کرنلیوس وندر بیلت (Cornelius Vanderbilt) بازرگان و نیکوکار آمریکایی بود که ثروتش را از طریق خط آهن و کشتیرانی به دست آورد. او در فقر به دنیا آمد، اما با تحصیلات متوسط، استقامت و هوشی که داشت راهش را به سوی موقعیتهای مدیریتی در تجارت بر آبهای داخلی و رشد سریع صنعت راهآهن گشود. او بیشتر به دلیل ساخت خط راهآهن مرکزی نیویورک شناخته میشود. وندربیلت در سن 11 سالگی مدرسه را ترک کرد و در قایق پدرش کارش را آغاز کرد. او در سن 16 سالگی تصمیم گرفت که قایق خودش را داشته باشد و با آن کار کند، بنابراین 100 دلار از مادرش برای خرید یک کشتی بادبانی قرض گرفت.به این ترتیب بود که وندربیلت کسبوکارش را با حملونقل و جابهجا کردن مسافران بین جزیره استاتن و منهتن آغاز کرد.
به دلیل انرژی و علاقه زیادی که وندربیلت به تجارت داشت، کاپیتانهای اطرافش او را ناخدا(The Commodore) صدا میزدند، نام مستعاری که در تمام طول زندگیاش همراهش شد.وندربیلت در کنار کسبوکارش، یک قایق دیگر نیز خرید و تجارت غذا و کالا را با همکاری پدرش و دیگران آغاز کرد. در سال 1850 او علاقهاش به فعالیت در چندین خط راهآهن را نشان داد و در هیات مدیره آنها از جمله نیویورک و هارلم (که بیشتر به عنوان هالم شناخته میشد) حضور پیدا کرد.
در سال 1863، وندربیلت کنترل هالم را در دست گرفت و به عنوان رئیس آن انتخاب شد. او بعدها توضیح داد که هدفش از کنترل این خطآهن که آن را اغلب بیارزش میدانستند این بوده که آن را ارزشمند سازد.وندربیلت یکی از اولین کسانی بود که یاد گرفت چگونه یک کشتی بخار را به کار گیرد و زمانی هم که صنعت راهآهن رونق گرفت، وقتی بود که او در کار حملونقل فعالیت داشت و پول زیادی برای سرمایهگذاری در این صنعت اندوخته بود. شاید همزمانی این اتفاقات را بتوان شانس این بازرگان دانست ولی تدبیر او در بازاریابی و تجارت را نمیتوان در این میان نادیده گرفت؛ تدبیری که میتوان درسهای بازاریابی خوبی از آن کسب کرد.
برای کسبوکارتان مخاطب بسازید
کسبوکارهای اندکی هستند که با فروش بخش اصلیشان آن هم با قیمت کمتر میتوانند درآمد کسب کنند. کاری که وندربیلت انجام داد این بود که بخش اصلی کسبوکارش را در کشتیاش تغییر داد. او به افرادی که در کشتیاش بودند غذا و نوشیدنی با قیمت کمتر میداد و همین خدماتی که با قیمت ارزان ارائه میداد، باعث میشد که به اندازه کافی مسافر سوار کشتیاش شود و او هم از این راه سود کسب میکرد.
چنین مدلی هنوز هم به عنوان استراتژی بازاریابی مورد استفاده قرار میگیرد و در قرن 21 شهرت زیادی کسب کرد. ایده انجام چنین کاری با ارائه خدماتی رایگان که مشتریان بتوانند استفاده کنند، در کسبوکارها مورد استفاده قرار گرفت. یکی دیگر از استراتژیهای بازاریابی در زمینه ارائه خدمات رایگان، بازاریابی محتوا است. در این استراتژی اطلاعات ارزشمندی را رایگان در اختیار مشتریان قرار میدهید تا توجهشان را جلب کنید.
این یکی از درسهای بازاریابی وندربیلت است؛ زمانی که مردم سوار قایقتان شوند، نوشیدنیهایتان را میخرند. اهمیت ساختن مخاطب در دهه اخیر در بازاریابی جهان رخنه کرده است؛ مخاطبانی که برایشان اطلاعاتتان ارزش دارد.
یک امپراتوری بسازید
کرنلیوس وندربیلت در تمام تلاشهایی که در کسبوکارش انجام داد، روحیه یک کارآفرین زیرک را از خودش به نمایش گذاشت و تمام رقبایش را هر بار از سر راه برمیداشت. در تمام کسبوکارها و شرکتهایی که وارد شد، چند ویژگی کلیدی این موفقیتها را هدایت میکردند. اولین ویژگی این بود که وندربیلت فردی بسیار قابل اطمینان شناخته میشد.
دومین ویژگی او این بود که همیشه به دنبال بهبود بازدهی و بهرهوری بود، اما مهمترین دلیل موفقیتش را میتوان قیمت ارائه خدماتش دانست. او همیشه خدمات بهتر را با قیمتی که مردم انتظار داشتند، ارائه میداد. حتی در بعضی از موارد برخی از خدمات برای مشتریان مجانی تمام میشد.