مارک بنیوف، موسس شرکت سلزفورس(بزرگترین تولیدکننده نرمافزارهای مدیریت ارتباط با مشتری) است که از وی به عنوان نابغه قرن در زمینه تکنولوژی نام برده می شود. وی از همان دوران نوجوانی به برنامهنویسی علاقهمند شد و با طراحی بازی های آتاری و فروش آن، در سن 15 سالگی به درآمد قابل توجهی دست پیدا کرد، با این حال وی در دانشگاه کالیفرنیا، رشته تجارت را انتخاب کرد تا بتواند نسبت به این حوزه مورد نیاز خود، اطلاعات جامعی را به دست آورد. در این بین نیز به افزایش مهارت های خود در زمینه برنامهنویسی با کار داوطلبانه در شرکت اپل، پرداخت. این اقدامات باعث شد تا وی بتواند به جایگاهی دست پیدا کند که به استخدام شرکت اوراکل درآورده شود. میزان درخشش و موفقیت او در شغل جدید باعث شد تا در مدت زمانی کوتاه لری الیسون(موسس شرکت اوراکل) او را به عنوان معاون خود انتخاب کند. همین امر نیز شروع دوستی این دو برای مدت 13 سال شد.
جالب است بدانید که وی جوان ترین فردی است که به چنین جایگاهی در این شرکت دست پیدا کرده است. با این حال پس از گذشت 13 سال، مارک بنیوف خلأ مدیریت را در خود حس کرد و همین امر باعث شد تا وی به دنبال تاسیس شرکتی برای خود باشد. در این بین اگرچه آقای الیسون در ابتدا موافقت خود را اعلام کرده و با 2 میلیون دلار سرمایهگذاری خود به عنوان یکی از اعضای هیات مدیره مشغول به فعالیت شد، با این حال پس از مدتی مارک بنیوف نسبت به ماهیت اقدامات وی شک کرده و این امر زمینه درگیری را به وجود آورد. در نهایت نیز وی موفق شد تا لری الیسون را از شرکت خود خارج کند. در حال حاضر نیز سلزفورس شرکت های مختلفی را با خود ادغام کرده که این خود به افزایش قدرت آن کمک بسیاری کرده است. او همچنین در زمینه نویسندگی نیز فعالیت های جدی ای را داشته و کتاب در پس ابر وی به عنوان پرفروش ترین کتاب سال 2009 آمریکا انتخاب شده است. با توجه به توضیحات ارائه شده، در ادامه به بررسی 10 راز موفقیت از زبان این نابغه حوزه تکنولوژی خواهیم پرداخت.
1-اگر ریسکپذیر نباشید، هیچ پاداشی به شما تعلق نخواهد گرفت
هیچ دلیلی برای ترس از شروع یک کار وجود ندارد. درواقع شما ممکن است در بدترین حالت به خواسته خود دست پیدا نکنید که این امر به معنای بازگشت به نقطه شروع همراه با کسب تجربه-های گران بها خواهد بود. به همین خاطر نباید شکست را یک فاجعه دانسته و با ترس از آن زندگی کنید. درواقع هر اقدام بزرگی همراه با ریسک های خود است که باید با شجاعت آنها را قبول کنید. در این رابطه توجه داشته باشید که انجام کارهای بزرگ، اقدامی کاملا سخت خواهد بود که این امر درواقع بهایی است که باید برای اهداف خود پرداخت کنید.
مطلب مرتبط: 10 راز موفقیت از زبان کارلوس اسلیم هلو
2-وظایف خود به عنوان یک مدیر را جدی بگیرید
95درصد از زمان آقای بنیوف صرف شرکت می شود. وی در این رابطه عنوان کرده است که یک مدیر باید پرکارترین فرد تیم باشد و هیچ موقعیتی برای پیشرفت را از دست ندهد. همچنین لازم است تا الهامبخش تیم خود باشید و خصوصیات خود را به آنها منتقل کنید. برای مثال شور و اشتیاق بالای آقای بنیوف نسبت به کار خود باعث شده است تا کارمندان نیز روحیه مضاعفی را دریافت کنند. از دیگر ویژگی های یک مدیر این است که آیندهنگری مناسبی را داشته و بهترین تصمیمات را اتخاذ کند. همین امر باعث شده است تا این شرکت بتواند از بحران هایی نظیر حباب دات کام که بسیاری از استارت آپ ها را به نابودی کشاند، عبور کرده و با ابر برندهایی نظیر گوگل همکاری کند.
3-انتظارات را در حد مشخصی نگه دارید
در زمینه رفتار با کارمندان و حتی سطح توقع مشتریان، لازم است تا به نحوی شفافسازی را انجام دهید که زمینه نارضایتی وجود نداشته باشد. در موارد متعددی مشاهده می شود که شرکت ها تمایل دارند تا سطح خود را بالاتر از آ نچه که هست، نشان دهند که این امر باعث افزایش سطح توقع مشتری خواهد شد. بدون شک این امر که افراد تصور کنند که شما قصد فریب آنها را داشته اید، باعث خواهد شد تا وجهه شرکت کاملا نابود شود. این امر در حالی است که یک مشتری راضی، خود می تواند مبلغ برند شما باشد. در نهایت این امر که محدوده اختیارات همه افراد مرتبط با شرکت حتی سرمایهگذارها مشخص باشد، خود از بروز بسیاری از مشکلات جلوگیری خواهد کرد.
4-فراموش نکنید که اعتماد همه چیزی است که شما به آن احتیاج خواهید داشت
درست به مانند یک تیم ورزشی، هنگامی که افراد تیم به مربی خود باور نداشته باشند، رسیدن به اهداف مشخص شده و بهترین عملکرد ممکن میسر نخواهد بود. این امر تنها شامل کارمندان نبوده و مشتریان نیز باید نسبت به برند شما اعتماد کافی را داشته باشند. به همین خاطر نیز لازم است تا خود را به درستی در رسانه ها مطرح کرده و به دنبال حضور و اهدافی بلندمدت باشید.
مطلب مرتبط: 8 راز موفقیت از زبان کارل آیکان
5-از اهمیت شبکه های اجتماعی غافل نشوید
آقای بنیوف بر این باور است که امروزه شبکه های اجتماعی قدرت دیده شدن به مراتب بالاتری را در مقایسه با سایر روش های تبلیغاتی دارا هستند. همین امر نیز باعث می شود تا شاهد حضور تمامی برندها در شبکه هایی نظیر اینستاگرام باشیم. در این رابطه این امر که چگونه خود را نشان دهید نیز بسیار مهم خواهد بود. برای مثال فعالیت این شرکت در اینستاگرام شامل معرفی جدیدترین محصولات، ارسال عکس هایی از محیط شرکت همراه با لبخند رضایت کارمندان، ارسال سخنرانی ها و معرفی افراد مهم شرکت و مواردی از این قبیل است. این تنوع در ارسال مطلب نیز از دیگر عواملی است که باعث می شود تا مخاطب به دنبال کردن مطالب شما تمایل داشته باشند. در این رابطه لازم است تا قبل از شروع کسب و کار خود، نسبت به استفاده درست از قابلیت های اینترنت و شبکه های اجتماعی، اطمینان حاصل کنید.
6-در تولید محصولات به جامعه هدف توجه کافی داشته باشید
در رابطه با محصولات مارک بنیوف عنوان کرده است که وی چیزی را تولید می کند که خود از استفاده از آنها لذت میبرد. در این رابطه وی تنها به عقیده خود بسنده نکرده و نظر اطرافیان خود را نیز جویا می شود. همین امر نیز باعث میشود تا خروجی این شرکت، محصولی باشد که مورد استقبال قرار می گیرد.
7-به دنبال ایده ای جدید باشید
اصلیترین دلیل موفقیت شرکت سلزفورس، تحت وب بودن این نرمافزار است که سهولت کار بیشتری را به همراه دارد. اگرچه این ایده امروزه توسط بسیاری از شرکت ها مورد استفاده قرار می گیرد، با این حال این موضوع در آن زمان یک نوآوری بسیار بزرگ محسوب می شد. به همین خاطر نیز توصیه می شود تا برای موفقیت، به دنبال حداقل یک ایده جدید و کارآمد در زمینه موردنظر خود باشید. در آخر توجه داشته باشید که ایده های جدید حتی می تواند در رابطه با روش مدیریتی شما نیز باشد. برای مثال قانون 1-1-1 از جمله ابداعات آقای بنیوف است که مورد توجه و تقلید بسیاری از شرکت ها قرار گرفته است. این قانون بیان می کند که یک درصد از زمان کارمندان، یک درصد از سود و یک درصد از منابع شرکت هر ساله باید به امور خیریه اختصاص داده شود. این امر خود وجهه جذابی را در نزد عموم به این شرکت بخشیده است.
8-رقبای خود را نادیده نگیرید
از جمله ویژگی های آقای بنیوف این است که وی در رابطه با رقبای خود بیپرده صحبت به میان می-آورد. برای مثال وی همواره شرکت اوراکل را مورد انتقاد مستقیم قرار داده و تا زمانی که استیو بالمر مدیرعامل شرکت مایکروسافت بود، از اقدامات و رقابت ناسالم شکلگرفته صحبت می کرد. درواقع این امر باعث می شود تا شما همواره نسبت به رقبای خود در شرایط آمادگی قرار داشته و شرکت خود را در برابر آنها ایمن نگه دارید. در نهایت این نکته را به خاطر داشته باشید که در دنیای تجارت، دشمن و دوست واقعی وجود نداشته و نباید رقیب خود را تا ابد در لیست سیاه خود بدانید. برای مثال با روی کار آمدن ساتیا نادلا(مدیرعامل کنونی شرکت مایکروسافت) روابط این دو شرکت کاملا دگرگون شده است.
9-با بهترین ها کار کنید
کار کردن در کنار استیو جابز و لری الیسون به عنوان دو اسطوره کارآفرینی، در عملکرد و کسب تجربه مارک بنیوف تاثیر بسزایی را داشته است. در این رابطه وی عنوان کرده است که بدون گذراندن این مراحل وی عملا نمی توانست به جایگاه فعلی خود دست پیدا کند. به همین خاطر نیز لازم است تا به دنبال راهی برای یادگیری از بهترین-های عرصه خود باشید.
مطلب مرتبط: 10 راز موفقیت از زبان کوین سیستروم
10-در کار خود استقامت داشته باشید
در مسیر شکل گرفتن و رسیدن به جایگاه حال حاضر شرکت سلزفورس، آقای بنیوف متحمل سختی ها و شکست-های متنوعی شده است، با این حال وی به دلیل علاقه و اعتقاد به کار خود، هیچگاه قدمی رو به عقب را نداشته است. درواقع هنگامی که به خود باور داشته باشید و بتوانید یک هدف را در ذهن خود متصور شوید، در نهایت موفقیت برای شما خواهد بود. به همین خاطر لازم است تا از صبر و استقامت کافی برخوردار بوده و کارآفرینی را اقدامی ساده و صرفا پشت میز نشستن، تلقی نکنید.