گسترش نفوذ اینترنت در سال های اخیر و رونق گرفتن کسب وکارهای اینترنتی در سال های اخیر باعث شده بسیاری از شرکت ها و کسب وکارهای سنتی که هنوز سایتی ندارند، به دنبال ایجاد یک سایت برای مشتریان بیشتر باشند. بعضی از شرکت های ارائه دهنده خدمات دیجیتال مارکتینگ و طراحی سایت با دادن وعده سئو تضمینی به صاحبان این دسته از کسب وکارها این تصور اشتباه را به وجود آورده اند که راهکارهایی جادویی وجود دارند که به آنها امکان می دهد یک شبه به رتبه های بالای نتایج گوگل و موتورهای جستجو برسند و با سایت هایی که چندین سال است مشغول فعالیت هستند، وارد رقابت شوند.
اما در واقعیت سئو یا بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو فرایندی زمان بر و رقابتی است که نیاز به ثبات و پشتکار بالایی دارد. بیشتر سایت هایی که با جستجوی یک عبارت در صفحه اول نتایج گوگل نمایش داده می شوند سابقه فعالیت بیشتر از یک سال دارند. یکی از معیارهای سنجش اعتبار یک سایت از طرف گوگل و موتورهای جستجو فعالیت مرتب و مداوم است که البته در کنار بیشتر از 200 معیار دیگر مشخص می کند چه سایتی رتبه بالاتری در صفحه نتایج موتور جستجو داشته باشد. آیا با این حساب سئو تضمینی یک شعار توخالی برای فریب دادن افرادی است که تصور دقیقی از نحوه کار موتورهای جستجو ندارند؟ برای جواب دادن به این پرسش و آشنایی بیشتر با سئو، ادامه این مطلب از ایده پویا را دنبال کنید.
سئو مجموعه ای از فعالیت های تولید محتوای وب و بهینه سازی آنها به نحوی است که نیت کاربران موتورهای جستجو را از سرچ کردن عبارت های مرتبط با فعالیت سایت را برآورده کند. گوگل و موتورهای جستجوی دیگر با بررسی اطلاعات صفحه های یک سایت موضوع آنها را تشخیص داده و ارتباط آنها با عبارت ها و کلمات کلیدی مختلف را پیدا می کنند. وقتی یک کاربر عبارت یا موضوعی را جستجو می کند، موتور جستجو برای جلب رضایت کاربر صفحه های با محتوای مرتبط و ارزشمند را نمایش می دهد.
بازاریابی محتوایی و سئو فعالیت هایی کم هزینه هستند که در بلند مدت باعث افزایش ترافیک ارگانیک سایت ها یا تعداد بازدید آنها از سوی موتورهای جستجو می شود. به دست آوردن رتبه های بالاتر در گوگل و موتورهای جستجو هدفی ارزشمند است که بیشتر سایت های اینترنتی برای رسیدن به آن تلاش و فعالیت می کنند. اما همان طور که پیشتر اشاره شد، این اتفاق بعد از فعالیت مرتب در طول زمان می افتد و هیچ کد یا راهکار جادویی وجود ندارد که به یک سایت تازه تاسیس امکان بدهد بلافاصله به رتبه های بالا برسد.
سئو یا بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو یک فعالیت مجزا نیست بلکه شامل مجموعه گسترده ای از فعالیت های تخصصی و آماری برای مطابقت دادن محتوای یک سایت با نیت ها و اهداف کاربران موتورهای جستجو است. کاربران موتورهای جستجو برای رسیدن به نتایج مشخصی عبارت ها و موضوعات را در موتورهای جستجو وارد کرده و سرچ می کنند. از سوی دیگر، هر سایتی در اینترنت به عنوان نماینده کسب وکاری که آن را اداره می کند عمل می کند. به این ترتیب وقتی یک کاربر یک موضوع مرتبط با فعالیت کسب وکار را جستجو می کند، موتورهای جستجو با شناسایی ارتباط عبارت جستجو با یک صنف یا صنعت مشخص، وبسایت های کسب وکارهای مرتبط که اطلاعات آنها برای کاربر ارزشمند هستند را نمایش می دهند.
راهکارهای سئو وقتی در طراحی سایت حرفه ای و تولید محتوای آن مورد توجه قرار بگیرند، گوگل و موتورهای جستجو به سایت اعتبار بیشتری می دهند. متخصصان سئو برای این منظور از مجموعه گسترده ای از تکنیک ها و راهکارها استفاده می کنند تا شانس نمایش سایت در رتبه های بالاتر نتایج موتور جستجو را افزایش دهند.
وقتی یک شرکت طراحی سایت به طور مرتب محتوای مرتبط و ارزشمند با رعایت اصول سئو تولید کند، با گذشت زمان و پوشش دادن جنبه های گوناگون موضوعات مرتبط با فعالیت آن به رتبه بالاتری می رسد. البته این فرایند رقابتی است و طبیعی است که در صورت وجود رقبایی با فعالیت و سابقه بیشتر، سایت ها نیاز به فعالیت بیشتری برای پیشی گرفتن از رقبا داشته باشند. با این حساب اگر چه هیچ راهی برای سئو تضمینی سریع و برق آسا وجود ندارد، رعایت اصول سئو در طراحی سایت و بازاریابی محتوایی آن در بلند مدت نتایجی ارزشمند برای کسب وکارها دارد.
فعالیت های سئو و بهینه سازی برای موتورهای جستجو به طور کلی به سه دسته اصلی تقسیم می شوند:
سئو داخلی یا در صفحه به فعالیت های بازاریابی محتوا و تولید محتوای صفحه های سایت اختصاص دارد. کارشناسان سئو و تولید محتوا با انجام فعالیت های زیر از مرتبط بودن محتوای صفحه های سایت با نیت کاربران موتورهای جستجو اطمینان پیدا می کنند:
گوگل و موتورهای جستجو برای ارزیابی اعتبار یک سایت به تعداد لینک هایی که از سایت های مرتبط به صفحه های آن داده می شوند توجه می کنند. به این ترتیب سئو خارجی بیشتر با فعالیت بک لینک سازی و ایجاد محتوای مهمان در سایت های دیگر اشاره دارد. هر چه یک سایت مرجع معتبرتری در یک کسب وکار یا صنف باشد، البته که محتوای آن در سایت ها و صفحه های شبکه های اجتماعی مرتبط بیشتر به اشتراک گذاشته می شود.
سئو فنی مجموعه ای از فعالیت های تخصصی مرتبط با طراحی و ساختاردهی سایت است. با توجه به نیاز به دانش و مهارت بالا برای انجام این کار، در بعضی موارد استفاده از سئو فنی ممکن است با عنوان سئو تضمینی تبلیغ شود. گوگل و موتورهای جستجو برای اینکه یک سایت را به کاربران خود نمایش دهند به جنبه های مختلف فنی توجه می کنند:
در این مطلب از ایده پویا با بررسی مفهوم سئو و انواع مختلف آن و نحوه عملکرد آن تلاش شد نشان داده شود که ادعای سئو تضمینی، به خصوص در زمان کوتاه فقط یک شعار تبلیغاتی است. این اما به معنای بی ارزش بودن انواع فعالیت های سئو نیست و در طراحی سایت و بازاریابی محتوایی، سئو بدون تردید مهم ترین عامل محسوب می شود. اگر به دنبال ایجاد یک سایت مناسب برای کسب وکار خود هستید و می خواهید از این طریق ضمن ایجاد هویت برند دیجیتال، مشتریان جدیدی جذب کنید، برای آشنایی با جدیدترین راهکارها و گزینه های موجود همین حالا با ایده پویا تماس بگیرید.