یکشنبه, ۳۱ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Sun, 21 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

لنت ترمز بخشی از سیستم ترمز است و بعنوان یکی از مهمترین اجزای ماشین شناخته می شود زیرا وظیفه توقف و کاهش سرعت خودرو را در شرایط مختلف برعهده دارد. با این درجه از اهمیت و حساسیت اطلاع از ویژگی های لنت ترمز و نحوه عملکرد آن می تواند به رانندگان و حفظ سلامت و ایمنی سرنشینان ماشین کمک کند.

لنت ترمز ماشین کجاست

لنت ترمز ماشین کجاست؟

ماشین برای توقف به نیروی اصطکاک نیاز دارد که این نیرو در سیستم ترمز توسط لنت ترمز ایجاد می شود. دو نوع سیستم ترمز وجود دارد دیسکی و درام. در خودروهای جدید بیشتر از ترمز دیسکی در چرخ های جلو استفاده می شود و چرخ های عقب مجهز به لنت ترمز کفشکی یا همان درام هستند.

در اکثر خودروها دیسک های فلزی در پشت هر چرخ جلو یافت می شوند که بالای هر یک از اینها یک وسیله گیره مانند به نام کولیس وجود دارد. وقتی پدال ترمز خود را می زنید، کالیپرها شروع به بسته شدن می کنند و روتورها را از دو طرف فشار می دهند. با این عمل اصطکاک ایجاد و باعث می شود چرخ ها کندتر بچرخند تا زمانی که کاملاً متوقف شوند. لنت ترمز سطوح قابل جابجایی هستند که کالیپرها برای تماس با روتورها در طول این فرآیند استفاده می کنند.

اما در سیستم ترمز درام، کفشک های ترمز در داخل درام ترمز قرار می گیرند. لنت ترمز کفشکی معمولاً بسیار بیشتر از لنت ترمز دیسکی دوام می آورند و اکثراً آن ها روی محور عقب قرار می گیرند اما در خودروهای قدیمی تر چرخ های جلو و عقب مجهز به لنت ترمز کفشکی بودند.

لنت ترمز دیسکی چگونه کار می کند

لنت ترمز دیسکی چگونه کار می‌کند

لنت های ترمز که در سیستم های ترمز دیسکی یافت می شوند، یک قطعه فولادی مسطح با یک لایه مواد اصطکاک ضخیم در یک طرف است. این نوع مواد اصطکاک، بسته به نوع خودرو، اندازه و نوع کالیپر ترمز متفاوت هستند.

سیستم ترمز دیسکی با فشار دادن پای راننده بر روی پدال ترمز به سمت پایین شروع به کار می کند. این به سیلندر اصلی فشار می آورد، که اساساً یک پیستون است و توسط مایع ترمز احاطه شده است. مایع در خطوط ترمز به سمت پایین حرکت و در آنجا کالیپر را مجبور می کند یک جفت لنت ترمز را روی دیسک ترمز فشار دهد. این به نوبه خود سرعت چرخ را کاهش می دهد. انرژی آزادشده از توقف حرکت ماشین شما به گرمای هدررفته تبدیل و باید پراکنده شود. ازآنجایی که دیسک زمان خنک شدن نسبتاً سریعی دارد، این نوع ترمز عملکرد توقف بهتری نسبت به ترمزهای درام دارد. لایه مواد اصطکاکی به مرورزمان نازک تر می شود و درنتیجه استفاده می شود که درنهایت لنت های ترمز باید تعویض شوند.

لنت ترمز کفشکی چگونه کار می کند

لنت ترمز کفشکی

کفشک های ترمز پوشش ترمز را در داخل سیستم های درام ترمز حمل می کنند. آنها یک قطعه فلزی منحنی هستند که یک ماده اصطکاک در یک طرف آن ثابت شده است.

هنگامی که راننده ترمز می گیرد، یک سیلندر چرخ در سیستم ترمز درام، کفشک ترمز را به سمت بیرون، در مقابل داخل درام، فشار می دهد. این باعث ایجاد اصطکاک بین مواد اصطکاکی و درام شده و توقف خودرو می شود. که انرژی جنبشی به صورت گرما تلف خواهد شد. کفشک های ترمز اغلب برای محور عقب استفاده می شوند، به ویژه که اکثر خودروهای مدرن با شدت بیشتری روی چرخ های جلو ترمز می کنند، بنابراین دمایی که ترمزهای عقب باید تحمل کنند چندان بالا نیست. سیستم های ترمز درام علاوه بر هزینه ساخت کمتر، می توانند به عنوان ترمز دستی، موثرتر از ترمزهای دیسکی باشند.

چگونه لنت ترمز خود را چک کنیم

بسیار مهم است که هر از گاهی لنت های ترمز خود را از نظر سایش چک کنید. لنت های ترمز فرسوده ناایمن هستند و مانع از توقف سریع خودروی شما می شوند و کسانی که در یک محیط شهری زندگی می کنند باید بیشتر از افرادی که در مناطق روستایی هستند، لنت های ترمز ماشین خود را تعویض کنند. در اینجا 3 روش برای بررسی لنت ترمز وجود دارد.

چگونه لنت ترمز خود را چک کنیم

لنت های ترمز خود را بدون برداشتن چرخ چک کنید

در بسیاری از وسایل نقلیه، می توانید لنت ترمز را از طریق سوراخ های روی چرخ مشاهده کنید. برای بررسی عمر لنت ترمز، باید ضخامت آن را تعیین کنید. ممکن است برای مشاهده خوب لنت ترمز به چراغ قوه نیاز داشته باشید. اگر لنت ها نازک و کمتر از 4 میلی متر به نظر می رسند، یا فقط 20 درصد عمر لنت ها باقی مانده است، زمان تعویض آنها فرا رسیده است. در برخی از لنت های ترمز، ممکن است یک زبانه نشانگر سایش فلزی در کنار لنت مشاهده کنید. اگر زبانه تقریباً روتور را لمس می کند، لنت ترمز ماشین باید تعویض شود.

علائم فرسودگی لنت ترمز را بشناسید

در صورت مشاهده هر یک از این علائم، لنت های ترمز خود را در اسرع وقت توسط تکنسین ترمز تعویض کنید.

صدای ناخوشایند می شنوید

اکثر لنت های ترمز، اما نه همه آنها، با «نشانگرهای سایش» داخلی تولید می شوند. تنها هدف پشت این چیزها انتشار یک صدای ناخوشایند است. نشانگرهای سایش زبانه های فلزی هستند که در نزدیکی بالای لنت های ترمز معمولی قرار دارند. هنگامی که خود لنت ترمز تا حد خطرناکی فرسوده شود، نشانگر روی روتور خراشیده می شود. این یک صدای ناخوشایند متمایز ایجاد می کند که به شما هشدار می دهد که لنت های ترمز فعلی شما در خطر فرسایش کامل قرار دارند.

بیش از حد معمول زمان می برد تا ماشین شما توقف کند

این تاخیر در توقف اغلب ناشی از کم بودن لنت ترمز است. وقتی لنت های ترمز شما فرسوده می شوند، نازک تر و نازک تر خواهند شد، این بدان معناست که ماشین شما باید سخت تر کار کند تا گرمای ناشی از ترمزگیری را دفع کند. با گذشت زمان این امر باعث کاهش نیروی ترمز می شود. نه تنها لنت های ترمز فرسوده توقف را سخت تر می کنند، بلکه زمان واکنش شما برای توقف خودرو نیز تا حد زیادی با مشکل مواجه می شود. وقتی روی پدال فشار می دهید، در واقع مایع هیدرولیک را به سمت کالیپرها فشار می دهید، سپس لنت های ترمز را روی روتورها فشار می دهد. هنگامی که لنت ترمز شما نازک است، مدت بیشتری طول می کشد تا این مایع به سمت پایین حرکت کند و به لنت ها فشار بیاورد. هنگامی که لنت ترمز خود را از 3 تا 4 میلی متر فرسوده به لنت جدید بیش از 10 میلی متر تعویض می کنید، تفاوت زیادی را متوجه خواهید شد.

پدال ترمز شما با فشار دادن می لرزد

همانطور که می دانید اصطکاک باعث ایجاد گرما می شود و روتورها و لنت ترمز شما با هم کار می کنند تا این گرما را دفع کنند. با این حال، آنچه می تواند در طول زمان اتفاق بیفتد، این است که لنت ترمز شما توانایی خود را برای کمک به خارج کردن گرما از روتورها از دست می دهد. هنگامی که در ترافیک توقف و حرکت رانندگی می کنید یا اغلب رانندگی با سرعت زیاد انجام می دهید، این باعث می شود روتورهای شما خیلی سریع گرم شوند و شروع به تاب برداشتن کنند. هنگامی که ترمزهای خود را فشار می دهید و روتورهای تاب دار دارید، به جای اینکه لنت ترمز به روتورهایی با سطح صاف بچسبد، آنها به روتورهای ناهموار می چسبند. سپس ارتعاشات را از طریق پدال ترمز و ماشین شما ارسال می کند.

چراغ ترمز شما روشن می شود

چراغ ترمز شما به دلایلی وجود دارد و مهم است که ترمزهای خود را قبل از رانندگی بیشتر بررسی کنید.

لنت های ترمز را با برداشتن چرخ چک کنید

اگر نمی توانید لنت ترمز را از طریق چرخ ببینید، باید چرخ را بردارید تا دید بهتری داشته باشید. بعد از برداشتن لاستیک نه تنها از لنت ترمز، بلکه از کالیپر، روتور و خطوط ترمز نیز دید خوبی خواهید داشت. لنت ترمز را به دقت بررسی کنید و به دنبال سایش بیش از حد باشید. اگر لنت کمتر از 4 میلی متر است، یا تنها 20 درصد عمر لنت باقی مانده است، وقت آن است که لنت ترمز را تعویض نمایید.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/tlLWkukj
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوک
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه