شفافیت یعنی زمانی که به دیگران اجازه دهید تا علاوه بر چهرهای که از خود به نمایش میگذارید، بهصورت کاملا آشکار اتفاقاتی را که درون تشکیلات تجاریتان میافتد، مشاهده کنند. معنای دیگر شفافیت در ارتباط با تمام اقداماتتان و صداقت با مشتریان است. بنابراین چنانچه شما پیشتر مورد بررسی قرار گرفته باشید، نحوه عملکرد شما با آنچه در مورد فعالیتهای خود اظهار میدارید مطابقت خواهد داشت. با توجه به دسترسی گسترده افراد به اینترنت، امکان کسب اطلاعات در مورد اقدامات اشتباه شما در کوتاهترین زمین ممکن فراهم شده است.
در سال 2010 دوربینهای مداربسته زنی را نشان دادند که بدون دلیل خاصی گربهای را درون یک سطل زباله چرخدار انداخته بود، ویدئوی مربوط به این عمل در مدت زمان بسیار کوتاهی در سراسر جهان پخش شد طوری که آن زن چارهای جز اعتراف به عمل خود نداشت. چنین اتفاقی برای شما نیز ممکن است رخ دهد.
ایده
زمانی که طرحهای طراحان مستقل توسط خردهفروشیهای بزرگ کپی میشود، روایتهای گوناگونی از این موضوع در شبکههای اجتماعی رواج مییابد، چرا که ما زورگویی افراد قدرتمند نسبت به افراد ضعیفتر را تحمل نمیکنیم. در انگلستان طرحهای هنرمندی به نام Hidden Eloise کپی شد و نتیجه این اقدام محصولی نهایی بود که برای فروش در قفسه فروشگاه Paperchase قرار گرفت. اگرچه مسئولان Paperchase در ابتدا اعلام کردند که طرح اصلی را خریداری کردهاند و انجام هرگونه اقدام غیرقانونی توسط خود را قویا رد میکردند اما کارزارهای اینترنتی که در حمایت از هنرمند مذکور به راه افتاد سبب بررسی دوباره موضوع توسط Paperchase شد و مسئولان این فروشگاه در نهایت بابت اشتباه صورت گرفته عذرخواهی کردند.
دهها سال قبل عدم اعتراف به اشتباه برای شرکتهای تجاری حتی زمانی که اشتباه فاحشی را مرتکب میشدند، به یک استاندارد بدل شده بود. اما امروزه چنانچه شرکتها متوجه اشتباه خود شوند بهترین راهکار را در پذیرش مسئولیت اشتباه خود و سپس تصحیح آن و در نهایت اطلاعرسانی در زمینه اشتباه تصحیح شده میدانند.
هرکسی ممکن است اشتباه کند چرا که ذات آدمی اینگونه بوده و شرکتهای بزرگ نیز توسط انسانها اداره میشوند. مشتریان نیز اغلب عذرخواهی صادقانه و سریع شرکتها را میپذیرند. فراموش نکنید که هیچ کس دوست ندارد در ضلالت و گمراهی نگه داشته شده و مانند افراد نادان با وی رفتار شود. برندها ممکن است به دلیل اشتباه مالکانشان به سختی آسیب دیده و هرگز به شرایط سابق باز نگردند. چنانچه این اتفاق برای شما افتاد دوباره سعی کنید تا صعود کرده و با تصحیح اشتباهات گذشته خود مجددا به مسیر سابقتان بازگردید.
آنچه باید در عمل انجام دهیم
* چنانچه در شک و تردید بهسر میبرید، طوری رفتار کنید که گویی شبکه تلویزیونی BBC در حال ساخت مستندی از شما است. با در نظر گرفتن سرعت سرسامآور انتشار اطلاعات در جهان حاضر، سعی کنید تا بهترین رفتار را داشته باشید، در غیراین صورت رفتار شما به سرعت مورد توجه دیگران قرار خواهد گرفت.
* زمانی که اشتباه میکنید سریعا به آن اعتراف کرده و در کوتاهترین زمان ممکن اشتباهتان را تصحیح کرده و از مخاطبان خود عذرخواهی کنید.
* تصور کنید مشتریان دوستان و افراد خانواده شما هستند. چنانچه تمایلی به توصیه محصولاتتان به نزدیکانتان ندارید، به توسعه و بهبود این کالاها پرداخته تا در نهایت بتوانید آنها را به افراد خانواده و دوستانتان توصیه کنید.