا معنایی ندارد. مثل این است که شما یک کتاب اقتصادی دست تان گرفته باشید و از همان صفحه اول کلی متن جلوی تان باشید؛ بدون هیچ تیتر یا حتی فهرستی از مطالب!
بی شک کتاب بالا نه تنها فروشی در بازار نخواهد کرد، بلکه اصلا به درد کسی هم نمی خورد. این مسئله برای بسیاری از کارآفرینان حسابی عجیب یا حتی غیرمنتظره به نظر می رسد. ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم کارآفرینان برای بهبود اوضاع شان نیاز به جذاب تر ساختن کمپین ها دارند. این دقیقا همان کاری است که تیتر خوب برای شما انجام خواهد داد.
یک تیتر خوب به شما کمک می کند تا میزان اثرگذاری بر روی مخاطب را تقویت کنید. به علاوه، تیترها نشان دهنده میزان مهارت یک بازاریاب در طراحی محتواست. پس اگر دوست دارید در افق بلندمدت فرصت های بیشتری برای بهبود اوضاع تان در بازار پیدا کنید، بد نیست کمی هم که شده به فکر استفاده از تیترهای جذاب در این میان باشید.
تیتر جذاب چطور خلق می شود؟
حالا که درباره تیترها و اهمیت شان در دنیای بازاریابی حرف زدیم، نوبتی هم باشد باید سراغ نحوه خلق یک تیتر جذاب برویم. اصلا یک تیتر جذاب چطور طراحی می شود؟ از چه تکنیک هایی در این میان باید سود برد؟ این مسئله ای است که برای بسیاری از بازاریاب ها حیاتی به نظر می رسد. درست به همین خاطر ما در این مقاله قصد داریم برخی از مهمترین نکات در این رابطه را با شما در میان بگذاریم. پس با ما همراه باشید تا بدل به یک کارشناس همه فن حریف در زمینه طراحی تیتر شوید.
استفاده از اعداد و آمار در تیتر
اعداد همیشه ذهن انسان را بیشتر از هر چیز دیگری درگیر می کند. این مسئله برای بسیاری از کارآفرینان حیاتی بوده و حتی مرز میان کمپین های برنده و بازنده را رسم می کند. درست به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم شما برای اثرگذاری بر روی مخاطب هم که شده باید از اعداد بیشتر استفاده کنید.
گاهی اوقات بازاریاب ها در رابطه با تعهدات یا وضعیت برندشان حرف های بدون سند و مدرکی ارائه می دهند. این امر در حالی است که گاهی اوقات مخاطب نیاز دارد تا درک دقیق تری از وضعیت داشته باشند. این امر موجب می شود تا تیترهایی که بدون اعداد یا ارقام دقیق باشد، مورد توجه کمتری قرار گیرد.
مطلب مرتبط: چالش انتخاب تیتر مناسب
وقتی شما از اعداد با منابع معتبر سود می برید، کارتان خیلی راحت تر خواهد شد. این امر به شما کمک می کند تا میزان اثرگذاری بسیار بیشتری بر روی مخاطب داشته و اوضاع تان را نیز بهبود بخشید.
یادتان باشد، نیاز شما به استفاده از اعداد و ارقام نباید همراه با کلک های رایج باشد. خب شما باید از آمارهای دقیق سود ببرید. این امر به شما کمک می کند تا میزان اثرگذاری بسیار بهتری بر روی مخاطب را تجربه کرده و شانس تان در این میان نیز تقویت شود.
بهترین توصیه در این میان ارزیابی وضعیت رقباست. البته شما باید روی رقبای بزرگ تان دست بگذارید. این امر به شما کمک خواهد کرد تا وضعیت تان را خیلی بهتر بررسی کرده و دیگر نیازی به نگرانی هم نداشته باشید.
ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم کارآفرینان برای بهبود اوضاع شان هم که شده باید سراغ برندهای بزرگ دنیا بروند. اینطوری شما شانس خیلی بهتری برای نزدیک شدن به سطح آنها خواهید داشت.
ارائه پیشنهادی جذاب
تیتر شما باید همراه با یک پیشنهاد جذاب برای مخاطب باشد. مثلا به این تیترها توجه کنید: «رازهای بازیگری از زبان تام کروز». بی شک تیتر موردنظر نه تنها یک پیشنهاد آموزشی است، بلکه با ارجاع به یک بازیگر شناخته شده نظر مخاطب را حسابی جلب می کند. درست به همین خاطر در دنیا بسیاری از برندها به دنیال همکاری تجاری با چهره های شناخته شده هستند.
اگر شما نتوانید همکاری تان با دیگران در دنیای کسب و کار را توسعه دهید، شاید خیلی وقت ها دچار مشکل شوید. یکی از نکاتی که در این میان باید همیشه مورد توجه تان قرار گیرد، مسئله مربوط به پیشنهادهای جذاب برای مخاطب است. خب شما که قرار نیست از این پیشنهاد استقبال کنید. پس دست از لجبازی برداشته و مخاطب تان را در کانون توجه قرار دهید.
خیلی از برندها هنوز هم بازنمایی سلیقه شخصی مدیران هستند. اگر شما هم چنین وضعیتی در شرکت تان دارید، بد نیست هرچه زودتر اوضاع را تغییر داده و براساس سلیقه شخصی مخاطب دست به طراحی تیتر بزنید.
استفاده از سلیقه مخاطب شاید کمی سخت تر از حالت های سنتی باشد. شما در این میان باید مطالعه دقیقی درباره بازار داشته و نگاه تان نسبت به مشتریان را نیز تا حد امکان تغییر دهید. این امر در حالی که نسبتا ساده به نظر می رسد، اما بار مسئولیت خاص خودش را نیز خواهد داشت. درست به همین خاطر گاهی اوقات در دنیای کسب و کار با واکنش های منفی از سوی مخاطب رو به رو می شود.
هر چقدر پیشنهاد شما در تیتر اصلی محتوا جذاب تر به نظر برسد، انگیزه مخاطب برای بازنشر یا حتی مطالعه اش بیشتر می شود. بنابراین شما می توانید بدون هیچ مشکلی در این رابطه دست به فعالیت زده و مشکلات تان را نیز یکی پس از دیگری حل و فصل کنید. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و انواع پیشنهادهای جذاب را کنار هم قرار دهید.
شخصی سازی تیتر
شما قرار نیست یک تیتر کاملا تکراری جلوی روی مخاطب تان قرار داده و انتظار داشته باشید جذابیت بی نهایت زیادی برای آنها خلق کنید. خب مخاطب نیز درک خاص خودش از وضعیت را دارد. بنابراین اگر شما اوضاع را خیلی ساده انگارانه توصیف کنید، بی شک چالش های زیادی در ادامه راه خواهید داشت. این مسئله ای است که گاهی اوقات برای کارآفرینان حسابی دردسرساز می شود.
مطلب مرتبط: روش های کاربردی برای نوشتن تیتر جذاب
وقتی درباره شخصی سازی حرف می زنیم، قرار نیست فقط سلیقه یا تغییر رفتار مشتری در بازار را در کانون توجه قرار دهید. گاهی اوقات بد نیست به فکر جزییات منحصر به فرد برندتان هم باشید. مثلا اینکه برند شما تا چه میزان برای مخاطب جذابیت هویتی دارد، نکته کلیدی محسوب می شود. شما با تکیه بر هویت خاص برندتان می توانید تیترهای شخصی سازی شده جلوی آنها قرار دهید. این طوری نه تنها کلیشه های رایج را دنبال نمی کنید، بلکه به مرور زمان بدل به برندی بی نهایت جذاب و شناخته شده برای مخاطب تان خواهید شد.
القای حس اضطرار
وقتی مخاطب با یک نکته دلهره آور رو به رو می شود، معمولا واکنش های منفی از خود نشان خواهد داد. این در حالی است که حالت اضطرار اگرچه شباهت زیادی با دلهره دارد، اما واکنش های تماما مثبت را به بار خواهد آورد. این مسئله ای است که به شما برای اثرگذاری بر روی مخاطب در فرآیند طراحی تیتر کمک خواهد کرد.
اگر شما کمپین تازه ای برای برندتان دم دست دارید، می توانید به سادگی احساس اضطرار را در میان مخاطب تقویت کنید. این امر به شما کمک می کند تا اثرگذاری تان بر روی مخاطب را بیشتر کرده و خیلی راحت تر کارتان را پیش ببرید.
یادتان باشد، در دنیای امروز بسیاری از کارآفرینان خیال می کنند باید همیشه بهترین فرم خودشان را به دیگران نشان دهند. این در حالی است که گاهی اوقات چنین هدفی اصلا امکان پذیر نیست. پس بد نیست گاهی اوقات وجهه منفی خودتان را نیز به رخ دیگران بکشید. مثلا کمپین فروش ویژه تان را فقط برای یک هفته برگزار کرده و در تیتر کمپین تان نیز بر روی این مدت محدود تاکید کنید. این امر می تواند مشتریان شما را بی نهایت تحریک کند. خب هیچ کس دوست ندارد از یک تخفیف خوب جا بماند. به همین خاطر شما باید همیشه این تخفیف را طوری به گوش مخاطب برسانید که چهار ستون بدنش بلرزد.
محدودیت زمانی یکی از شیوه های ماندگار در دنیای کسب و کار محسوب می شود. این امر نقش مهمی در ترغیب مخاطب برای جنب و جوش بیشتر دارد. بنابراین شما باید این مسئله کلیدی را همیشه گوشه چشم داشته باشید تا کمپین تان اثرگذاری بی نهایت بهتری را به همراه بیاورد.
قبول دارم در ابتدای کار توجه به این نکته بی نهایت سخت به نظر می رسد، اما شما قرار نیست حسابی خودتان را به سختی بیندازید؛ چراکه در دنیای امروز شما برای بهبود کارتان راه های زیادی دارید. یکی از ساده ترین شیوه های تلاش برای اطلاع رسانی گسترده است. اینطوری دیگر خیال تان از بابت حضور تمام افراد در کنار برندتان در زمان مورد نیاز راحت خواهد بود.
بازنگری در تیتر قبل از انتشار
هیچ کاری در این دنیا مطلقا بی عیب و ایراد نیست. درست به همین خاطر شما قبل از اینکه اثرتان را با بی دقتی تمام راهی بازار کنید، باید چندبار آن را مورد بازبینی قرار دهید. این امر به شما کمک خواهد کرد تا اثرگذاری تان بر روی مخاطب را بهبود بخشیده و دیگر نیازی به تحمل دردسرهای رایج نداشته باشید. متاسفانه بسیاری از اوقات کارآفرینان خیال می کنند باید همیشه کارشان را با نهایت سرعت جلو ببرند. خب نتیجه این امر در 90 درصد اوقات یک افتضاح تمام عیار خواهد بود.
بازنگری در تیترها پیش از انتشار نکته ای است که ما در روزنامه فرصت امروز بر روی آن تاکید بسیار زیادی داریم. این امر به شما کمک خواهد کرد تا تک تک ایرادات کارتان را پیش از اینکه خیلی بزرگ و مهم شوند، پیدا کنید. خب این طوری دیگر لازم نیست همیشه نگران انتقادهای کاربران یا واکنش منفی مخاطب نسبت به اثرتان باشید. ماجرا جالب شد، نه؟
اگر شما وقت با حوصله لازم برای بازنگری در تیترتان را ندارید، می توانید از همکاران تان استفاده کنید. این امر به آنها کمک می کند تا تجربه ای از همکاری با شما را داشته باشند. به علاوه، شما از یک زاویه دید متفاوت نیز سود خواهید برد. این امر به شما کمک خواهد کرد تا بدون هیچ مشکل خاصی کارتان را جلو ببرید. یادتان باشد، شما به عنوان بازاریاب معمولا زاویه دید مشخصی دارید. بنابراین ایده های یک همکار یا حتی مشتری می تواند نقش مهمی در بهبود زاویه دید شما داشته باشد. این مسئله ای است که باید تحت هر شرایطی مورد توجه ویژه شما قرار گیرد، وگرنه ممکن است کارتان را با چالش های بی نهایت زیادی رو به رو سازد. ماجرا جالب شد، نه؟
سخن پایانی
انتخاب تیتر در دنیای کنونی بازاریابی شاید سخت ترین کار دنیا نباشد، اما بی شک ساده ترین هم نیست. درست به همین خاطر ما در مقاله کنونی به سراغ برخی از مهمترین نکات در این رابطه رفتیم. در ابتدا شما با برخی از مزایای طراحی تیترهای جذاب آشنا شدید. سپس به سراغ واکاوی مفهومی این استراتژی رفتیم. اصلا چطور باید یک تیتر خوب را طراحی کرد؟ این سوالی بود که بقیه مقاله به پاسخ آن اختصاص داشت.
شما الان اطلاعات خوبی درباره نحوه طراحی یک تیتر خوب دارید. این امر به شما کمک می کند تا میزان اثرگذاری تان بر روی مخاطب را به طور متفاوتی جلو ببرید. نکته کلیدی اینکه شما برای بهبود سطح فعالیت تان همیشه به یادگیری نکات بیشتر نیاز دارید. پس اصلا خودتان را به این مقاله محدود نکنید.
مطلب مرتبط: یک ایده جالب دیگر برای تیتر
من و همکارانم در روزنامه فرصت امروز امیدواریم نکات مورد بحث در این مقاله کمکی هرچند کوچک به شما برای آشنایی با الگوهای طراحی تیتر مناسب کرده باشد. مثل همیشه اگر سوالی در این رابطه داشتید، می توانید روی ما حساب کنید. کارشناس های ما در روزنامه فرصت امروز همیشه آماده کمک به شما و کسب و کارتان هستند.
منابع: