اد کتمول، یکی از موسسین برند پیکسار به همراه استیو جابز در سال 1986 است و پس از خرید آن توسط والت دیزنی، به سمت مدیریت هر دو شرکت درآمده است. وی به عنوان یک متخصص در زمینه رایانه همواره رویای ساخت نخستین انیمیشن با استفاده از این دستگاه را داشته که نتیجه آن ساخت انیمیشن داستان اسباب بازی ها و عملی کردن این رویا بوده است. همچنین او یکی از پرافتخارترین افراد در عرصه کاری خود محسوب می شود.
وی اخیرا کتابی را نیز تحت عنوان شرکت خلاقیت به چاپ رسانده است که در آن داستان شکل گیری شرکت و نحوه و مراحل ساخت هر یک از انیمیشن ها را به صورت مفصل توضیح داده است و در هر بخش توصیه های خود را جهت موفقیت ارائه کرده است. این شرکت اخیرا نیز با انیمیشن کوتاه خود با نام بائو موفق به دریافت جایزه اسکار شده است که افتخاری دیگر بر کارنامه کاملا درخشان این شرکت خلاق محسوب می شود. با توجه به توضیحات ارائه شده، در ادامه به بررسی 10 راز موفقیت از زبان این اسطوره دنیای انیمیشن، خواهیم پرداخت.
1-به مانند یک شکارچی به دنبال مشکلات باشید
به عنوان یک مدیر لازم است تا موانع پیش رو را در زمان مناسب مشاهده کرده و راهکارهای رفع آن را پیدا کنید. درواقع مدیریت قلب تپنده شرکت بوده و همین امر باعث می شود تا عملکرد آنها بسیار مهم باشد. در این رابطه فراموش نکنید که یک مدیر خوب می تواند همه چیز را در شرکت تغییر داده و سرنوشت آن را رقم بزند. به همین خاطر لازم است تا همواره نسبت به قابلیت های خود اطمینان کافی را داشته و در صورت نیاز به دنبال رفع نواقص خود و تیم شرکت باشید. در نهایت نیز شناسایی مشکلات تنها شامل مسائل درون شرکت نبوده و با آگاهی از کمبودهای موجود در بازار کسب وکار خود نیز می توانید شرکت را در جایگاهی کاملا مناسب و برتر از سایرین قرار دهید. درواقع این امر که مشکلات را کنار گذاشته و یا منکر آنها باشید، بدون شک در درازمدت برای شما بحران های جدی را به همراه خواهد داشت.
مطلب مرتبط: 4 راز موفقیت از زبان موسس پینترست
2-در زمینه کاری خود نوآور باشید
سیاست کاری آقای کتمول همواره بر این اساس استوار بوده است که شرکت وی باید در تمامی اقدامات خود نوآوری داشته باشد. درواقع این امر که فعالیتی تکراری را انجام دهید، هیجان لازم را در مخاطب ایجاد نخواهد کرد. به همین خاطر لازم است تا به دنبال مواردی جدید در کار خود باشید. این امر اگرچه ممکن است زمان بر باشد، با این حال خروجی یک کار خوب تا مدت ها شما را پوشش خواهد داد که بدون شک یک کار ضعیف و تکراری از چنین قابلیتی برخوردار نخواهد بود. در این رابطه این امر که تیمی قدرتمند را در اختیار داشته باشید، به انجام دقیق کارها کمک شایانی خواهد کرد. درواقع با در اختیار داشتن یک تیم مناسب، می توانید از حتی ایده های نه چندان آماده و برتر، خروجی های حیرت آوری را داشته باشید.
3-از اهمیت عنوان مناسب غافل نشوید
اگرچه عنوان ممکن است چندان مهم به نظر نرسد، با این حال آقای کتمول بر این باور است که تیتر هر اقدام و محصولی، نخستین چیزی است که مخاطب آن را مشاهده خواهد کرد. درواقع این امر اولین تجربه آنها با برند شما محسوب می شود. به همین خاطر لازم است تا عنوانی را برای آن انتخاب کنید که ارتباط لازم را با محتوای کار داشته باشد. همچنین این امر که کارها را بیش از حد دشوار نکرده و خود را درگیر اهداف پیچیده نکنید، باعث خواهد شد تا شرکت بتواند همواره رو به جلو گام بردارد. در آخر نیز فراموش نکنید که هدف اصلی تنها انجام کارها به بهترین نحو ممکن بوده و این امر باعث خواهد شد تا دیگر میزان بزرگی قدم ها و اهداف چندان مطرح نباشد.
4-همه چیز را محدود به خود تصور نکنید
اشتباه بزرگ بسیاری از مدیران این است که خود را به عنوان مرد اول اتفاقات مهم شرکت معرفی کرده و این امر باعث می شود تا تیم شرکت ناشناخته باقی بماند. این امر در حالی است که تمامی دستاوردها از طریق مشارکت تمامی افراد به دست آمده و به همین خاطر لازم است تا همواره خود را در قالب یک تیم تصور کنید. این امر در رابطه با شکست ها نیز صادق بوده و هیچ گاه یک عامل شکست وجود نخواهد داشت. در نهایت نیز توجه داشته باشید که امروزه برگ برنده هر شرکتی خلاقیت خواهد بود. به همین خاطر لازم است تا نسبت به این امر در تمامی افراد تیم خود اطمینان کسب کرده و به دنبال برنامه ای برای رشد و تقویت آن باشید.
مطلب مرتبط: رازهای موفقیت آمازون از زبان جف بزوس
5-کارایی و کیفیت را مهم ترین اهداف در تولید محصولات خود بدانید
داستان اسباب بازی ها نخستین انیمیشن بلند کامپیوتری ساخته شده محسوب می شود که مراحل ساخت آن به شیوه ای جدید و با دقت عمل بسیار بالا صورت گرفته است. در رابطه با صداپیشگی آن نیز از چهره های مطرحی همچون تام هنکس استفاده شده است. درواقع این انیمیشن انقلابی در این عرصه ایجاد کرده و مورد توجه بسیاری قرار گرفته است. اگرچه معمولا دنباله های ساخته های مطرح، از کیفیت و قدرت قسمت اول برخوردار نیستند، با این حال به علت دقت عمل بسیار بالای تیم این مجموعه، قسمت های بعد آن حتی امتیازی بالاتر از قسمت اول را به دست آوردند. در رابطه با این موفقیت فوق العاده اد کتمول عقیده دارد که تمرکز بر روی کیفیت و کارایی باعث شده است تا انیمیشن های تولیدی این برند خلاق، همواره سطح بالایی را داشته و در آن استانداردهای بالایی رعایت شده باشد. همچنین اد کتمول در رابطه با شیوه مدیریتی خود عنوان کرده است که وی از محدود کردن کارمندان خودداری کرده و هیچ گاه سعی در تخریب آنها نداشته است. با این حال در مواقع ضروری از تذکرهای سودمند و سازنده غافل نمانده و همواره تلاش کرده است تا تیم خود را در برابر خطرات احتمالی و اشتباهات دور نگه دارد.
6-هیچ اقدام بزرگی بدون ریسک نخواهد بود
این امر یک حقیقت غیرقابل انکار است که تمامی برندها برای چندین بار متحمل شکست شده و این امر ابدا یک ضعف محسوب نمی شود. درواقع این امر مرحله طبیعی هر شرکتی محسوب می شود که بیانگر آن است که آنها در حال فعالیت و تلاش هستند. به همین خاطر نیز نباید به مقوله شکست نگاهی منفی داشته باشید. درواقع بسیاری از درس های شما از دل همین موارد بیرون خواهد آمد. با این حال این امر به عنوان مجوزی برای شکست نبوده و لازم است تا همواره به دنبال قوی تر شدن و عدم تکرار اشتباهات خود باشید. نکته دیگری که باید مورد توجه قرار دهید این است که ریسک پذیر بودن از جمله مزیت های هر مدیری محسوب شده و لازم است تا در این زمینه نیز فعال باشید. بدون شک انجام هر اقدام بزرگی ریسک خاص خود را خواهد داشت و نباید اجازه دهد که این امر به مانعی در سر راه شما تبدیل شود. بدون شک این امر که گامی رو به جلو بردارید و با عدم موفقیت مدنظر خود مواجه شوید، در مقایسه با این امر که از ترس شکست عملا کاری را انجام ندهید، مزیت های بیشتری را داشته و شما را برای رسیدن به سطح مورد نظر آماده تر خواهد کرد.
7-به خاطر داشته باشید که انجام کارهای بزرگ زمان بر خواهد بود
بدون شک هر فردی تمایل دارد تا رشدی سریع را تجربه کند. با این حال واقعیت این است که انجام کاری بزرگ، زمان خاص خود را نیاز خواهد داشت و به همین خاطر ضروری است تا صبر کافی برای نتایج دلخواه خود داشته باشید. از شرکت پیکسار به عنوان کارخانه تبدیل ایده به ثروت نام برده می شود و این شرکت همواره تلاش کرده است تا خروجی های فوق العاده ای را داشته باشد که در این بین انجام سریع کارها معیار نبوده و تا زمانی که ایده های آنها به نقطه مورد نظر نرسد، اقدامی را در دستور کار خود قرار نمی دهند. به همین خاطر نیز ضروری است تا کیفیت کار را بر کمیت آن ترجیح داده و به دنبال خلق بهترین ها حتی با فاصله چند سال از یکدیگر، باشید.
8-برای تحقق بخشیدن به رویای خود هیچ سنی زود و یا دیر نخواهد بود
دقیقا 20 سال طول کشید تا اد کتمول بتواند رویای خود که ساخت نخستین انیمیشن با استفاده از رایانه بود را عملی سازد. وی در تمام این مدت در مسیر هدف خود گام برداشته با این حال هیچ گاه خود را بازنده تلقی نکرده و ناامید نشده است. درواقع ایجاد یک انقلاب و انجام کاری که تاکنون به مانند آن انجام نشده است، بدون شک سخت خواهد بود. با این حال در صورتی که به خود و هدفی که انتخاب کرده اید باور داشته باشید، در نهایت موفقیت برای شما خواهد بود. در این رابطه همواره مشاهده می شود که برخی از افراد سن خود را برای انجام کارهای مورد علاقه خود بسیار زود و یا بسیار دیر تلقی می کنند. با این حال این موارد تنها بهانه هایی خواهد بود که شما را منحرف کرده و اجازه نخواهد داد تا زندگی خود را به آن گونه ای که می خواستید، به پایان برسانید. به همین خاطر لازم است تا شجاعت دنبال کردن رویاهای خود را داشته و در این رابطه تمامی نظرات مخالف و موانع ذهنی را دور بیندازید. در آخر نیز فراموش نکنید که لازم است تا سرمایه گذاری خوبی را بر روی خود و تیم شرکت داشته و آمادگی لازم را برای اتفاقات مهم ایجاد کنید.
9-فراموش نکنید که بهترین ها تنها تمایل دارند تا با افرادی در سطح خودشان همکاری داشته باشند
این امر در واقع دلیلی بود که منجر به همکاری استیو جابز و اد کتمول و یا همکاری دو برند پیکسار و والت دیزنی شد. به همین خاطر در صورتی که تمایل دارید تا با بهترین ها همکاری داشته و در بالاترین سطح ممکن فعالیت کنید، لازم است تا توانایی های خود را گسترش داده و به بهترین فرد در حوزه کاری خود تبدیل شوید. در نهایت نیز فراموش نکنید که هر شرکتی فرهنگ سازمانی خاص خود را داشته و عدم پذیرش شما در یک شرکت نباید به عنوان عدم توانایی کافی شما تلقی شود. به همین خاطر در صورتی که حتی هیچ شرکتی تمایلی به استفاده مفید از شما را ندارد ولی شما نسبت به قابلیت های خود مطمئن هستید، می توانید برای خود کار کرده و شرکتی را راه اندازی کنید. در این رابطه فراموش نکنید که حتی اسطوره ای به مانند استیو جابز نیز از شرکتی که در آن فعالیت می کرد، کنار گذاشته شد.
مطلب مرتبط: 10 راز موفقیت از زبان کانر مک گرگور
10-هیچ گاه خود را فریب ندهید
تاکنون بسیاری از طرح ها توسط اد کتمول کنار گذاشته شده و به تایید نهایی وی نرسیده است. علت این امر به این خاطر است که وی نوعی تکرار را در آنها مشاهده کرده و آنها را مناسب سطح کاری برند خود ندانسته است. این امر در حالی است که هر ساله می توانید فیلم ها و انیمیشن هایی را مشاهده کنید که شباهت بسیاری را به یکدیگر دارند. این امر اگرچه می تواند سودآور باشد، با این حال شخصیت برند را به شدت تخریب خواهد کرد. به همین خاطر هم لازم است تا همواره با خود صادق بوده و از قبول اقدامات اشتباه حتی در سخت ترین شرایط نیز خودداری کنید.