به قلم Sarah Dawley
همه افراد علاقه دارند تا مورد تأیید دیگران واقع شوند. در این میان فرقی میان تأیید ایده مان به صورت ناشناس در شبکه های اجتماعی یا کسب مقامی شایسته در جشنواره های مختلف وجود ندارد. احساس تأیید برای بازاریاب های فعال در حوزه شبکه های اجتماعی به طور معمول معادل تأیید رسمی از سوی توسعه دهندگان پلتفرم های مختلف است. خبر خوش برای این دسته از افراد پیروی بسیاری از شبکه های اجتماعی (مانند اینستاگرام) از الگوی خاصی برای تأیید اکانت هاست. این فرآیند تأیید برخلاف دیدگاه بسیاری ربطی به میزان شهرت و فالوورهای صفحات ندارد.
متأسفانه کسب تیک آبی تأیید در اینستاگرام چندان راحت نیست. در این مقاله سارا داولی به بررسی کارهایی که افراد به منظور تأیید اکانت شان در اینستاگرام و اطمینان مخاطبان شان از صحت مطالب می توانند انجام دهند، پرداخته است.
منافع تیک آبی اینستاگرام
تأیید شدن در اینستاگرام به معنای کسب اعتبار اکانت مان از سوی تیم فنی و پشتیبانی این پلتفرم است. چنین فرآیندی به کاربران اجازه جست وجوی راحت تر برندها و شخصیت های مشهور را می دهد. به این ترتیب احتمال سوءاستفاده از نام برندها و شخصیت های مشهور به حداقل خواهد رسید. شناسه اصلی اکانت های دارای تأیید اینستاگرام تیک آبی کوچک کنار نام کاربری شان است.
به دلیل عواقب تأیید یک اکانت که شامل توجه و رسیدگی بیشتر نسبت به توسعه دهندگان و همچنین موارد امنیتی می شود، فرآیند رسیدگی به درخواست اکانت ها برای تأیید تا حد زیادی پیچیده و دشوار است. این به معنای ناتوانی بسیاری از اکانت ها در کسب تیک آبی محبوب اینستاگرام خواهد بود. از نظر کارشناسی سختگیری تیم فنی اینستاگرام در تأیید اکانت ها نه تنها به دلیل حجم بالای درخواست ها، بلکه ویژه سازی و اعطای اعتبار هرچه بیشتر به اکانت های دارای تأیید است. به عبارت ساده، اگر هر اکانتی به سهولت تیک آبی را دریافت می کرد، اهمیت آن در نگاه کاربران عادی به سرعت از بین می رفت.
آیا من می توانم در اینستاگرام تأیید شوم؟
براساس دستورالعمل فعلی تیم توسعه دهنده اینستاگرام در حال حاضر تنها برخی اکانت های عمومی، سلبریتی ها و برندهای مشخص توانایی کسب تأیید را دارند. براین اساس اگر یک حساب عمومی نسبتا محبوب یا صفحه کسب وکارتان را در اینستاگرام مدیریت می کنید، شانس نسبتا مطلوبی در زمینه کسب تأیید خواهید داشت. در این زمینه آگاه سازی مخاطب نسبت به تلاش مان برای کسب تأیید ضروی است. در واقع تیم فنی اینستاگرام نسبت به درخواست های کاربران عادی نسبت به تأیید یک صفحه مشخص حساسیت بالایی دارد. به این ترتیب با مدیریت بهینه کاربران شانس دریافت تیک آبی محبوب مان افزایش خواهد یافت. البته در این زمینه باید به خاطر داشت که کاربران تنها عنصری کمکی در فرآیند کسب تأیید هستند. در واقع نباید انتظار معجزه از آنها را در سر داشت.
براساس اطلاعات ارائه شده از سوی اینستاگرام اکنون بیش از هر زمان دیگری کسب تأیید برای اکانت ها دشوار است. در واقع تیم توسعه دهنده به دلایل مسائل امنیتی و دشواری بررسی سوابق و صحت ادعاهای بسیاری از اکانت ها (به جز شخصیت های مشهور) نسبت به تأیید حساب های کاربری سختگیری زیادی نشان می دهد. این امر به معنای لزوم تلاش بیشتر برای جلب نظر دست اندرکاران اینستاگرام است.
چه گزینه های دیگری پیش رو داریم؟
اگر به هر دلیلی قادر به دریافت تأیید رسمی از سوی اینستاگرام نیستید، راه های دیگری برای تضمین اصالت هویت تان به مخاطب ها وجود دارد. در واقع در اینجا تمام تلاش من القای این ذهنیت که عدم تأیید تیم فنی به معنای پایان راه فعالیت تان در شبکه های اجتماعی نیست، خواهد بود. اجازه دهید به تعدادی از راهکارهای مفید در این زمینه اشاره کنم.
- اشتراک گذاری اکانت اینستاگرام تان در سایت رسمی شرکت و حساب های تان در سایر شبکه های اجتماعی راهکار بسیار مفیدی به منظور تضمین هویت تان برای مخاطب هاست. این امر نه تنها دسترسی کاربران به صفحه تان را راحت تر خواهد کرد، بلکه از کلاهبرداری یا سودجویی دیگران با نام برندتان نیز جلوگیری خواهد کرد. به این ترتیب تا حد زیادی کاستی های ناشی از عدم دریافت تأیید رسمی را جبران کرده اید.
- توجه به برخی نکات کلیدی در زمینه انتشار مطالب به منظور دسترسی آسان کاربران به شما از طریق تب جست وجو بسیار حیاتی است. در این زمینه هیچ راهکار جادویی وجود ندارد. تنها باید ایده های ناب و نسبتا خاصی را به کار برد. در واقع اگر محتوای تولیدی ما متفاوت از مطالب رایج باشد، شانس بیشتری برای جلب نظر کاربران خواهیم داشت. این امر در درازمدت موجب جلب توجه تیم توسعه دهنده نیز خواهد شد. بنابراین استفاده از اندکی خلاقیت در این زمینه ضروری به نظر می رسد.
- استفاده از ابزارهای جدید اینستاگرام که در هر آپدیت در اختیار کاربران قرار می گیرد باعث افزایش جایگاه برندتان در این پلتفرم خواهد شد، همچنین توجه داشته باشید که به طور مداوم استوری های تان را به روز رسانی کنید. در واقع این درگاه فضای مناسبی برای اطلاع رسانی اخبار روزانه تان است. با استفاده از ابزارهای جانبی اینستاگرام مانند سیستم ویدئو آنلاین (Live)، استوری و همچنین هشتگ های مناسب تا حد زیادی جایگاه برندتان را در اینستاگرام تثبیت خواهید کرد.
- برقراری ارتباط با سایر برندهای مطرح در اینستاگرام باعث توجه بیشتر مخاطب ها و همینطور افزایش شانس تان در تأیید از سوی تیم فنی می شود. این امر علاوه بر دنبال کردن صفحه برندهایی که تیک آبی اینستاگرام را دارند، نیازمند گفت وگو با آنها نیز هست. این امر به طور معمول چندان دشوار نیست. در هر صورت شما صفحه برندهای فعال در کسب و کارتان را دنبال خواهید کرد و احتمال اینکه روابطی فراتر از این در حوزه همکاری مشترک داشته باشید، بالاست. اگر صفحات تأیید شده بسیاری شما را دنبال کنند، تیم فنی اینستاگرام توجه بیشتری نسبت به درخواست تان خواهد کرد.
- ذکر مشخصات دقیق در بخش بیوگرافی تأثیر بالایی در توجه مخاطب دارد. هیچ کس علاقه ای به مشاهده پست های صفحه ای بی نام و نشان ندارد. این امر موجب توجه برندهای بزرگ به بیوگرافی اکانت شان می شود. در این زمینه ذکر نام کامل برند و همچنین بارگذاری لینک سایت رسمی شرکت مطلوب به نظر می رسد.
به طور کلی باید به مخاطب این اطمینان را بدهید که صفحه موردنظر تحت مدیریت رسمی شرکت است. این امر از آنجایی که شما تیک آبی تأیید را ندارید، اهمیت بیشتری خواهد یافت. به این ترتیب با ذکر مشخصات دقیق کسب وکارتان احتمال تشابه های تصادفی یا سودجویی با نام برندتان را خواهید گرفت. در این زمینه بارگذاری لینک صفحه اینستاگرام تان در دیگر اکانت های فعال تان در شبکه های اجتماعی و وب سایت رسمی شرکت اقدام مناسبی خواهد بود.