پرسش: مدیر یک شرکت IT در ایران هستم که چند سالی است در بازار داخلی مشغول به فعالیت هستیم.چندی پیش از سمت یکی از اپلیکیشنهای موجود در بازار پیشنهاد کوبرندینگی به شرکت ما شد؛ این اپلیکیشن بهتازگی لانچ شده و قصد تولید تبلیغات تلویزیونی را دارد. از سمت آنها پیشنهاد شد که محصولاتی را بهصورت رایگان برای آنها تولید کرده و در ازای آن در تبلیغات تلویزیونی حضور داشته باشیم. از نظر شما این کوبرندینگ تا چه اندازه میتواند برای ما مثمر ثمر واقع شود؟
پاسخ کارشناس: نوعی از کوبرندینگ به این صورت است که شرکتها از بسترهای تبلیغاتی شرکتهای دیگر در راستای برند خود استفاده کنند اما این کوبرندینگ باید برنامهریزی شده باشد و موضع هر شرکت در این فعالیت مشترک نمایان شود. شرکت شما باید در راستای این موضوع تحلیلهایی را انجام دهد که این تبلیغات تلویزیونی در چه زمانی و چه شبکهای پخش میشود و با توجه به نوع کسبوکار شما این نوع تبلیغات تا چه اندازه میتواند برای شما مثمر ثمر واقع شود.
اگر تحلیل مثبتی روی این موضوع انجام دادید و برآیند تحلیل در این کوبرندینگ مثبت شد میتوانید از این فرصت استفاده کرده و تبلیغات تلویزیونی را داشته باشید اما بهعنوان نمونه اگر این تبلیغات در زمانهای مرده در تلویزیون پخش شود و مدت کوتاهی باشد، شاید برای شما سودی نداشته باشد.
از طرفی حجم محصولاتی که قرار است بهصورت رایگان پخش شود باید از نظر مالی محاسبه شود که چه بودجهای را برای آن باید در نظر گرفت و با توجه به تخصیص این بودجه این موضوع مشخص شود که آیا با این تخصیص بودجه، این نوع تبلیغات مناسب است یا خیر؟ پاسخ به این سوال میتواند در راستای اتخاذ استراتژی مناسب بسیار مثمر ثمر واقع شود.