شاید شما هم دوست داشته باشید كه مثل بچههای 12 تا 18 ساله آن سر دنیا رییس خودتان باشید و برای خود یك كسبوكار مستقل را اداره كنید. برای شروع میتوانید از 6 مرحله زیر برای راهاندازی یك كسبوكار جدید استفاده کنید. اینها مراحلی است كه دوستان شما در اروپا و آمریكا به آن عمل میكنند و هر كدام برای خود یک كار پردرآمد و مستقل دارند.
روز اول: برنامهریزی
یک دفترچه برنامهریزی كسبوكار تهیه كنید. بخش اول توفان فكری كسبوكار نامیده میشود. در این بخش فهرستی از سرگرمیهای موردعلاقهتان را بنویسید. سپس مهارتهای مخصوص به خودتان را فهرست كنید، كارهای روزمره و مشاغلی را كه با آنها آشنا هستید یا سریع میتوانید یاد بگیرید را هم یادداشت کنید، به 10 تا 15 نفر از همسایگان زنگ بزنید یا با آنها دیدار داشته باشید تا بفهمید آنها به چه نوع محصول یا خدماتی نیاز دارند. فهرستی از نیازهای جامعه را بنویسید.فهرست نیازهای جامعه را با فهرست سرگرمیها، مهارتهای خاص و كارهای روزمره قبلیتان مقایسه كنید. فهرستی را از كسبوكارهای ممكنی تهیه كنید كه میتوانید با استفاده از استعدادها و مهارتهایتان برای برطرف كردن نیازهای مشتری انجام دهید، در نهایت سه ایده كسبوكاری بسیار خوب را كه شما از آن لذت میبرید و از همه سودآورتر است انتخاب كنید.دوباره به سراغ همان10 تا 15 نفر بروید. ببینید هركدام برای هریك از كالاها و خدمات در سه كسبوكار موردنظر شما چه پولی پرداخت خواهند كرد.
روز دوم: سرمایهگذاری
تحقیقاتتان را مورد مطالعه قرار دهید و بهترین كسبوكار را برای شروع انتخاب كنید.
بخش بعدی دفترچه شما توصیف كسبوكار نام دارد، بهترین نام را برای كسبوكارتان انتخاب كنید. در دفترچهتان، كالا یا خدماتی كه قصد فروش آن را دارید شرح دهید و بگویید چطور هركدام منحصربهفرد هستند، فهرستی از وظایف و كارهایی كه برای اداره موفق كسبوكارتان لازم است تهیه كنید. همچنین فهرستی از مشاوران باتجربه یا منابع ارائه نظر یا كمك در مهارتها یا دانشی كه نیاز دارید تهیه كنید.تصمیم بگیرید آیا شما میخواهید تنها صاحب آن كسبوكار باشید یا شركایی خواهید داشت. البته فراموش نکنید، خود صاحب كسبوكار بودن و كمك گرفتن از افراد، آسانترین راه برای آغاز كسبوكار است. با شركا، معاونان یا كاركنان بالقوه درباره كارتان صحبت كنید. فهرستی از وظایف و مسئولیتهای هر فرد تهیه كنید.
روز سوم: استخدام كاركنان
بخش بعدی دفترچه امور مالی كسبوكار نام دارد. فهرستی از تمامی اقلام و تجهیزاتی را كه برای تولید محصولتان به آن نیاز دارید تهیه كنید. در فهرست اولیه اقلامی را كه دارید یا میتوانید قرض بگیرید و آن را نخرید مشخص كنید و شروع به جمعآوری این اقلام کنید. برای هریك از اقلامی كه باید بخرید به دنبال كمترین قیمت باشید و هزینهها را در دفترچهتان بنویسید، نمونهای از محصولتان تهیه كنید یا نمونهای از خدمتتان را نشان دهید. اگر شما هزینهای را نادیده گرفتهاید آن را به فهرستتان اضافه كنید.فهرستی از هزینههای عملیاتی كسبوكارتان تهیه كنید (مانند اجاره، تلفن و آب و برق...). هزینههای عملیاتی مجموع را برای ماه اول تخمین بزنید. بخش بعدی دفترچه شما بازاریابی كسبوكار نام دارد. مشتریان اصلیتان را به همراه جزییات مرتبط با سن، مكان زندگی و علایق خاصشان شرح دهید، فهرستی از رقبای بالقوه كسبوكارتان مشخص كنید.
توضیح دهید چگونه كسبوكار شما به شیوهای متفاوت نیازهای مشتریها را برطرف میكند.فهرستی از بهترین شیوهها برای شرح دادن كسبوكارتان به مشتری تهیه كنید، هزینههای هریك از موارد تبلیغاتی كه قصد استفاده از آنها را دارید برآورد كنید. هزینه كل تبلیغات برای آغاز كسبوكار را برآورد كنید، هزینه پیشبینیشده تبلیغات را وارد بخش امور مالی كسبوكار دفترچه كنید و آن را بعد از هزینههای اولیه بنویسید. در نهایت هزینههای اولیه را بازبینی كنید و برآوردی نهایی از مجموع هزینههای اولیه كسبوكار خود داشته باشید.
روز چهارم: قیمتگذاری
فهرستی از منابع ممكن پول اولیه تهیه كنید كه شامل پساندازهای شخص، قولهای سرمایهگذاران و وامها میشود بهعلاوه فهرستی از آنچه میتوانید بفروشید تا پول نقد به دست آورید و مقدار پولی كه میتوانید فراهم كنید تهیه، سپس با جاهایی كه به شما وام میدهند تماس بگیرید و دستورالعمل یا فرمهای موردنیاز را تهیه كنید.
با استفاده از اصول طرح بازرگانی و همه اطلاعات موجود در دفترچه خود یك طرح شغلی بنویسید كه سازمان، امور مالی، بازاریابی و شروع كسبوكارتان را بهطور خلاصه شرح دهد، درخواستهایی با وام به سازمانهای مالی بنویسید و از دوستان و فامیل درخواست وام كنید. در مورد وثیقه و میزان پیشنهادی سود، مقادیر و زمان پرداخت و جریمه عدم پرداخت به آنها توضیح دهید. در نهایت مجوز پروانههای لازم برای راهاندازی كسبوكارتان را تهیه كنید.
روز پنجم: تبلیغات
به دفتر ثبت شركتها بروید و نام كسبوكارتان را ثبت كنید. اگر شریكی نیز دارید او را با خود ببرید، یك شعار تبلیغاتی بسازید كه با آن مردم به یاد كسبوكار شما بیفتند، قیمت كالا و خدمات خود را مشخص كنید سپس آگهیهای تبلیغاتی، كارتهای كسبوكاری و نشانهایی را طراحی كنید كه كسبوكار شما را تبلیغ كنند. بیشتر به شیوههایی توجه كنید كه كالاهای شما در زمان، پول یا كار مشتریها صرفهجویی كند.
روز ششم: مدیریت زمان
برای برگزاری یک مراسم افتتاحیه دوستان و فامیل را دعوت كنید. از دوستان و فامیل خود بخواهید كسانی را كه ممكن است به محصول شما نیاز داشته باشند به شما معرفی كنند و آنها را به مراسم افتتاحیه دعوت كنید. موجودی كالا یا نمونههای اضافی از محصولتان را برای مراسم افتتاحیه آماده كنید.فرمهای سفارش و رسیدهای مشتریان را آماده كنید و چگونه پر كردن آن را تمرین كنید. یك سیستم برای ثبت اطلاعات جهت پیگیری همه هزینهها و درآمدهایتان فراهم كنید.فهرستی از كارهایی كه لازم است در جهت ترتیب اثر دادن به سفارشهای ارائه شده در افتتاحیه انجام دهید، تهیه کنید. اهداف بیشتری را برای دو هفته بعدی مشخص كنید. سپس به خودتان تبریك بگویید؛ شما یك رییس هستید.