دوست داری امشب شام چی بخوری؟ همبرگر؟ پیتزا؟ چیزبرگر آبدار؟
این روزها فقط باید تصمیم خود را بگیرید و بس. کافی است موبایل خود را در دست بگیرید و هر چه که دلتان می خواهد و هوس کرده اید؛ سفارش دهید. اینکه غذای مورد علاقه تان در کمترین زمان درب منزل به شما تحویل داده می شود، از بهترین کشفیات بشر است. تصور کنید تا چند دهه قبل، غذا به این شکل در دسترس نبود و مجبور بودید برای سفارش غذا به رستوران بروید یا شاید هم وجود داشته؟ اصلا تا به حال به این فکر کرده اید که اولین سفارش آنلاین غذا در چه زمانی و چگونه انجام شد؟
سفارش آنلاین غذا از کجا شروع شد؟
اولین سفارش اینترنتی غذا به سال 1994 با یک پیتزا پپرونی بزرگ و پنیر اضافه در آمریکا شروع شد. پیتزا هات آمریکا در آن سال ها خود را به عنوان اولین مرکزی که سفارش غیرحضوری را ارائه کرده، خیلی به خود افتخار می کرد. اما، این مجموعه نتوانست آنگونه که باید در این حوزه موفق عمل کند و دیری نپایید که از رقابت کناره گیری کرد. پس از آن یعنی در حدود یک سال بعد یک شرکت با نام World Wide Waiter کار خود را به عنوان اولین سامانه سفارش آنلاین شروع کرد و تا به امروز هم مشغول به فعالیت است.
در حال حاضر این مجموعه با نام waiter شناخته می شود و در سراسر آمریکا در دسترس قرار گرفته است. اما، با گذشت زمان و هوشمند شدن گوشی های موبایل، کم کم وبسایت های سفارش غذا کم رنگ شدند و پای اپلیکیشن های موبایل به میان آمد. اگر برایتان جالب است باید بگوییم که محبوب ترین اپلیکیشن سفارش آنلاین غذا در جهان، Doordash است.
سفارش غذا در ایران از چه زمانی شروع شد؟
از آنجایی که از شروع سفارش آنلاین غذا در جهان حدود 25 سال می گذرد در ایران به بیشتر از یک دهه می رسد و هنوز اول راه است. در ایران نیز سفارش غذا با کمک وب سایت ها شروع شد، به شکلی که فقط با چند کلیک ساده می توانستید سفارش غذا خود را از بهترین فست فود ایران یا هر نوع غذای دیگری که می خواستید را به راحتی انجام دهید. البته این پیشرفت بزرگ تا مدت های زیادی در انحصار تهران به عنوان کلانشهر بود و بعد به شهرهای بزرگ دیگر مانند مشهد و اصفهان کشیده شد.
خیلی ها سفارش آنلاین غذا در این شهرها از طریق وب سایت را مورد استقبال قرار دادند و کم کم به دیگر شهرستان ها نیز گسترش پیدا کرد. امروزه، استفاده از این تکنولوژی در قالب وب سایت به خصوص اپلیکیشن رونق فراوانی پیدا کرده است. به شکلی که هر فست فود و رستوران پس از افتتاح کسب و کار خود به سمت سفارش آنلاین غذا می روند. حتما می پرسید علت آن چیست؟ چرا خیلی ها سفارش اینترنتی غذا را به حضوری ترجیح می دهند؟ باید بگوییم مزایای بی نظیر استفاده از این روش بی تاثیر نیست.
آن روزها گذشته است که مجبور بودید دستور غذای مادربزرگتان را چندین ساعت در آشپزخانه دنبال کنید و آن مرغ بریانی معطر و عالی را بپزید. امروز فقط به گوشی موبایل نیاز دارید تا غذای مورد علاقه خود را بدون دردسر از رستوران مورد علاقه خود سفارش دهید. به لطف پیشنهادات آنلاین غذا، اکنون می توانید هر زمان که بخواهید سفارش دهید و از یک غذای خوشمزه با لباس خواب راحت خود در خانه لذت ببرید.
مهم ترین دلایلی که مردم ترجیح می دهند غذا را به صورت آنلاین سفارش دهند تا بیرون از خانه
زمانی که به رستوران یا فست فود می روید؛ منو غذایی، طیف گسترده ای انواع غذا را در اختیار شما قرار نمی دهد و مجبور می شوید از بین غذاهای موجود یکی را انتخاب کنید. در صورتی که سفارش آنلاین غذا اینگونه نیست. تصور کنید یک مهمان سرزده دارید و از این طریق هر کس هر چیزی که دوست دارد می تواند سفارش دهد و گزینه های غذایی زیادی در اختیارتان خواهد بود.
مردم ترجیح می دهند به جای بیرون رفتن از خانه و رسیدن به یک رستوران، آنلاین سفارش دهند. تنها کاری که باید انجام دهید، بالا و پایین کردن اپلیکیشن یا وب سایت سفارش غذا است تا غذای مورد علاقه خود را پیدا کنید و برای سفارش ضربه بزنید. خدمات بدون دردسر نه تنها راحت، بلکه آرامش بخش نیز هستند. بعد از یک روز خسته کننده کاری؛ هیچ چیز به اندازه یک غذای گرم و مورد علاقه تان، حالتان را خوب نمی کند.
در هنگام سفارش آنلاین غذا، منو در دسترس شما همه اطلاعات مانند اینکه رستوران چه زمانی باز یا بسته است؛ چه غذاهایی در دسترس هستند یا محدوده قیمتی به چه صورت است که در هنگام سفارش غذا از اهمیت زیادی هم برخوردار است. وجود این خدمات در وقت و هزینه شما در حد زیادی صرفه جویی می کند. فرض کنید به رستوران مورد علاقه تان می روید و رستوران بسته است یا غذا تمام شده؛ بنابراین مجبور می شوید به جای دیگری مراجعه کنید. با سفارش آنلاین دیگر نگران این موارد نخواهید بود.
. رضایت بهتر مشتری
پلتفرم های تحویل آنلاین غذا تضمین می کنند که فضای کافی برای تعامل انسانی بین مشتریان و کارکنانشان وجود دارد تا از رضایت بهینه مشتری اطمینان حاصل شود. به محض ثبت سفارش، پیامی با شماره تماس تحویل دهنده به همراه مشخصات مکان فعلی وی دریافت خواهید کرد. در صورت نیاز می توانید از طریق تلفن با تحویل دهنده تماس بگیرید تا غذا را بدون دردسر تحویل بگیرید.
چنین تلاش هایی برای تجربه مهمان مجازی توسط برنامه های غذا باعث می شود مردم تحویل آنلاین غذا را به بازدید از رستوران ترجیح دهند. برخی از اپلیکیشن ها خدمات ویژه ای مانند برنامه غذایی یک نفره، سرویس تحویل غذا در نیمه شب و تحویل رایگان درب منزل را برای افزایش رضایت مشتری ارائه می دهند.
ممکن است هنگام رفتن به یک رستوران جدید در یک منطقه شک داشته باشید، زیرا اطلاعات بسیار کمتری در مورد کیفیت، طعم، قیمت و خدمات وجود دارد. با این حال، هنگامی که شما به صورت آنلاین غذا از یک رستوران جدید سفارش می دهید، این طور نیست. برنامه های غذایی جزئیات مهمی مانند رتبه بندی ستاره ها و نظرات مربوط به آن غذاخوری را ارائه می دهند تا به شما کمک کنند قبل از سفارش ایده روشنی داشته باشید.
هوس آن غذایی خوشمره ای را کرده اید که زمانی از گوشه ای دورافتاده در شهر خورده اید؟ همان را به صورت آنلاین سفارش دهید و بگذارید با چند کلیک به درب منزل شما برسد. در حین انتخاب خدمات سرویس تحویل آنلاین غذا، غذاها در بازه زمانی کوتاهی تحویل داده می شوند. آن ها یک سیستم تحویل کارآمد دارند که اطمینان می دهد هر سفارش در زمان مطمئن به دست مشتری می رسد.
ایده ارائه یک تجربه بدون زحمت به کاربران است و بنابراین این برنامه ها پرداخت از طریق کارت های نقدی یا اعتباری، کیف پول الکترونیکی، پول نقد هنگام تحویل و غیره را می پذیرند. برخی از برنامه های غذایی نیز در صورت پرداخت آنلاین برای تشویق تراکنش های دیجیتال، تخفیف های بیشتری را ارائه می دهند.
فست فود زنجیره ای عطاویچ با ارائه غذاهایی با بهترین کیفیت ها و افتتاح شعبه در نقاط مختلف از جمله افتتاح فست فود در تبریز، مشهد، خرم آباد، کرمانشاه و بسیاری دیگر از شهرهای ایران، تمام سعی خود را در خدمت رسانی به مردم عزیز انجام می شدهد.