طراحی تقویم تبلیغاتی باید به قدری جذاب باشد که همه عاشق آن شوند! وقتی صحبت از تقویم های تبلیغاتی می شود، یعنی قرار است محصول یا خدمتی به دیگران معرفی شود، از سوی دیگر بسیار مهم است تا طراحی آن جذاب و درجه یک باشد. تقویم های تبلیغاتی به صورت رومیزی و دیواری طراحی می شوند. در طراحی تقویم، سایز، نوع نوشتار، فونت، رنگ آمیزی، خوانایی و ... بسیار مهم است. ایده های خلاقانه سبب می شوند بخش تبلیغات کار بسیار عالی و درجه یک پیش برود.
اگر قصد شما سفارش طراحی تقویم تبلیغاتی است، بنابراین سعی کنید به مفهوم آن دقت کنید. در واقع ایده ای که برای تقویم در نظر گرفته می شود بسیار پر اهمیت است. ایده شما باید سازگار با کسب و کار مورد نظر باشد. به این ترتیب کاربر به محض دیدن تقویم متوجه می شود که کسب و کار شما چیست. انتخاب رنگ ها، تصاویر، گرافیک و فونت درست سبب می شود تا تقویم، حالت کاربردی داشته باشد. بهتر است که این کار را به شکلی دنبال کنید که نتیجه عالی به همراه داشته باشد. البته اغراق در رنگ ها هرگز پیشنهاد نمی شود.
مثلاً برای انتخاب تعداد ماه در یک صفحه در ابتدا باید ابعاد صفحه و فونتی که انتخاب می کنید را در نظر بگیرید. در تقویم های دیواری به صورت تک برگ، 12 ماه داخل یک برگه نوشته می شود. در صورتی که قصد شما اجرای تقویم های تک برگ است حتما باید دقت داشته باشید که خوانایی آن کم نشود. به طور کلی به منظور خوانایی بیشتر بهتر است تقویم های رومیزی چند برگ را انتخاب کنید. می توانید در هر برگه یک یا دو ماه را وارد نمایید. در این صورت انتخاب تصویر مورد نظر مرتبط با کسب و کار شما سبب می شود تا سطح تبلیغات در هر صفحه به طور دقیق رعایت شود. پیش از طراحی می بایست تعریف درستی از کسب و کار خود داشته باشید و بهترین گزینه را انتخاب کنید.
در صورتی که قصد شما طراحی تقویم برای رونق کسب و کار است در ابتدا باید پیش نیازهای لازم را رعایت کنید. در ابتدا بررسی کنید که در سال جدید قرار است چه خدماتی به شرکت شما افزوده شود. این روند کمک می کند تا بتوانید تصویرسازی بهتری داشته باشید. همینطور می توانید دستاوردهای شرکت در سالی که گذشت را در قالب یک متن یا تصویر در تقویم بگنجانید. بررسی کنید که برای هر ماه چه برنامه ای دارید و به نوعی آن را در تقویم نشان دهید. سررسید یکی از وسایل مهم برای برنامه ریزی و سازماندهی زمان است که بسیاری از افراد در طول سال استفاده می کنند. طراحی سررسید به عنوان یکی از جذاب ترین شیوه ها برای تبلیغ کسب وکار، می تواند بسیار موثر باشد.
از سوی دیگر طراحی تقویم می بایست بر اساس سلیقه جامعه آماری که آن را تحویل می گیرند، صورت بگیرد. باید بررسی کنید که تقویم برای چه کسی طراحی شده است. همینطور باید ارزیابی کنید که کاربرانی که تقویم شما را دریافت می کنند تا چه حد می توانند با محتوای مورد نظر ارتباط برقرار نمایند.
مثلاً یک ایده جالب در طراحی تقویم تبلیغاتی، استفاده از رنگ های شرکت است. رنگ ها بخش مهمی از برند را تشکیل می دهند. بنابراین مثلاً اگر بخش مهمی از برند شرکت شما به رنگ نارنجی است سعی کنید پایه اصلی رنگ تقویم خود را نارنجی در نظر بگیرید. این کار سبب می شود تا پالت رنگی شرکت شما حفظ شود. این کار به نوبه خود نوعی تبلیغات حرفه ای محسوب می شود. نمادگرایی از اصول مهم در طراحی تقویم تبلیغاتی بوده و هرچه در این راستا اصول تکراری کمتری را در نظر بگیرید، موفق تر خواهید شد.
اینکه بخواهید تقویم شما شامل چاپ دو طرفه صفحات شود یا خیر از مواردی است که بستگی به سلیقه خودتان دارد. اگر قصد دارید تقویمی سازگار با محیط زیست طراحی کنید، چاپ دو طرفه بهترین پیشنهاد برای شما محسوب می شود. شما می توانید سمت دیگر تقویم را به تبلیغ محصول یا خدمت خود اختصاص دهید. بهتر است پیام خود را تعریف و طبقه بندی کنید تا بدانید دقیقاً قرار است چه محتوایی انتقال دهید. پیامی که در اهداف تجاری منتقل می شوند، اهمیت زیادی دارند. به طور کلی چه خوب است تصویر شرکت خود را برجسته کنید. انتخاب موضوع نیز اهمیت دارد. باید موضوعی انتخاب کنید که با نام تجاری همراه و همگام باشد.
تعداد و سایز تصاویری که در طراحی تقویم انتخاب می شوند باید متعادل باشند. اینکه کاربران تقویم را مانند یک آلبوم تصویر ببینند اصلاً قابل قبول نیست. بهتر است در وهله اول چند عکس با وضوح و کیفیت بالا انتخاب کنید و البته اطمینان حاصل نمایید که تصاویر انتخاب شده با سلیقه کاربر سازگار هستند. موارد زیر باید به طور دقیق در طراحی تقویم تبلیغاتی دیده شوند:
1- تصاویر انتخابی میبایست واضح باشند. از طرح های شلوغ و آشفته دوری کنید. کاربر حوصله و زمان تحلیل تصویر مورد نظر را ندارد.
2- تصاویری که انتخاب می شوند باید حالت عمومی داشته باشند و وضوح آنها نیز تضمین شده باشند.
3- فضایی که برای تصاویر انتخاب می کنید نباید تداخلی با تقویم مورد نظر داشته باشند. به طور کلی تصاویر انتخاب شده می بایست به شکل صحیح مدیریت شوند و بهتر است یک بخش جداگانه به آنها اختصاص داده شود.
4- صفحات نه باید بیش از حد خالی، سفید و بی روح باشند و نه بیش از حد شلوغ! بهتر است خدمات شرکت را به صورت لیست و کوتاه بنویسید تا کاربر با یک نگاه اجمالی بتواند به نتیجه دلخواه برسد.
زمانی که تقویم طراحی و آماده شد باید تصمیم بگیرید که چاپ به چه صورت انجام شود. بهتر است در این زمینه با متخصصین در زمینه چاپ صحبت کنید. تکنیک های چاپ بسیار متنوع هستند. سبک و موضوع تقویم شما تاثیر زیادی در انتخاب استراتژی چاپ دارد. مثلاً باید تصمیم بگیرید که کاغذ چاپی که انتخاب می کنید مات باشد و یا براق. در صورتی که موضوع کسب و کار شما وابسته به محصولات رنگی است بهترین انتخاب، کاغذهای براق است. مکانیسم اتصال نیز مهم است. سیم یا سیم پیچ و همینطور تقویم های دوختی از مواردی هستند که کمک می کنند تا چاپ به بهترین شکل صورت بگیرد.
وضوح در چاپ و طراحی تقویم بسیار مهم است. اگر نوع تصویر شما در چاپ دچار بهم ریختگی رنگی شود بهتر است پیش از چاپ یک نمونه ساده از کار را ببینید و سپس تصمیم بگیرید. از یاد نبرید که به طور کلی تقویم هایی که در چاپ موفق هستند بیشترین کاربرد را خواهند داشت.
بهتر است به سراغ تقویم های قابل نوشتن بروید. وقتی صحبت از طراحی تقویم تبلیغاتی حرفه ای می شود، یعنی تقویمی که به کاربر اجازه یادداشت بدهد. تقویم هایی که فقط خواندنی هستند معمولاً کاربردی به نظر نمی رسند و مشکلات زیادی به همراه دارند. صاحبان مشاغل نیاز به اجرای یک سری یادداشت های خاص در تقویم خود دارند. مثلاً می خواهند تاریخ یک قرار ملاقات را در تقویم یادداشت نمایند. به هر حال یادداشت در تقویم برای همه ما مهم است. برخی از افراد روز تولد خود را یادداشت می کنند و یا برایشان مهم است که یک سری یادداشت های خاص را وارد تقویم نمایند. به این ترتیب می بایست مطمئن شوید که فضای خالی کاربردی در تقویم خود اجرا کرده اید. این موضوع سبب می شود تا تقویم شما کاربردی باشد.میتوانید نمونه طراحی تقویم طراحی شده توسط تیم حرفه ای طرح کهن را درصحفه نمونه کار طراحی تقویم مشاهده کنید
حال سوال اینجاست که بهترین نوع تقویم برای یادداشت کدام است؟ تقویم هایی که از وسط تا نمی خورند و همینطور دارای یک سیم پیچ پلاستیکی در قسمت بالایی هستند بهترین گزینه برای یادداشت خواهند بود. این تقویم ها فضای خالی مناسبی دارند. معمولاً این تقویم ها در بخش بالایی خود یک بنر معرفی دارند. پس از آن، تاریخ ها قرار می گیرند و در قسمت پایانی نیز موارد تبلیغاتی اضافه می شوند.
کسانی که به طراحی تقویم تبلیغاتی فکر می کنند، می بایست در ابتدا بررسی نمایند که بهترین نوع تقویم ها کدام هستند. تقویم های رومیزی کوچک معمولاً بیشترین کاربرد را در بین افراد دارند. این تقویم ها را می توانید به شکل مثلثی طراحی کنید. در واقع کاربر به واسطه سیم پیچی که در قسمت بالای تقویم قرار دارد اقدام به چرخاندن آن می کند. این تقویم ها سایز کوچکی دارند و برای میزهایی که فضای زیادی ندارند بهترین انتخاب خواهند بود. تقویم های رومیزی دسترسی بهتری دارند و برای کسانی که به صورت پیوسته نیاز به تقویم دارند بهترین گزینه محسوب می شود. در تقویم های رومیزی میتوانید لوگو، اطلاعات تماس و همینطور نام تجاری را در قسمت پایین اجرا کنید. این ترفند کمک می کند تا کاربر وقتی صفحه ای را ورق می زند به وضوح اطلاعات را مشاهده نماید.
این روزها تقویم های آهنربایی بسیار بیشتر از گذشته دیده می شوند. این تقویم ها روی یخچال و همینطور سایر سطوح فلزی چسبانده می شوند. معمولاً از تقویم های آهنربایی برای محیط های اداری، رستوران ها و سایر مکان های مشابه استفاده می شوند. روی این تقویم ها نام و اطلاعات تماس در کنار برند به بهترین شکل چاپ می شوند و کاربران برای استفاده از خدمات مورد نظر به راحتی با شما ارتباط برقرار می کنند.