اگر بخواهیم مهمترین بخش یک محتوا را نام ببریم، بدون شک تیتر، گزینه شایسته ای خواهد بود. درواقع این بخش، نخستین موردی است که مخاطب با آن مواجه خواهد شد. به همین خاطر مرز میان خوانده شدن و یا کنار گذاشتن یک مطلب، ارتباط زیادی را به این موضوع دارد. تحت این شرایط سوالی که مطرح است این است که یک تیتر مناسب، چه ویژگی هایی دارد؟ در این رابطه شش اقدامی را بررسی خواهیم کرد که باعث می شود تا تیتر شما، جذابیت به مراتب بالاتری را داشته باشد.
1-در اینترنت جست و جو کنید
ساده ترین اقدامی که شما می توانید انجام دهید این است که موضوع مدنظر خود را در اینترنت جست و جو کرده و به تیترهای صفحه اول نگاهی بیندازید. این امر به شما کمک می کند تا به چارچوب فکر بهتری دست پیدا کنید. در کنار این موضوع فراموش نکنید که اقدام مذکور، صرفا برای ایده گرفتن بوده و کپی برداری، ابدا جذاب نخواهد بود. درواقع انجام اقدامی تکراری، شانس موفقیت بسیار کمی را خواهد داشت. همچنین با بررسی بازخوردها، پس از مدتی سلیقه مخاطبین خود را پیدا خواهید کرد.
2-از اعداد استفاده کنید
استفاده از عدد باعث می شود تا توجهات بیشتر به سمت شما جلب شود. در این رابطه آمارها حاکی از آن است که تیترهایی که عددی را دارند، معمولا در 70 درصد مواقع، باعث می شود تا فرد به سمت آنها تمایل بیشتری پیدا کند. درواقع با نگاهی به موضوع خود، می توانید عدد مناسب را پیدا کنید. برای مثال به جای عنوان راهکارهای کاهش هزینه های شرکت، می توانید از 10 اقدام در زمینه کاهش هزینه ها، استفاده کنید.
3-از کلمات عاطفی استفاده کنید
کلمات عاطفی آنهایی هستند که بار احساسی بالایی را دارند. برای مثال صفت ها، در این دسته قرار می گیرند. مواردی نظیر بهترین، بدترین، سریع ترین و... همگی از جمله مواردی است که شما می توانید از آنها استفاده کنید. در این رابطه ضروری است تا به نوع موضوع خود نیز توجه داشته باشید. برای مثال اگر می خواهید که یک خبر بد را منتشر کنید، استفاده از کلماتی مرتبط، کاملا ضروری خواهد بود.
مطلب مرتبط: روش های کاربردی برای نوشتن تیتر جذاب
4-مخاطب را به صورت مستقیم مورد خطاب قرار دهید
این امر که به صورت مستقیم خواننده را درگیر کنید، خود از جمله موارد تاثیرگذار محسوب می شود. برای مثال تیتر 4 راهکار برای ارتقای سطح کاری شما، یک انتخاب کاملا هوشمندانه خواهد بود که در آن از عدد نیز استفاده شده است. درواقع تیترهای منتخب و بسیار موفق، آنهایی هستند که در ایجادشان از تمامی راهکارها استفاده شده است.
5-توانایی خود برای حل مسئله را به رخ بکشید
این امر که از همان ابتدا نشان دهید که شما قدرت حل یک مسئله را دارید، باعث خواهد شد تا به مطالعه، تمایل بیشتری را پیدا کنند. در این راستا توصیه می شود که به دنبال مسائل روز باشید. این امر باعث می شود تا شانس مشاهده به مراتب بالاتری را به دست آورید. درواقع یک مشکل قدیمی که راهکارهایی برای آن معرفی شده است، دیگر جذابیت لازم را نخواهد داشت برای مثال بررسی بهترین راهکار برای افزایش راندمان کاری، یک تیتر با توجه به این اصل، محسوب می شود.
6-سوال بپرسید
سوالات به خوبی می تواند مخاطب را درگیر کند. در این راستا ضروری است تا مخاطب خود را مورد هدف قرار داده و آنها را در معرض یک سوال هوشمندانه قرار دهید. این امر باعث خواهد شد تا ذهن برای چند ثانیه به دنبال پاسخ به شما باشد و کنجکاوی ایجاد شود. برای مثال آیا از انواع روش های بودجه بندی آگاهی دارید؟ یکی از تیترهای سوالی محسوب می شود. در این رابطه به هر میزان که سوالات شما مهمتر باشد، شانس موفقیت تیتر شما نیز افزایش پیدا خواهد کرد. درواقع برخی از تولید کنندگان محتوا، سوالاتی را مطرح می کنند که بسیار ضعیف و سطحی بوده و قدرت تحت تاثیر قرار دادن مخاطب را ندارند. در این رابطه یک اصل کلی وجود دارد که براساس آن، در ابتدا باید خودتان نسبت به تیتر انتخاب شده، جذب شوید.
در آخر توصیه ما به همه افراد این است که به اقدامات سایرین توجه داشته باشند. درواقع تنها به تولید کنندگان محتوا در حوزه مدنظر خود محدود نباشید. درواقع مهارت نویسندگی، وابسته به موضوع نبوده و تیتر هر مطلبی، می تواند حاوی نکات آموزشی برای شما باشد.