وقتی یک محتوای دیجیتال یا حتی فیزیکی پیش روی شما قرار می گیرد، اول از همه به چه چیزی توجه نشان خواهید داد؟ شاید این سوال اندکی عجیب باشد، اما با اندکی تأمل به سرعت یاد بخش محبوب محتوا در دنیا می افتید: تیترها.
امروزه تیترها در دنیای بازاریابی اهمیت بسیار زیادی دارند. دلیل این امر نیز توجه مخاطب هدف به این بخش پیش از هر جنبه دیگری از محتواست. شاید برخی از کارشناس ها تیتر را فقط برای محتوای متنی مهم تلقی کنند، اما امروزه حتی محتوای ویدئویی و صوتی نیز تیتر دارد.به عنوان مثال، ویدئوها در یوتیوب باید تیتر مشخص داشته باشد، در غیر این صورت شاید حتی یک کاربر هم به ویدئو موردنظر توجه نشان ندهد.
نکته ای که در این میان باید مد نظر بازاریاب ها قرار داشته باشد، اهمیت تیتر در سرنوشت نهایی محتوای بازاریابی است. به عبارت بهتر، محتوای بازاریابی بدون تیتر هیچ فایده و کاربردی ندارد. البته در این میان انتخاب یک تیتر معمولی کافی نیست، چراکه شما باید همیشه بهترین تیترهای ممکن را برای بازاریابی و تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف در دستور کار قرار دهید.
مطلب مرتبط: طراحی تیترهای جذاب برای افزایش ترافیک محتوا
وقتی محتوای شما یک تیتر عالی داشته باشد، کاربران در نگاه نخست از ماهیت آن اطلاع پیدا می کنند. این امر فرصت های بسیار زیادی پیش روی تان برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف قرار خواهد داد. با این حساب دیگر هیچ مشکل یا مسئله ای در این راستا شما را تهدید نمی کند. مشکل اساسی بسیاری از برندها در این میان بی توجهی کاربران به محتوای حتی با چند دقیقه بررسی اجمالی آن است. در این بین یک تیتر عالی کار شما را به شدت ساده خواهد کرد.
اگر شما هم همیشه طراحی تیتر برای محتوای بازاریابی را سخت قلمداد کرده اید، مقاله کنونی چند توصیه کلیدی برای ساده سازی این فرآیند دارد. در این راستا به نکات ذیل توجه نشان دهید.
هدف گذاری بر روی مخاطب هدف
تیتر شما باید برای دامنه مشخصی از کاربران طراحی شود، در غیر این صورت هدف گذاری بر روی تمام کاربران امری بی فایده و حتی غیرممکن خواهد بود. این نکته نه تنها شانس شما را به شدت کاهش می دهد، بلکه خیلی زود در بازار بدل به برندی کلیشه ای خواهید شد.
امروزه دیگر هیچ برندی اقدام به هدف گذاری بر روی تمام مشتریان نمی کند. در عوض، شما باید مشتریان خاص تان را پیدا کنید و اقدام به تعامل نزدیک با آنها نمایید. چنین امری شانس تان در عمل را به شدت افزایش داده و فرصت های تازه زیادی برای تان به همراه خواهد داشت. بنابراین اگر در دنیای بازاریابی هنوز هم رویای تاثیرگذاری بر روی همه مشتریان یک بازار را دارید، هیچ تیتر مناسبی پیدا نخواهید کرد.
طراحی تیترهای منحصر به فرد
شما برای انتخاب یک تیتر نباید از دیگران کپی برداری کنید. بدون شک گاهی اوقات تقلید از دیگران ایده خوبی محسوب می شود، اما اگر همین امر به طور مداوم ادامه یابد، به تدریج دیگر اصالت برندتان از بین خواهد رفت. با این حساب شما باید برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به طور مداوم تیترهای تازه و منحصر به فرد را در دستور کار قرار دهید، در غیر این صورت محتوای تان خیلی زود از چشم کاربران می افتد.
ارتباط مفهومی با موضوع محتوا
تیترهای شما دقیقا مثل اسم فیلم های سینمایی باید با مفهوم و کلیت آن ارتباط دقیقی داشته باشد. این نکته به کاربران برای درک درست محتوای تان و ادامه مطالعه آن کمک خواهد کرد. امروزه گاهی اوقات بازاریاب ها حتی از تیترهای جانبی نیز سود می برند. این امر شامل دسته بندی بخش های مختلف محتوا و تعیین تیترهای جانبی برای هر کدام از آنها می شود. پس اگر شما هم به دنبال تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان به شیوه ای حرفه ای هستید، باید همیشه این نکته مهم را در دستور کار قرار دهید.
استفاده از عنصر غافلگیری
مشتریان در بازار همیشه عاشق غافلگیری هستند. پس شما هم در طراحی تیتر محتوای تان اندکی غافلگیری را در دستور کار قرار دهید. این امر شانس تان برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را به شدت افزایش داده و در نهایت امر کاربران را به محتوای تان بیش از هر زمان دیگری جلب خواهد کرد.
مطلب مرتبط: چالش انتخاب تیتر مناسب
یادتان باشد شما در نهایت یک برند تجاری هستید. پس شوخی ها و غافلگیری تان باید متناسب با وضعیت کسب و کار باشد، در غیر این صورت شاید با واکنش منفی کاربران رو به رو گردید.