یکشنبه, ۳۱ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Sun, 21 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

حمل و نقل بین المللی یک صنعت استراتژیک در سطح جهان است که حیات اقتصادی خیلی از کشورها به آن وابسته می باشد. طبق آمار و تحقیقات انجام شده ۷۰ درصد تجارت بین المللی در سطح آب ها و دریاها انجام می شود. سایر روش های حمل و نقل مانند حمل و نقل جاده ای و هوایی نیز فعال هستند و خدمات گوناگونی در زمینه حمل و نقل بین المللی ارائه می دهند. اما به چه نکاتی در انتخاب روش حمل و نقل بین المللی باید توجه کرد؟ با ما در این مطلب همراه شوید تا پاسخ مناسبی به این پرسش ارائه دهیم.

حمل و نقل بین المللی

نکات انتخاب روش های حمل و نقل بین المللی

 به نظر شما چه شاخص هایی برای انتخاب بهترین روش حمل و نقل بین المللی وجود دارد؟ کدام روش استاندارد های بیشتری دارد و مطمئن تر است؟ بحث هزینه ها در روش های حمل و نقل چگونه است و کدام روش در مدت زمان کمتری انجام می شود؟ برای پاسخ به این پرسش ها در ادامه مطلب با ما همراه شوید.

نوع کالا و محموله

عامل مهمی که هنگام انتخاب نحوه حمل و نقل بین المللی باید مورد توجه قرار بگیرد ویژگی های کالا از جمله اندازه، وزن، حجم و نوع کالا است. برخی از کالاها برای جابجایی دارای محدودیت هایی از لحاظ فضا و وزن هستند. برخی کالاها را نیز به دلیل قرار گرفتن در دسته کالاهای پرخطر نمی توان از هر مسیری انتقال داد. از طرفی روش های جابجایی یک کالای خاص ممکن است در هر مسیری قیمت متفاوتی داشته باشد.

در موضوع ارسال مواد غذایی و میوه ها مسئله سرعت حرف اول را می زند چرا که هرگونه تاخیر ممکن است باعث فساد و خسارت های جبران ناپذیری به بار شود. بنابراین شرکت های حمل و نقل هنگام انتخاب روش جابجایی باید به نوع کالا و شرایط آن دقت داشته باشند.

انتخاب شرکت حمل و نقل بین المللی

یکی از نکات مهم در انتخاب شیوه ارسال بار انتخاب صحیح شرکت حمل و نقل بین المللی باشد. به شرکت هایی که مسئولیت انتقال کالا در کشورهای مختلف را با صدور انواع بارنامه ها و مجوز های مرتبط بر عهده می گیرند شرکت حمل و نقل بین المللی می گویند. این شرکت ها به انواع مختلفی از جمله شرکت کریر و فورواردر تقسیم می شود که هر کدام وظایف خاص و خدمات مختلفی را به تجار و بازرگانان ارائه می دهند. یکی از انواع شرکت حمل و نقل بین المللی مجموعه دریا زمین اروند است که کلیه خدمات حمل بین المللی ور کشتیرانی را با بهترین شرایط ممکن ارائه می دهد.

شرکت های کریر مسئولیت انتقال بار را به صورت زمینی بر عهده می گیرند. این شرکت ها از وسیله های حمل و نقل شخصی یا اجاره ای برای مبادلات و انتقال کالاهای مختلف استفاده می کنند. شرکتهای فورواردر نیز عملکردی شبیه شرکت های کریر دارند با این تفاوت که از روش های متنوع حمل و نقل مانند ریلی، دریایی و زمینی نسبت به ارسال بار اقدام می کنند.

 ظرفیت بارگیری کالا 

 در هر روش حمل و نقل، ظرفیت بارگیری کالا متفاوت است. مدل هایی از نفت کش در حال حاضر بیش از سه میلیون بشکه نفت را روزانه جابجا می کند که در نوع خود جالب توجه است. یک کامیون می تواند در روش حمل جاده ای بین ۲۰ تا ۲۵ تن بار را حمل کند.

قطارها نیز در حمل ریلی قابلیت جابجایی ۲ تا ۳ هزار تن کالا را دارا می باشند. این مقدار در حمل هوایی توسط بزرگترین هواپیماهای بارگیری تولید شده تا 200 تن هم می رسد. اولویت بندی گنجایش بارگیری انواع محموله در روشهای حمل و نقل بدین صورت است:

  • حمل دریایی
  • حمل ریلی
  • حمل هوایی
  • حمل جاده ای 

شرکت حمل و نقل بین المللی

هزینه و قیمت جابجایی کالا

یکی از مهمترین موضوعات برای انتخاب روش حمل و نقل بحث هزینه ها می باشد. در حال حاضر گران قیمت ترین روش جابجایی کالا به خطوط انتقال هوایی اختصاص دارد. در مقابل روش حمل دریایی ارزانتر است و به صرفه ترین روش جابجایی بار به لحاظ اقتصادی است. از نظر هزینه، روش های حمل و نقل را می توان به ترتیب زیر اولویت بندی کرد:

  •  حمل دریایی
  • حمل جاده ای
  • حمل ریلی
  • حمل هوایی 

سرعت انتقال بار 

برخی کالاها شرایطی دارند که باید در زمان مناسب به مقصد برسند و به گیرنده تحویل داده شوند. در صادرات و واردات برخی کالاها، زمان چندان مسئله مهمی نیست. در هر حال امروزه روش هوایی به عنوان پر سرعت ترین شیوه حمل کالا در مقابل روش حمل دریایی به عنوان کندترین روش قرار دارد. در مورد سرعت انتقال کالا اولویت بندی حمل جاده ای و حمل ریلی نیز موضوعی است که با توجه به زیرساخت ها و تجهیزات هر کشور متفاوت می باشد.

شاید در یک کشور پیشرفته که از قطارهای تندرو برای حمل کالا استفاده می شود سرعت رسیدن کالا به مقصد بسیار بیشتر از حمل جاده ای باشد و در کشور دیگر به دلیل کیفیت جاده ها موضوع فرق کند. اولویت سرعت انتقال بار روشهای حمل و نقل به قرار زیر است:

  • حمل هوایی 
  • حمل جاده ای
  • حمل ریلی
  • حمل دریایی 

 ریسک و احتمال خطر در حمل و نقل

 در فرآیند حمل و نقل همواره خطرات و آسیب های مختلفی متوجه کالا و محموله های بارگیری شده می باشد. مخصوصاً کالاهای پرخطر که چگونگی حمل آن از اهمیت زیادی برخوردار است. روش های حمل و نقل بین المللی را می توان بر اساس احتمال خطر و آسیب بار به ترتیب زیر دسته بندی کرد:

  •  حمل هوایی 
  • حمل ریلی 
  • حمل جاده ای 
  • حمل دریایی 

دسترسی به راه های حمل و نقل 

همه کشورها در سطح دنیا به دریا و آبهای آزاد دسترسی ندارند. در حال حاضر ۴۴ کشور محصور در خشکی هستند که روش حمل دریایی در این کشورها با محدودیت مواجه است از جمله: 

«افغانستان، آندورا، ارمنستان، استرالیا، جمهوری چک، اتیوپی، مجارستان، کوزوو، قرقیزستان، قزاقستان، لسوتو، لیختن اشتاین، لوکزامبرگ، لائوس، مالی، مقدونیه، مولداوی، آذربایجان، بوتان، بلاروس، بوتساوانا، بولیوی، پاراگوئه، رواندا، سن مارینو، صربستان، سودان جنوبی، سوئیس، اسلواکی، تاجیسکتان، ترکمنستان، اوگاندا، ازبکستان، واتیکان، زامبیا، زیمباوه، برونئی، بورکینافاسو، جمهوری آفریقای مرکزی، چاد، مغولستان، نپال، نیجر، جمهوری آرتساخ، سوازیلند، مالاوی، ترانزنیستریا، اوستیای جنوبی و کرانه باختری رود اردن»

طبیعی است که در این کشورها روش حمل و نقل جاده ای و ریلی اولویت و اهمیت بسیار زیادی دارد. مخصوصاً برای کشورهایی مانند ازبکستان که به صورت دوگانه در خشکی محصور است و تمام کشورهای همسایه آنان نیز همین شرایط را دارند. حتی برخی از کشورهای محصور در خشکی ممکن است در زمینه حمل ریلی نیز با محدودیت هایی مواجه باشند و حمل و نقل کالا تنها در بستر حمل جاده ای انجام شود. بنابراین هنگام انتخاب بهترین روش حمل و نقل باید محدودیت های جغرافیایی کشور هدف را نیز بررسی کرد.

راه های حمل و نقل

قوانین بین المللی و محدودیت های صادرات و واردات

در قوانین بین المللی حکومت ها طرفین تبادل اقتصادی هستند. بنابراین ضوابط و مقرارات کشورهای مبدا و مقصد بر نحوه تجارت و شیوه حمل و نقل کالاهای مختلف تاثیر گذار است. به عنوان مثال در برخی کشورها ممکن است ورود کالایی ممنوع یا قدغن باشد. برخی شرکت ها نیز قوانین خاص خود را برای واردات کالا دارند. به همین دلیل هنگام انتقال کالا به کشور هدف باید به قوانین آن کشور توجه کرد.

پایان هر کدام از روش های حمل و نقل بین المللی از هوا شرایط خاص خود را دارند با این حال نمی توان از نقش آنان در اقتصاد و پیشرفت جوامع مختلف چشم پوشی کرد حمل و نقل بین المللی در همه ادوار به عنوان یک عامل کلیدی در توسعه تجارت کشورهای مختلف مطرح بوده است و روز به روز در حال گسترش و توسعه می باشد.

نقش حمل و نقل در توسعه و گسترش تجارت بین المللی 

لزوم تولد توجه شرکت ها به روش های بهترین روش به روش انتخاب به انتخاب بهترین روش حمل و نقل را از بلاها از با توجه به شرایط مختلف از جمله هزینه کارایی و غیره نمایان می کند

یک شرکت حمل و نقل بین المللی چگونه می تواند تصمیم مطمئنی برای شیوه انتخاب روش حمل یک کالا بگیرد؟ در نظر گرفتن نیازهای تجاری کشور مقصد، نوع کالا، ارزش کالاها، قوانین گمرکی، خطر حمل و نقل، قوانین و ضوابط بین المللی و غیره به شرکت های حمل و نقل کمک می کند تا یکی از مسیر های جاده، دریا، راه آهن یا هوا را برای واردات و صادرات کالاهای مختلف اتخاذ کنند. کارشناسان شرکت های حمل و نقل بین المللی باید ابتدا هزینه ها، زمان مناسب ارسال و شرایط انتقال کالا را ارزیابی کنند سپس بر اساس آن بهترین انتخاب را برای شیوه جابجایی کالا در نظر بگیرند.

هرگونه نارسایی در انتخاب شیوه حمل و نقل ممکن است اقتصاد یک کشور را با مشکلات مختلفی مواجه کند و کارایی بخش های اقتصادی را کاهش دهد. به همین دلیل انتخاب اصولی شیوه های مختلف حمل و نقل کالا از عناصر اصلی در پیشرفت و توسعه هر کشور به شمار می رود.

در دنیای امروزی تصور یک کشور بدون ارتباط با سایر کشورها و جامعه جهانی غیر ممکن است. عدم ارتباطات تجاری بین المللی موقعیت هر کشوری را از لحاظ اقتصادی به خطر می اندازد و ممکن است اقتصاد آن را برای همیشه فلج کند. 

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/TTFDPyzH
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوک
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه