دوشنبه, ۱ مرداد(۵) ۱۴۰۳ / Mon, 22 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

آموزش شطرنج

بازی شطرنج یکی از بازی های مهیج فکری است که به عنوان بازی های بردگیم محبوب شناخته می شود. صفحه شطرنج مربعی شکل بوده و از 64 خانه تشکیل شده است. خانه های سیاه و سفید در کنار یکدیگر قرار دارند و مربعی 8 در 8 را تشکیل می دهند. 32 خانه مربوط به خانه های سفید و 32 خانه را مربع های سیاه تشکیل می دهند.

آموزش شطرنج با تصویر بسیار ساده و روان است و شما می توانید به صورت گام به گام این بازی را یاد بگیرید. بهتر است بدانید قیمت شطرنج از تنوع خوبی برخوردار است و انواع آن را می توانید در بسیاری از فروشگاه های اینترنتی (ایمالز، شهر فکر، دیجی کالا) مشاهده کنید.

شناخت انواع مهره های شطرنج

این بازی به صورت دو نفره انجام می شود و هر بازیکن ۱۶ مهره در اختیار دارد. مهره های این بازی در دو رنگ متضاد که اغلب سیاه و سفید یا کم و قهوه ای هستند در اختیار بازیکنان قرار می گیرد. شرط موفقیت و برد در این بازی به فهم انتزاعی و تحلیلی ذهن بازیکن بستگی دارد. مهره های هر بازیکن در دو ردیف اول قرار میگیرند و بازی آغاز می شود.

مهره های موجود در بازی شطرنج شامل موارد زیر است:

  • سرباز یا پیاده
  • اسب
  • فیل
  • وزیر
  • رخ
  • شاه

نحوه چیدن مهره ها در صفحه شطرنج

نحوه چیدن مهره ها در صفحه شطرنج

قانون چیدن مهره ها بر روی صفحه شطرنج در همه جای دنیا یکسان است. بازیکن در زمان بازی شطرنج هنگامی که صفحه را باز می کند تعدادی خانه را در مقابل خود می بیند. دو ردیف اول محل قرار گیری مهره ها هستند که در ردیف دوم سرباز ها قرار می گیرند. در هر دو گوشه ردیف اول ابتدا رخ ها را قرار داده و بعد از آن در دو طرف اسب و بعد از آن دو فیل و بعد شاه و وزیر را قرار می دهید. دقت نمایید که محل قرار گیری شاه سیاه در ردیف اول بر روی مربع سفید و شاه سفید بر روی مربع سیاه است، وزیر همیشه در کنار شاه قرار می گیرد. در اموزش شطرنج با تصویر نحوه چیدمان مهره های شطرنج را بهتر فرا خواهید گرفت.

چگونگی حرکت مهره های شطرنج

حرکت هر یک از مهره های شطرنج متفاوت است، قانون دیگری که در زمان حرکت مهره ها باید بدانید این است که مهره ها نمی توانند از مهره دیگری بگذرند و جای مهره دیگر را بگیرند. این امر زمانی امکان دارد که مهره دیگر در بیرون از بازی قرار بگیرد. حرکت مهره ها در این بازی دفاع از خود است.

نحوه حرکت مهره شاه در بازی شطرنج

مهره شاه مهم ترین مهره در بازی شطرنج و در عین حال ضعیف ترین مهره بازی است. حرکت دادن مهره شاه به گونه ای است که تنها می تواند در هر جهت تنها یک خانه حرکت کند. این حرکت می تواند به صورت زیگزاگی، بالا، پایین، چپ یا راست باشد. شما باید بتوانید از مهره شاه به بهترین شکل ممکن محافظت کنید و آن را وارد بازی نکنید. اگر مهره شاه هیچ راه دفاعی نداشته باشد در اصطلاح کیش می شود و شما به عنوان یک بازیکن حرفه ای شطرنج باید بتوانید از مهره شاه خود به بهترین شکل ممکن محافظت کنید.

نحوه حرکت وزیر در بازی شطرنج

نحوه حرکت وزیر در بازی شطرنج

وزیر یکی از قدرتمندترین مهره های بازی شطرنج است و آزادی عمل بیشتری در حرکت دارد. مهره وزیر را می توانید در هر جهت و به صورت مستقیم و به هر تعداد خانه حرکت دهید. تنها نکته ای که باید بدان توجه کنید این است که مهره وزیر نمی تواند از روی مهره های دیگر بگذرد. همانطور که در آموزش شطرنج با تصویر می خوانید باید نحوه حرکت مهره وزیر بسیار متفاوت از سایر مهره ها خواهد بود.

نحوه حرکت مهره رخ در بازی شطرنج

رخ هم قابلیت حرکت به اندازه هر تعداد خانه را دارد اما نحوه حرکت او تنها در مسیر مستقیم جلو، عقب، چپ و راست است. معمولا نقش مهره های رخ در بازی شطرنج مراقبتی بوده و نقش مهمی را در بازی ایفا می کنند. در اموزش شطرنج با تصویر باید بدانید که مهره رخ را چگونه حرکت دهید.

نحوه حرکت فیل در بازی شطرنج

حرکت فیل در این بازی به صورت اریب بوده و در تعداد خانه هایی که می تواند حرکت نماید آزاد است. نکته مهم در حرکت فیل این است که تنها می تواند در خانه هم رنگ خود توقف نماید و بر روی آن بماند.

نحوه حرکت مهره های سرباز در بازی مهیج شطرنج

سربازها به صورت یک خانه به جلو حرکت می کنند که نحوه حمله به آن ها کمی متفاوت است و تنها می توان به صورت اریب به آن ها حمله کرد. در اولین حرکتی که سربازها در بازی شطرنج دارند این اجازه را داشته که دو خانه به جلو حرکت کنند. سربازها اجازه حرکت به صورت عقب گرد ندارند و حمله به آن ها به صورت اریب رو به جلو است.

نحوه حرکت مهره اسب

نحوه حرکت مهره اسب

اسب در بازی شطرنج تنها مهره ای است که به راحتی می تواند از روی مهره های دیگر بگذرد. حرکت مهره اسب نسبت به سایر مهره ها کمی متفاوت تر است. مسیر حرکتی مهره اسب به شکل حرف ال انگلیسی است. بنابراین نمی توانید خارج از این مسیر مهره اسب را جا به جا کنید. همانطور که در تصاویر مشاهده می کنید اموزش شطرنج با تصویر به گونه ای است که حرکت مهره اسب به وضوح دیده می شود.

قلعه سازی در شطرنج

قلعه سازی یکی از قوانین ویژه در بازی شطرنج است. در این قانون شما می توانید با یک حرکت استراتژیکی از شاه خود محافظت کرده و رخ را مجدد وارد بازی کنید.

چگونه حریف خود را کیش و مات کنیم؟

یکی از اصطلاحات جالبی که در بازی شطرنج وجود دارد، کیش و مات کردن است. برای این منظور شما باید بتوانید مهره شاه را کیش کنید و توان حرکت از او بگیرید. در صورتی که شاه کیش و مات شود بازی به اتمام می رسد.

تساوی در شطرنج

از دیگر جذابیت های شطرنج که در آموزش شطرنج می آموزید، تساوی است. این بازی همیشه یک برنده ندارد و گاهی ممکن است نتیجه به تساوی بکشد. دلایلی که نتیجه بازی به تساوی میرسد شامل موارد زیر است:

  • طرفین بازی نظر مشترک به تساوی داشته باشند
  • تعداد مهره های موجود در زمین بازی به اندازه ای نباشد که بتوان کیش و مات کرد.
  • مهره ها در موقعیتی قرار بگیرند و در 3 مرحله متوالی شرایط یکسان تکرار شود.
  • پنجاه حرکت متوالی انجام شود اما هیچ کدام از حرکات منجر به حذف مهره های حریف نشده و یا هیچ مهره سربازی جا به جا نشوند.

آموزش های بیشتر شطرنج با تصویر را می توانید در وبلاگ شهر فکر https://shahrefekr.ir/ مطالعه کنید.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/WuhgkcB5
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوک
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه